Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕФТЪТ ДО НОВОРОСИЙСК НАМАЛЯВА

Русия може да остане без големия каспийски петрол, предупредиха през седмицата руските медии, позовавайки се на новите транспортни стратегии на нефтените компании, опериращи в североизточната част на Каспийско море. Според официални съобщения, американската ШевронТексако, притежаваща 50% от най-голямото казахстанско нефтодобивно предприятие Тенгизшевройл, планира още догодина да използва тръбопровода Баку-Тбилиси-Джейхан. Договорено е в началото на 2006 г. ежедневният транзит да е в размер на 500 хил. т, след което да нарасне няколко пъти. ШевронТексако се насочи към трасето до Джейхан, след като купи американската Юнокал (притежаваща 8.9% от тръбопровода до турското средиземноморско крайбрежие). Освен икономически причините за новата транспортна стратегия на щатската компания са и чисто политически. Основната са безрезултатните преговори на акционерите на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК) по условията за разширяване на капацитета на далекопровода от 28 до 67 млн. тона нефт годишно. Консорциумът е оператор и собственик на тръбата от казахското находище Тенгиз до руското черноморско пристанище Новоросийск. По-голямата част от съоръжението преминава през руска територия, като Русия е и един от основните акционери в КТК.Трасетата до Новоросийск и до турското пристанище Джейхан се конкурират за транспорта на северо-източния каспийски нефт. Но чисто техническото съперничество е израз на стремежа на Русия да наложи контрола си върху нефтения транзит от региона. До неотдавна Москва бе безспорният транспортен лидер в тази част на Каспийско море. През последните месеци обаче все повече от операторите на нефтени находища в Казахстан избират алтернативни възможности за транзит, отчитат анализаторите. Те прогнозират застой и дори лек спад в транзита на черно злато през Русия и предупреждават, че това ще доведе до напрежение между Кремъл и собствениците на каспийски петрол.

Facebook logo
Бъдете с нас и във