Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕМЦИ ЩЕ ЗИДАТ НОВИЯ ЛЕТИЩЕН ТЕРМИНАЛ

Немската фирма Страбаг, според запознати, е победителят в конкурса за изпълнение на проекта пътнически терминал на летище София (ЛОТ Б1). В понеделник (16 декември) в Министерството на транспорта официално ще бъде подписан и договорът с фирмата победител. Подадени са четири оферти. Като най-изгодна експертите оценяват тази на Страбаг. Немците предлагат крайна цена 110.608 млн. евро с включена отстъпка от 1.5 процента. Тя е значително по-ниска от това, което искат дружество София Еърпорт Контрактинг Груп(с цена 122.828 млн. евро) и алиансът между Хохтиф (Германия) и Главболгарстрой (с цена 132.187 млн. евро). Четвъртата оферта - на словенската компания Си Джи Си Ти, беше допусната след едночасово съвещание на членовете на тръжната комисия, които първоначално се усъмниха доколко са редовни подадените от фирмата документи. Тя предложи цена от 150.855 млн. евро, което, според запознати, намалява значително шансовете й да участва в крайно класиране. Междувременно на 20 ноември министърът на финансите Милен Велчев, транспортният министър Пламен Петров и представителят на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) Емануел Маравич, директор на Развиващи се пазари, както и Жак Доменикус Спота, главен юрист на правна дирекция в ЕИБ подписаха актуализиран вариант на финансовия договор за подкрепа на проекта за Реконструкция, развитие и разширение на летище София. Става дума за заем от 60 млн. евро - договорът за него бе подписан през септември 1997 г. и на 5 ноември същата година бе ратифициран от 38-ото Народно събрание. Но сумата му бе в екю, което налага актуализирането на договора с новата европейска валута. Освен това са добавени нови клаузи, визиращи допълнително отпуснатите за проекта средства от предприсъединителните фондове на ЕС. Това са 50-те млн. евро безвъзмездна помощ, отпусната по програма ИСПА на ЕС за изграждане на новия пътнически терминал. За финансирането на строежа на софийското летище се набират около 192 млн. евро. (Към 60-те млн. евро от ЕИБ и 50-те млн. евро по ИСПА се прибавя заемът от Кувейтския фонд за арабско-икономическо развитие - 12.3 млн. кувейтски динара (36.2 млн. евро), безвъзмездна помощ по програма ФАР - 7.6 млн. евро и съфинансиране от българското правителство на стойност 38 млн. евро.)Корекциите на финансовия договор предвиждат промяна в техническото описание на проекта, удължаване на срока за усвояване на средствата, промяна на графика за изплащане на заема, удължаване на гратисния период до 2006 година. Запазва се обаче крайният срок за погасяването му.Няма технически причини строителството на новия пътнически терминал да не започне до края на годината, съобщиха специалисти от авиационния бизнес. Пречка можели да бъдат единствено предстоящите коледни и новогодишни празници. На този етап са изпълнени четирите предварителни условия - одобрен е техническият проект, на 2 септември 2002 г. дадено е разрешение за строеж, изцяло е приключил процесът по изкупуването на земеделските земи, осигурени са и необходимите за проекта средства.Строежът на новия пътнически терминал на летище София ще продължи 22 месеца. Той включва изграждането на нова писта с дължина 3.4 км, на която ще могат да кацат тежки самолети от типа на Боинг 747 и Еърбъс А-340. Предвижда се пътническият терминал да обслужва 2.5 млн. пътници годишно. Общата застроена част на сградата ще е 99 340 кв. м, от които близо една трета е отредена за паркинг на четири нива със залесен покрив. Проектът включва също изграждане на ВИП-зала и езеро с фонтан пред входа на аеропорта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във