Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕОГРАНИЧЕНОТО ПОКРИТИЕ КРИЕ РИСК ОТ ФАЛИТИ

Теменуга Ненова, изпълнителен директор на ЗПАД Алианц България, пред в.БАНКЕРЪГ-жо Ненова, застрахователните дружества вече започнаха да привличат клиенти за задължителната застраховка Гражданска отговорност. Отличава ли се сегашната кампания от тези в предишните години?- Тази година кампанията започна със закъснение и това е логично. Въпреки че по закон срокът за сключване на застраховката е до края на текущата година с начало на действие на застрахователното покритие от 0.00 часа на 1 януари до 31 декември на календарната година, хората отлагат във времето сключването на тази застраховка и за съжаление броят на застрахованите намалява. Този факт е изключително тревожен и аз го третирам като неуважение на собствениците и водачите на моторни превозни средства към останалите участници в движението. Но всъщност не става дума само за възпитание и уважение, а и за безотговорност. Има ли начин да се преодолее това пренебрежение?- Има няколко начина. Първият, по мое виждане, е, че не трябва застраховката да е за календарна година от 1 януари до 31 декември, а да важи за едногодишен период от датата на сключване. Така ще се елиминира необходимостта от провеждането на подобни кампании, които в някои случаи са дори смехотворни. Едновременно с това обаче би трябвало да се преразгледа въпросът какво застраховаме. Дали застраховаме автомобила, неговите ламарини, или наистина застраховаме водача на автомобила и собственика му. Защото едва когато се обвърже някое от тези лица със съответния автомобил, тогава застраховката ще стане съвсем истинска. Говоря за това, че има много голямо значение дали един автомобил е примерно с мощност 200 к. с. и водачът му е на 19 години.Как премахването на задължителния срок за сключване на застраховката ще промени ситуацията?- Това много ще облекчи както гражданите, така и застрахователите. Няма да се налага кампанийното наемане на застрахователни агенти. Ще се избегнат застрахователни измами. Всеки гражданин ще следи падежа на застраховката си и ще бъде по-ангажиран с идеята, че трябва да се застрахова. Нормалната практика по света е хората да имат Гражданска отговорност и към нея да прикрепват Каско, Автоасистанс и всякакви други екстри, свързани в автомобила. У нас се смята, че сериозната застраховка е Каско, особено когато автомобилът е нов, а гражданската отговорност е досада. Ако човек обаче излезе на пътя без застраховка и причини една серийна щета (лимитът на отговорност е 70 000 лв. за единично събитие в случай само на материални вреди), как ще се справи с толкова щети. Например само една Тойота Ландкруизер струва 74 000 лв. - значи със задължителното ниво на покритие, той не може да обезщети изцяло една такава щета. Застрахователят ще изплати сумата от 70 000 лв., а виновно причинилият вредата трябва да изплати останалата сума. Ами ако говорим за пет пострадали автомобила, както нерядко се случва? Ами, ако има лице с телесни увреждания или ако има смъртен случай и виновният няма застраховка? Тогава нещата стават много сложни. Защото законът определя минимум на задължителната отговорност от 100 000 лв. за едно пострадало лице, а за две и повече лица - 150 000 лева...С последните поправки в Закона за застраховането се увеличиха глобите за нередовните шофьори. Санкцията за физически лица вече е от 100 до 500 лева. Мислите ли, че това ще ограничи бягството от Гражданска отговорност?- Не съм съвсем убедена, че това е начинът, защото всяка принудителна мярка предизвиква негативно отношение. Наистина глобата е сериозна, но когато човек понечи да се качи в автомобила си, той не мисли за това, нито се сеща за застраховката. Възможно ли е тази тенденция да се промени, ако застрахователите обединят усилията си да информират повече хората и популяризират необходимостта от застраховката?- Мисля, че всякакви мерки, които могат до доведат до знанието на хората за абсолютната необходимост от сключването на тази изключително евтина застраховка, имат смисъл и си заслужават. Затова ние акцентираме в кампанията си върху всички продукти, свързани с автомобила, притежаван от дадено лице или фирма. Искаме хората да разберат, че нашата компания стои на тяхна страна. За да бъдат спокойни на пътя, те могат да ползват денонощно услугите на нашия асистанс център чрез застраховката Автоасистанс, която заедно със застраховката Гражданска отговорност се предлага на изключително ниска цена. Това е един от бонусите, който ние предлагаме за периода на кампанията - до края на февруари. Тази застраховка за физически лица и за леки автомобили се предлага на цена 10 лв. и 30 лв. за микробуси. Сравнена с други подобни продукти, предимството в ценово изражение е безспорно. Начинът, по който е организирано обслужването - с над 65 сервиза за пътна помощ в страната, над 100 автомобила, които са разположени на всички възлови пунктове - е безспорно едно огромно предимство за застрахования в Алианц България. Освен това в този период Лукойл като наш партньор предлага отстъпка от цената на светлите горива в размер на 5 ст. на литър в рамките на общо 300 литра. За притежателя на застраховка Гражданска отговорност в Алианц България това означава приблизително 15-16 лева.Тези преференции за двете тарифни нива ли важат?- По задължителното ниво отстъпки не могат да се правят. По доброволното ниво даваме отстъпка само за периода на кампанията, който сме удължили до края на февруари, но това не означава, че отпада законовото задължение за сключване на застраховката до края на тази година. Какви са лимитите по допълнителното ниво на Алианц?- За материални щети 100 000 лв., за едно увредено лице 150 000 лв., а за две и повече лица 250 000 лева. Смятаме, че това е достатъчно от гледна точка на обичайната практика. Тя се доближава вече до някои европейски нива. Не би било сериозно да се предлага нелимитирано покритие, при условие че каквато и премия да се калкулира, тя няма да е достатъчна като приход поне на този етап. Нито някой би бил съгласен да плати адекватната на такова покритие премия.Някои компании включиха неограничено покритие в тарифите си. Смятате ли, че това е икономически обосновано?- Мисля, че Агенцията за застрахователен надзор трябва да прецени доколко границата на платежоспособност и гаранционните фондове, които формират тези дружества, са в състояние да покрият такава отговорност. Много се опасявам, че едно събитие на територията на страната, в което участват чуждестранни граждани... например ако бъде причинена смъртта на двама американци, ще докара на тези застрахователи доста проблеми. Мисля, че всеки сам може да си отговори, че компанията може би ще фалира, защото обезщетението за двамата загинали ще надхвърли капитала на дружеството. Не е сериозно да се предлагат такива неща. Алианц предлага и допълнителни услуги, които са предназначени за пътуващите. Бихте ли казали какво включват застрахователните пакети?- Това е т.нар. пакет На път или Всичко за вашия автомобил. Единият пакет ние сме нарекли България. Той включва застраховката Гражданска отговорност, застраховката Каско и Автоасистанс, Злополука на местата и също така Злополука на местата в автомобилите на превозвачите, която е задължителна по закон. Пакетът за чужбина включва застраховката Каско с разширение за чужбина, Гражданска отговорност на собствениците и водачите на автомобили за чужбина по международното споразумение Зелена карта или т.нар. сертификат Зелена карта, помощ при пътуване с асистанс за пътуващите в автомобила и автоасистанс за чужбина. Дружества - кореспонденти от групата на Алианц във всички европейски страни, са на разположение да окажат помощ в случай на пътнотранспортно произшествие. От друга страна, по застраховката Помощ при пътуване денонощно е на разположение центърът на Елвия, който може да насочи наш застрахован към лечебно заведение и да поеме всички разходи по възстановяването и транспортирането му обратно в страната, ако това се наложи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във