Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НДСВ КЛОНИРА МОДЕЛА ТРАКИЯ

Още две магистрали ще бъдат финансирани по модела Тракия, прогнозира председателят на парламентарната група на НДСВ Станимир Илчев. Според него отдаването без търг и конкурс можело да се използва и за аутобаните Хемус и Струма, тъй като тази формула била универсална и по-добра не можело да се намери и след предстоящите избори. Да му завиди човек на оптимизма на Илчев, след като бъдещето на договора за Тракия все още крие доста неизвестни, независимо че скандалната концесия бе подписана в края на миналата седмица. За да влезе контрактът в сила, се очакват становищата на Евростат и Европейската инвестиционна банка, а успоредно с това има и подаден сигнал до прокуратурата. Реално погледнато, на жълтия кабинет едва ли ще му стигне времето да клонира същия модел и при магистрала Хемус. Но основата бе старателно положена. През лятото на 2004 г. бе създаден консорциумът Магистрала Хемус АД с участието на италианската компания Салини и известните вече държавни фирми - Техноекспортстрой и Автомагистрали. В устава му е записано, че той трябва да получи концесия за строителство и експлоатация на аутобана до края на 2005 година. Всичко хубаво, само че идват избори. А и се очаква срокът на строителството на Хемус да е двойно по-дълъг от този при Тракия, защото трасето е по-трудно и голяма част от терените по протежението му още не са отчуждени.Мъглата около магистрала Струма е още по-голяма, въпреки че пътят до границата с Гърция поне от пет години е в перманентен ремонт. Не е ясно откъде ще дойдат парите за 156-километровата отсечка, нито каква схема ще бъде използвана. Министър Церовски обаче прехвърля топката отвъд границата с обяснението, че гръцката страна бави изграждането на огледалната инфраструктура. В стремежа си да тушира негативните впечатления, натрупали се покрай концесията на магистрала Тракия, шефът на парламентарната Комисия по транспорт Йордан Мирчев спретна през седмицата една пресконференция. На нея представители на социологическите агенции Сова Харис и Естат обявиха данни от проучвания, според които жителите по протежение на аутобана горещо подкрепяли доизграждането му. На въпроса, трябва ли до 2006 г. България да има магистрала от сръбската граница до Бургас 74% отговорили положително, а 14.5 на сто преценили, че може да се изчака. За 58.5% от анкетираните най-важни били качеството и срокът, за който ще е готово трасето, а за 23.5 на сто на първо място е цената. Мирчев съобщи също, че изпълнителна агенция Пътища ще обяви конкурс за независим контрольор при изграждането на аутобана. Това ще гарантира напълно интересите на страната, подчерта председателят на транспортната комисия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във