Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НИЕ СМЕ МОСТ МЕЖДУ ФИРМИТЕ НА ГЕРМАНИЯ И БЪЛГАРИЯ

Митко Василев, ръководител на Представителството на германската икономика в България, пред в. БАНКЕРЪГ-н Василев, Представителството на германската икономика в България навърши десет години. Какво се случи за този период? - Представителството беше открито на 2 март 1993 г. и вече цяло десетилетие то защитава интересите в България на общо 82 търговско-индустриални камари от Федералната република. Трябва да отбележа, че за разлика от България, в Германия фирмите са задължени със закон да членуват в камари. Те са обединени в Германския търговско-индустриален съюз, който има 117 свои бюра по целия свят. По данни на германската статистика в момента в нашата страна работят активно около 1200 германски фирми. Общо 4500 пък декларират, че поддържат под някаква форма контакти с български партньори.След представителството бе създаден и Делови клуб на германската икономика ...- Той възникна през 1995 година. Негови учредители станаха общо 44 компании, които работят в България. Клубът беше регистриран като сдружение с нестопанска цел и днес в него вече членуват над 230 фирми. Сред тях има както чисто германски, така и смесени дружества. Намерението ни е да го отворим и за членство на изцяло български фирми, които имат бизнесконтакти с Германия. Стратегическата ни цел е да създадем смесена външнотърговска камара. За това обаче е необходимо и споразумение на междуправителствено ниво.Как ще отбележите десетгодишнината?- Специално за случая в България ще пристигне д-р Мартин Ванслебен, председател на Германския търговско-индустриален съюз. Той ще има срещи на най-високо ниво - с президента Георги Първанов и с премиера Симеон Сакскобургготски. Доктор Ванслебен ще бъде придружаван и от бизнесделегация, която ще посети Плевен и София. По време на визитата му ще бъде обявено началото на проекта АБС (Асоциация на балканските камари). Този проект се финансира от германска страна и в него ще участват палатите на България, Албания, Македония, Сърбия и Черна гора и Румъния. Като наблюдатели са поканени и камарите на Гърция, Турция и Кипър. В рамките на честването от 4 до 6 март на десетата годишнина на Представителството на германската икономика в България ще бъде организиран и семинар за малките и средните предприятия. Основната ви задача естествено е да насърчавате деловите контакти...- За пример бих посочил, че наши експерти бяха едни от първите, които запознаха представителите на МЕТРО с условията на пазара в България. Периодично организираме и провеждането на бизнессрещи и семинари за създаване на преки връзки между български и германски фирми. Представителството работи в тясно сътрдуничество с панаирите в Мюнхен, Лайпциг, Франкфурт, Кьолн и Нюрнберг. Стремим се да популяризираме изложенията сред българските компании и да осигурим тяхното участие с щандове и изложбени площи. В България пък работим с Пловдивския панаир и с новия изложбен център в София. Казано с други думи, стремим се да бъдем нещо като мост между бизнеса на двете страни. Според вас, запознати ли са германските инвеститори с условията за бизнес у нас?- Определено мнението ми е, че са запознати. Правили се три обстойни изследвания на тази тема сред германски бизнесмени. Първото беше през 1996 г., второто три години по-късно, а последното през 2001 година. В тях ясно проличаха мотивите на германските инвеститори да влагат средства в България. Но аз бих искал да се спра на пречките, които те изтъкваха. Първоначално това бяха инфлацията и престъпността. После дойдоха бюрократичните процедури и корупцията. Последваха ги проблемите с множеството лицензионни режими и бавните съдебни процедури. Сериозно препятствие продължава да е ниската покупателна способност на българските граждани. Германските компании все още срещат трудности с данъчните власти и митниците у нас. Когато обаче има проблеми с българската администрация, ние посредничим за тяхното разрешаване.На изброените пречки ли се дължи отливът през последните година-две на преки германски инвестиции?- Едва ли само на това. Знаете, че като цяло има влошаване на икономическата среда и инвестициите намаляват не само в нашата страна, но и в региона. Радващото за нас е, че с малки изключения през тези десет години Германия винаги е била начело в класацията на чуждестранните инвеститори в България. По данни на Агенцията за чуждестранни инвестиции от общо 4.8 млрд. щ. долара, вложени в в България за периода 1992-2002 г., 595 млн. щ. долара са с германски произход. Повечето от компаниите, инвестирали у нас, са добре известни - МЕТРО, Хайделбергер Цимент, Либхер, ВАЦ, Итонг, Вили Бетц... Статистическите данни показват нарастване на стокообмена между България и Германия, но от няколко години ние внасяме повече стоки от Федералната република, отколкото изнасяме за нея? Мислите ли, че този дисбаланс може да бъде преодолян?- По отношение на стокообмена нещата наистина стоят добре. През 2001 г. беше отбелязан абсолютен рекорд, когато търговията между двете страни възлизаше на 3.4 млрд. г. марки, или около 1.7 млрд. евро. Макар и да нямаме окончателните цифри за миналата година, смея да твърдя, че това постижение ще бъде подобрено. Лошото за нас е, че през последните десет години ние неизменно имаме отрицателно салдо в търговията с Германия. Обнадеждаващо е все пак, че за първите единадесет месеца на 2002-а експортът на българските фирми за германския пазар е нараснал с около 10 на сто. По традиция най-много се изнасят текстилни изделия и хранителни продукти. Германските фирми пък имат най-голям успех при продажбата на автомобили и машини за България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във