Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕУСТОИМИЯТ СЕКСАПИЛ НА ЕДНА... БЛИЗАЛКА

Близалките Чупа Чупс (Chupa Chups) отдавна са се превърнали от обикновено детско забавление в поредната мания на световния елит. По време на мартенските модни дефилета в Милано например италианският дизайнер Джорджо Армани небрежно се разхождаше с близалка в уста. Популярната попзвезда Бритни Спиърс пък не се поколеба да излезе пред щатска телевизия с Чупа Чупс в ръка, а френският актьор Жерар Депардийо последва примера й на филмова премиера в Мадрид. Испанската компания Чупа Чупс днес е най-големият производител на подобни захарни изделия в света. Рекламните й кампании отправят откровени сексуални послания и използват образите на известни звезди от шоубизнеса. Сред най-близките цели на фирмата са все по-активното й присъствие на световния пазар за близалки, който е на стойност над 1 млрд. щ. долара, и увеличаването на продажбите й в САЩ, където в момента държи едва 8% от този бизнес.Чупа Чупс е основана през 1958 г., когато Енрик Берна купува малка компания за производство на захарни изделия в Северна Испания. Той наема работници, които започват да смесват захар, глюкоза и вода в големи бидони и да варят лепкавата маса при 130 градуса по Целзий. След това добавят аромати и моделират бъдещите близалки от вече сгъстеното тесто. Сега семейство Берна се нарежда на 378-о място в класацията на световните милионери на сп. Форбс (Forbes), а общото му състояние се оценява на 1.2 млрд. щ. долара. Логото на испанската компания (известната червено-жълта маргаритка, нарисувана от художника Салвадор Дали) е познато в над 170 страни. Чупа Чупс успешно се приспособява към специфичните пазарни изисквания в отделните държави и вече предлага над 44 разновидности на прочутите си близалки - от класическите с аромат на ягода до близалките с вкус на манго, люти чушки и дори лай-чи, разработени специално за многомилионния китайски пазар. През последните пет години фирмата е увеличива почти двойно продажбите си и през 2001 г. те достигат 414 млн. евро. Но Съединените щати се оказват голямото предизвикателство по пътя на Чупа Чупс към успешната световна експанзия. Щатският пазар е пренаситен от огромно разнообразие от захарни изделия и по последни данни делът на нешоколадовите продукти на него нараства едва с около 2 до 3% годишно. Проблемът е, че в страни като Австралия и САЩ децата стават все по-малко - споделя 48-годишният Ксавие Берна, президент на компанията. - Ето защо ние се обръщаме към нови потребителски групи, например пушачите, които се опитват да оставят цигарите. За да привлече и по-възрастните американски потребители, Чупа Чупс започна рекламна кампания, наречена Мацките Чупа (Chupa Chicks). При нея млади момичета, облечени в тесни, изрязани блузки, раздават близалки на филмови и музикални звезди по време на церемониите за раздаване на наградите Грами и Оскар например. В мига, в който някоя знаменитост приеме подаръка, момичетата щракват с фотоапарата си и снимката вече е част от звездната колекция на Чупа Чупс. Испанската компания определено залага на агресивни послания с неприкрит сексуален подтекст, за да продава над 3.78 милиарда от своите продукти годишно. Близалката сама по себе си носи откровено сексуално послание, но ние се опитваме да не прекрачваме определена граница на благоприличие - твърди Берна.За да осигури пари за планираното разрастване на компанията фирмата, Ксавие Берна възнамерява да продаде миноритарен дял от акциите й. Но това ще стане само след като продажбите на Чупа Чупс достигнат 1 млрд. евро годишно. Според президента на компанията, постигането на тази цел едва ли ще му отнеме повече от пет години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във