Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕДОВОЛНИТЕ НЕ НАМАЛЯВАТ

Или клиентите са много капризни, или качеството на застрахователния бизнес не е мръднало нито на йота. За това говорят данните на Агенцията за надзор върху застраховането и хазарта (АНЗХ). За първите шест месеца на 2001 г. в нея са постъпили 241 жалби срещу лицензирани застрахователи. Същевременно за цялата минала година са подадени 437 жалби срещу застрахователни компании. Ако регистрираната до юли тенденция броят на постъпващите оплаквания от застрахователи да се увеличава се запази, то тази година ще е рекордна по недоволство на клиентите.
Фаворитите с отрицателен знак сред застрахователните компании, срещу които има най-много жалби за първата половина на 2001 г., са ЗК Орел, ДЗИ - Общо застраховане, ЗК Български имоти, ЗАД Армеец, ЗПАД Алианц България, ЗПАД Булстрад и ЗК Левски Спартак. Първите трима всъщност държат и палмата на първенството и през първото полугодие на 2000 година. Единственото ново име сред десетте компании, от които има най-много оплаквания сега, е това на Армеец. Всички останали застрахователи на практика са стари познати на надзорното ведомство, съобщи шефът му Христо Христов. Но тази класация е твърде неточна, защото едно е да имаш 50 жалби при 5000 клиенти на компанията, а съвсем друго е, ако недоволните са 50 при 50 000 клиенти.
В агенцията за надзор са постъпили жалби срещу 17 от общо 32-те лицензирани застрахователни компании. Статистиката обаче не е съвсем отчайваща, защото, според нея, срещу 15 от застрахователните дружества все пак няма недоволни.
Осемдесет и четири от жалбите в Агенцията за застрахователен надзор са заради нарушения в общите условия на договора. Несъгласие с размера на изплатеното обезщетение по застраховки е накарало да се жалват 57 души. Много са и случаите (47), в които клиентите протестират срещу забавено изплащане на дължимото обезщетение.
Сред най-оспорваните застраховки е Автокаско. Не са малко и жалбите срещу застрахователи, отказали да платят обезщетението на лица, които са пострадали при пътно-транспортни произшествия.
При жалбите, свързани с имуществени застраховки, компаниите в бранша протакат или въобще не плащат обезщетения, като потърпевшите най-често изтъкват мотива, че не са изпълнили общите условия на полицата. Тъкмо полиците, продавани от общозастрахователните дружества, са обект на най-голямото недоволство на клиентите. В АНЗХ са постъпили само 14 жалби срещу животозастрахователни компании, като те са главно срещу ДЗИ, Булстрад-ДСК-Живот и Медик център.
Въпреки многото жалби оптимистичното в случая е, че според статистиката в 80% от случаите те са неоснователни. От надзорното ведомство съветват клиентите на застрахователните компании, които подлагат на съмнение техните действия, да сезират служителите на АНЗХ. От агенцията изтъкват също, че освен множеството неоснователни жалби имало и случаи, при които застрахователните дружества са използвали невежеството на клиентите си, за да бавят плащането на обезщетенията им или въобще да не ги изплащат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във