Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТТА ОБЪРКА КУПУВАЧИТЕ НА ПЪЛДИН ЕР

Върховният касационен съд ще реши до дни дали в крайна сметка дружеството за селскостопанска авиация Пълдин ер в пловдивското село Войсил ще бъде ликвидирано, или ще се пристъпи към неговото оздравяване. Продължилият четири години съдебен маратон и подхвърлянето на делото между Апелативния съд в Пловдив и Върховния касационен съд опъна до краен предел нервите и на кредитори, и на собственици. Всъщност и двата противникови лагера би трябвало да са се простили с илюзиите, че изходът може да е благоприятен за някого от тях. Каквото и решение да вземат магистратите, то вече няма да е в полза нито на едните, нито на другите, най-малко пък за самото предприятие. Защото синдикът вече е продал част от активите му, а оцелялата техника след четири-петгодишен престой в хангарите отдавна е амортизирана. Пълдин ер е създадено в началото на 1992 г. като еднолично държавно дружество с ограничена отговорност, занимаващо се с авиационна дейност в страната и чужбина, авиохимическа защита на селскостопанските култури, превоз на пътници, товари и поща. То е приемник на активите на бившия Авиоотряд-Пловдив, едно от шестте поделения в страната на Бул ер сървиз-София. По онова време щатът му наброява 300 души. Негови пилоти, инженери и техници работят в държави от три континента, но традиционните му партньори са в Египет, Либия и Судан. Реформата в земеделието, възстановяването на земеделските земи, поскъпването на горивата и лошото управление постепенно завличат Пълдин ер към дъното. Дружеството натрупва сериозни задължения. Само за три години - от 1996-1999 г., то сменя пет директори - Пеньо Пенев, Иван Нонин, Петко Стаменков, Крум Бабачев и Георги Кръстев. Фактите красноречиво говорят за това как те са управлявали авиационната фирма. През февруари 1996 г. Пеньо Пенев е уволнен след една ревизия на тогавашния Държавен финансов контрол. Ревизорите установяват, че Пълдин ер е кредитирал безлихвено с 624 хил. лв. частната конкурентна фирма - русенското Тим ер ЕООД. Но най-голям принос за съсипването, според служители, имал директорът Стаменков, сключвайки поредица от неизгодни договори. Един от тях - от 12 декември 1966 г., е за доставка на 10 тона авиационен бензин Б-91/115 на цена 800 щ. долара за тон. Условието е Пълдин ер да върне същото количество гориво на Аероклуб - Добрич, в срок до 1 март следващата година. Съгласно чл.3 от същия договор заемодателят има право да получи 0.5% от общото количество бензин за всеки просрочен ден. Само по този перфектно изпипан договор фирмата от с. Войсил дължи в момента 22 187 лв., от които 8 хил. лв. са главница. През 1996 г. е прекратен и договорът с Египет. Оттогава до ден днешен никой не е потърсил нито шестте вертолета Ми-2, собственост на дружеството, нито 70-те хил. лв., които му дължат бившите клиенти. Друг ревизионен акт, обхващащ периода 1 октомври 1997 до 30 септември 1998-а, доказва серия от нарушения и кражби, маскирани като бракуване на амортизирана техника или несъществуващи разходни норми.Стига се дотам, че по времето на Георги Кръстев, задържал се в директорското кресло около година, Пълдин ер дори не може да плати авиационния си лиценз и Държавната въздухоплавателна агенция му отнема сертификата за авиационен оператор. Пилотите и техниците са в перманентна стачка. Когато влязох в дружеството, заварих в касата сто лева. Някои от кредиторите на фирмата бяха извадили изпълнителни листове. Съдия-изпълнител беше описал имуществото и предстоеше разпродажбата му. Банковите сметки бяха блокирани, разказва пред в. БАНКЕРЪ сегашният изпълнителен директор Николай Илчев. Единственият начин да се спре това изпълнително производство, според него, е откриването на процедура по несъстоятелност. Само така Пълдин ер можеше да бъде вдигнато на крака. С тази процедура искахме да разсрочим задълженията и да се приеме оздравителен план от кредиторите, изтъква Илчев. Междувременно Министерството на транспорта и съобщенията обявява за приватизация 44-процентен дял от фирмата. Преди това приватизационният фонд Труд и капитал вече е придобил пакет от 39.3% по линия на масовото раздържавяване. Външни кандидати за фалиралото предприятие няма, но се явяват четирима негови служители - Красимир Станев, Величко Манчев, Илия Тосков и Николай Илчев, регистрирали за целта работническо-мениджърското дружество Пълдин ер инвест. Продажбата на 44% от капитала на авиационната фирма е извършена на 11 февруари 2000 година. Пълдин ер инвест става собственик на 70110 акции за 92 хил. лв., 10% от които са платени в деня на сключването на договора, а остатъкът ще се издължава разсрочено за десет години. След сделката преустановеното за около четири месеца производство по несъстоятелност отново е подновено. Най-големи кредитори на фирмата са Агенцията за държавните вземания (300 хил. лв.), бивши работници и служители (180 хил. лв.) и полските авиозаводи PZL - Жешул (31 хил. лв.), които са производители на вертолетите Ми-2 и резервни части за тях. В дружеството е назначен синдикът Анна Илиева. След безброй отлагания на събранието на кредиторите, състояло се все пак на 17 август 2000 г., претърпелият четири-пет редакции оздравителен план най-после е обсъден и... отхвърлен. Той предвижда разсрочване на задълженията за пет години и погасяването им на пет равни вноски. Но четиринадесет кредитори, сред които бившият директор Стаменков и представител на полските авиозаводи, не приемат програмата с аргументите, че заложените в нея средства за възстановяване и ремонт на летателните машини са крайно недостатъчни. Освен това планираните от новия изпълнителен директор Илчев летателни часове били толкова много, че нито една фирма за селскостопанска авиация в страната не можела да ги изпълни. Само няколко дни след събранието - на 21 август 2000 г., Пловдивският окръжен съд, като се съобразява с отхвърлянето на оздравителния план, обявява дружеството в несъстоятелност и постановява имуществото му да бъде осребрено. Това решение е обжалвано, а след като на 27 юли 2001 г. и Апелативният съд в Пловдив излиза със същото становище, делото се пренася във Върховния касационен съд. Той преценява, че оздравителният план неправилно е отхвърлен. Магистратите се позовават на съществувалия по онова време чл.703, ал.4 от Търговския закон, според която планът се приема без гласуване от кредиторите, в случай че предвижда пълно плащане на вземанията им. Едва в началото на тази година, след като върховните магистрати за пореден път връщат делото в Града на тепетата, Пловдивският апелативен съд най-после отменя решението за обявяване в несъстоятелност и утвърждава оздравителния план на Пълдин ер, давайки му шанс да продължи дейността си. Кредиторите обаче незабавно реагират и на свой ред обжалват във Върховния касационен съд. Поредното съдебно заседание бе проведено на 19 май, а решението по делото се очаква да излезе всеки момент.Докато кредитори и собственици кръстосват шпаги, нови дългове засипват Пълдин ер. Веднага след обявяването му в несъстоятелност синдичката Анна Илиева подава заявление до данъчните власти за дерегистрация на дружеството по Закона за данък добавена стойност и върху активите му са начислени 228 хил. лв. ДДС. Така задълженията набъбват до 700 хил. лева. В същото време Илиева не предприема никакви действия за събиране на вземанията на Пълдин ер, твърди сегашното му ръководство. А по закон, с решението за откриване на производство по обявяване в несъстоятелност, те стават незабавно изискуеми. Освен задължението на египетския контрагент, за което вече стана дума, авиационната фирма има да взима общо 92 хил. лв. от земеделски кооперации и от други юридически лица. Синдичката Анна Илиева е далеч по-усърдна, що се отнася до разпродажбата на активи. Само през последните две години тя продава три самолета за 15 хил. лева. Първите два Ан-2 са купени от Ер Кондор - Велико Търново, съответно за 4500 и 6100 лева. Илиева посяга и на два хеликоптера Ка-26, които са обявени за продажба на търг за 6 и 10 хил. лева. Само бързата реакция на изпълнителния директор Николай Илчев и действията на Окръжния съд в Пловдив ги спасява от продажба. Вече не знам какво има в складовете в с. Войсил. Съмнявам се дали с непродадените резервни части бихме могли да възстановим оцелялата летателна техника, споделя Илчев. Постъпленията от продажбите отивали за поддържане на масата на несъстоятелността - т.е. за плащането на ток, вода и електричество, за заплатите на синдика, пазачите и счетоводителката, които са все още на работа във фирмата.Така едно продължително и мъчително производство по несъстоятелност на практика стопява дълготрайните материални активи на Пълдин ер. По този начин нито претенциите на кредиторите му ще бъдат удовлетворени, нито собствениците му ще могат да изпълнят оздравителните си намерения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във