Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЯМА ПЕРСПЕКТИВА ЗА КОМПАНИЯТА ПРИ НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ

Олга Миленкова, синдик на авиокомпания Балкан, пред в. БАНКЕРЪ Г-жо Миленкова, можете ли да подкрепите с факти твърденията, че изявления на министъра на транспорта Пламен Петров са довели до преки загуби на авиокомпания Балкан от отказали се пътници?- Това е безспорен факт. Данните са на базата на разликата от реално извършените продажби на билети от всички наши агенти, от една страна, и от друга - анулирането на вече заявените полети, които са много големи след изказването на министър Петров.Искате да кажете, че от отказани билети сте загубили 1.738 млн. щ. долара, колкото е записано в подадения от вас иск срещу Пламен Петров?- Стойността на пропуснатите ползи е изчислена по следния начин: пресметнати са реализираните продажби на билети от датата на изказването на министъра до подаването на иска - това е период от 51 дни. Разликата между реализираните приходи за предходния период и нереализираните за следващия прави точно 1 738 442 щ. долара.Но от транспортното министерство официално заявиха, че спадът на продажбата на билети за полетите на Балкан се дължи на т.нар. нисък сезон, за чието начало се смята краят на септември?- Месеците август и септември не бележат края на летния сезон. В авиацията официалната дата е 31 октомври. Мислите ли, че по този начин клиентите на компанията ще се увеличат? - Целта на нашия иск не е такава, а да защитим интересите на кредиторите. Ние, като синдици, нямаме ангажимент да развиваме дейността на дружеството, а да запазим интересите на кредиторите и по-точно масата на несъстоятелността.Ще се срещнете ли с министър Петров в съда?- Безспорно. При необходимост единствено съдът може да наеме вещи лица, които да установят дали има причинно-следствена връзка между неговите изказвания и последвалото намаление на продажбите на билети. Но това ще решат магистратите. Има ли намерения Балкан да изплати задълженията си към летище София, за да не се стигне до спиране на самолетите ви на 19 октомври? - Взаимоотношенията между авиокомпанията и летище София са по-сложни и не може да се обяснят с едно-две изречения. Още през декември 2001 г. от Балкан е подадена молба до транспортното министерство за получаване на лиценз за наземно обслужване - тоест да извършва почти цялата част от дейностите, които извършва летището. До момента министерството не е отговорило на молбата. Ние имаме персонал и възможност сами да се обслужваме. Не бива да се забравя, че летището е монополист в дейността си. Така че ние, дори и да имаме желание, няма към кого другиго да се обърнем. В някои отношения цените са монополни, а това поражда ненормални финансови взаимоотношения. Съображенията си сме посочили в иска, който подадохме във връзка с нотариалната покана на летище София. Искам да поясня, че тази нотариална покана, която така широко се коментира от страниците на вестниците, е втора. Първата е от 15 юли и ние сме привели на летището 800 хил. лв. в рамките на два месеца. Завели сме отделен иск към арбитражния съд на БТПП, защото в договора с летище София, сключен преди две години, има арбитражна клауза, че компетентният съд е този на БТПП.Какви са общите задължения на авиокомпанията сега и верни ли са твърденията, че дължите на Гражданска въздухоплавателна администрация 2.5 млн. лева, а други 1 млн. лева на РВД? - Ако авиокомпания Балкан можеше да обслужва всичките си задължения, тя щеше да е действаща, а не в процедурата, в която се намира. Безспорно, имаме задължения, но кредиторите ще преценят как да действат на 29 октомври.Към края на септември синдикатите обявиха, че дълговете на Балкан към чужди летища са около 10 млн. щ. долара...- Нямаме готов отчет към края на септември. Очакваме документът да е готов след една седмица, така че днес не бих могла да коментирам посочената от синдикатите цифра.Водите разговори с потенциални чуждестранни инвеститори. За да се избегнат възможни спекулации, бихте ли обявили кои са те и вижданията им за бъдещето на компанията?- Провели сме разговори и с чуждестранни, и с български юридически лица, които са дали заявки, че се интересуват от авиокомпанията. Министерството на транспорта и съобщенията е информирано и крайното решение ще е негово.Вижданията ви за бъдещето на Балкан?- Безспорно е, че Балкан има активи, които са изключителна ценност, тъй като са формирани цели 55 години. Уникални са и би било жалко да се загубят. Бъдещето на компанията зависи от стратегията за българската авиация, която, според уверенията на транспортното министерство, ще бъде представена до няколко дни. При евентуална ликвидация каква е възможността българският национален флаг да присъства на чужди летища?- Към момента никаква. Ако на 29 октомври кредиторите не приемат оздравителния план, това ще означава почти изцяло съкращение на персонала, процедура по осребряване на имуществото, спиране на дейността. В авиацията се работи в перспектива. Това, което се предприема сега, дава резултат най-рано след четири месеца. При една процедура по несъстоятелност перспектива няма. Независимо от тази песимистична прогноза, към 31 август авиокомпанията има печалба от 12.5 млн. лева. А към 31 юли печалбата е 13.5 млн. лева. Смятам, че Балкан, летците, персоналът и изобщо ние се справяме добре. Бих изтъкнала и перфектното обслужване на пътниците. За първото полугодие на годината няма никакъв инцидент. През летния сезон приключихме с прекрасна чартърна програма, която макар и договорена късно, бе успешна. Натовареността ни за периода юли - началото на август бе почти 100 процента. Много добра оценка ни даде и Луфтханза, от която са наети самолетите. Оттам са готови да продължат договорните си отношения с Балкан. В момента авиокомпанията лети с два Боинг 737, два ТУ-154 , четири АН-12 и два АН-24.

Facebook logo
Бъдете с нас и във