Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЯМА ПРЕЧКИ ЗА РАЗДЕЛЯНЕТО НА БДЖ

До Нова година, когато след едногодишно отлагане трябва да влезе в сила Законът за железопътния транспорт, остават малко повече от две работни седмици. В публичното пространство обаче периодично се появяват твърдения, че няма достатъчна подготовка за разделянето на БДЖ на две дружества - Национална компания Републиканска железопътна инфраструктура и превозно акционерно предприятие. Отделно традиционните от две години насам синдикални искания и заплахи за железничарска стачка допълнително затягат възелаКато следствие от ширещите се слухове и писания и в резултат на обстановката напоследък поискахме от парламентарната Комисия по транспорт и телекомуникации политическа подкрепа за навременното прилагане на Закона за железопътния транспорт - заяви пред БАНКЕРЪ заместник транспортният министър Любомил Иванов. Като част от изпълнителната власт ние сме длъжни да приложим закона - такъв, какъвто е. И ако новата законодателна власт смята, че той е ненавременен или че са необходими някакви промени в него, има пълната възможност да го промени, отложи или отмени. Но комисията, с изключение на депутата от Коалиция за България Петър Мутафчиев, подкрепи прилагането на закона. Така че вече няма никакви пречки пред разделянето на БДЖ. Мога отговорно да заявя, че технически разделянето вече е подготвено. Правната рамка също е налице - всички наредби по закона, които са над 20, или са обнародвани, или са в процес на публикуване.Любомил Иванов уточни, че за преструктурирането не е искана и стотинка от бюджета. Според него основната задача е да бъдат изчистени старите задължения на железницата, за да могат двете предприятия да започнат на чисто. Особено важно това било за превозвача, който като търговско дружество ще се нуждае от оборотни кредити.Заместник-министърът е убеден, че въпросът с най-големия дълг - към държавата, който е 130 млн. лв. и е натрупан от неплатен ДДС и лихви по него, ще бъде решен. В момента се водели преговори с финансовото министерство и се обсъждали два варианта за изчистването на задължението - чрез замяната на дълг срещу собственост или чрез увеличаване на капитала на дружеството, както преди две години бе направено с Булгаргаз. В рамките на задълженията към държавата Иванов разглежда и тези към НЕК - около 35 млн. лв. главница и лихви. В този случай схемата вече била ясна: БДЖ разполага с неприсъщи активи - трафопостове, подстанции и др., които ще замени срещу дълга си към електрическата компания.Малко по-сложно ще е ликвидирането на задълженията към персонала, въпреки че те са намалели до 18 млн. лева.Продължаваме преговорите по чл. 3 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове - обясни Любомил Иванов. - Ако не постигнем споразумение, законът предвижда арбитраж между страните. Ако и тогава не се разберем, ще започнем преговори със стачния комитет за осигуряване на минимално транспортно обслужване на страната. Становището ни обаче е, че обслужването на пътниците и товарите и в момента е на такова минимално ниво, че всяко редуциране ще донесе огромни загуби за компанията, за нейните клиенти, ще предизвика социално напрежение в огромни региони. Затова настояваме всички влакове да се движат. Самите синдикати виждат, че правим твърде големи плащания към служителите, виждат също, че това не става благодарение на техния натиск. Ето защо аз твърдо се надявам, че ще се споразумеем и стачка няма да има.

Facebook logo
Бъдете с нас и във