Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАСТЪПВА ЧАС ПИК ЗА КУРИЕРИТЕ

ЧЕТИРИ МИЛИАРДА ЖИТЕЛИ НА ПЛАНЕТАТА ПОЛЗВАТ UPSНа ъгъла на Второ авеню и Главната улица в Сиатъл местното историческо дружество поставя през януари 1967 г. една бронзова плоча. Текстът върху нея е лаконичен: Рождено място на Юнайтед Парсъл Сървиз (UPS). През август 1907 г. точно там няколко младежи започнали бизнес. Името на фирмата им първоначално било Американ Месинджър Кампъни (American Messenger Company). То напълно отговаряло на същността на извършваните тогава услуги - при повикване по телефона куриерите тичешком отивали при поръчителя и носели на ръце съобщения, чанти, храна от ресторанти и всякакви видове пакети, а за по-дългите разстояния използвали велосипеди. В наши дни Ю Пи Ес е една от най-големите компании в света за доставка на пратки, обработвайки дневно повече от 13 млн. пакета и документи и реализирайки годишен оборот от над 27 млрд. щ. долара. На практика тя достига до четири от общо шестте милиарда жители на планетата. Това става възможно благодарение на новите технологии, в чието внедряване Ю Пи Ес е инвестирала от 1985 г. досега 12 млрд. щ. долара. DHL - ТЕХНОЛОГИЧНИЯТ ЛИДЕР DHL Worldwide Express е основана през 1969 г. от Ейдриън Далси, Лари Хилблум и Робърт Лин (Д, Х и Л) за експресни доставки от врата до врата между Сан Франциско и Хонолулу. Само за 12 години тя достига до лидерските позиции на пазара на експресните куриерски услуги в света. През 2003 г. DHL Ди Ейч Ел стана собственост на Дойче Пост Уърлд Нет (Deuche Post World Net) и разшири обхвата на дейността си в областта на логистичните решения, куриерските услуги, въздушните и морските превози на товари и сухоземния транспорт. Хармонизираната международна мрежа на фирмата свързва над 220 страни, а служителите й са над 150 хиляди. TNT - КОМПАНИЯТА С НАЙ-ГОЛЯМА ИНФРАСТРУКТУРА TNT Limited е основана през далечната 1946-а в Австралия. Четиредесет и три години по-късно тя става собственост на холандската телекомуникационна компания Кей Пи Ен (KPN) и е преименувана на TNT Express Worldwide. В момента фирмата доставя 3.6 милиона документа, колети и товари седмично до повече от 200 държави чрез мрежата си от 891 депа, центрове и сортировъчни бази. Работи с над 20 хил. сухопътни превозни средства, 43 самолета и има най-голямата въздушна и сухопътна инфраструктура за доставки от врата до врата в Европа.През последните пет години в България се нароиха десетки малки и големи куриерски компании. Централите на повечето от тях са в кв. Дружба в близост до летището. Прави впечатление и че цените на големите в бранша, които оперират на международния пазар и у нас, са почти идентични. Разликата е, че при Ин Тайм, представителя на Ю Пи Ес (UPS) за България, те са в щатски долари, докато при Ди Ейч Ел (DHL) и Ти Ен Ти (TNT) са фиксирани в левове. Що се отнася до ценоразписите на куриерите, осъществяващи доставки само на територията на страната, те са толкова разнообразни, колкото са и самите фирми. Последните два месеца на годината са най-кошмарните за този бизнес. С наближаването на коледните и новогодишните празници обичайният поток от колети и писма нараства лавинообразно. През ноември и декември не можем да си позволи и един ден почивка. Това необявено правило важи за всичките ни служители, които се включват в разпределянето на пратките. Обикновено в такива случаи Ю Пи Ес осигурява още един чартърен полет София - Кьолн, а пакетите от и до съседните държави извозваме с тирове, споделя пред в. БАНКЕРЪ търговският директор на Ин Тайм Жана Тороманова. Точност, сигурност и лоялносткъм клиентите са трите железни правила в работата на куриерите й. Дружеството е учредено по силата на прословутия Указ N56 на 23 октомври 1990 г. и трябвало да бъде част от мрежата на австрийската компания Ин Тайм в бившия социалистически лагер. По ирония на съдбата обаче фирмата майка фалирала, а българското дружество оцеляло, извършвайки доставки само в България. За целта на територията й били открити 35 бюра и превозът първоначално се извършвал по редовните вътрешни линии. Година по-късно Ин Тайм придобива самочувствие и насочва погледа си към международния пазар. След успешни преговори става представител за България на американската компания Юнайтед Парсел Сървиз (UPS). Днес пратките се превозват всекидневно с чартърни полети между София и разпределителния център на Ю Пи Ес в Кьолн. Като основно предимство на това сътрудничество създателят и управителят на Ин Тайм Жени Белопитова посочва специфичната организация по освобождаване на пакетите на митницата. Още докато са на борда на самолета, данните за тях пристигат до съответните митнически пунктове, така че преминаването им е максимално улеснено и ускорено. Надеждността на мрежата на Ю Пи Ес ни дава основание да предложим на нашите клиенти още една услуга - добавя Белопитова. - При неспазване на времето за доставка по наша вина на подателя се възстановяват транспортните разходи. Понятието допустимо закъснение не съществува. За такова се смята неспазването на срока дори и с броени минути. От фирмата все пак правят уговорката, че има точки, например Украйна, за които доставката в точен час не може да бъде гарантирана. Причините са комплексни и са свързани най-вече с развитието на мрежата, което е корпоративен проблем, и с инфраструктурата на самата държава. Затова при подобни рискови дестинации услугите се въвеждат поетапно, уточнява търговският директор Жана Тороманова. Но като цяло за големите европейски градове сроковете за получаване на пратките са фиксирани - до 10 часа на следващата сутрин, за Лондон - до 12 часа, а за Ню Йорк - до 10.30 часа. Да работиш със стабилна компания като Ю Пи Ес във всички случаи е предимство. Получаваш ноу-хау-то й, софтуерните й програми, използваш мрежите й..., казва Тороманова. Сега Ин Тайм притежава собствен транспорт (над 120 автомобила), който й позволява да предлага разнообразна гама от услуги - от най-спешните доставки, осъществявани в същия ден, до икономична тарифа с доставка от един до два работни дни. Фирмата разполага и със складова база от 2000 кв. м и модерна линия за сортиране и електронна обработка на пратките.В топлистата на куриерите се откроява й Ди Ейч Ел (DHL) - една от първите мултинационални компании, започнали да оперират в България. Девизът на нейните служители еда надминеш очакванията на клиентитеНезависимо дали се измерва по брой пратки, приходи или тегло, делът на Ди Ейч Ел на пазара на експресни услуги в нашата страна значително надхвърля 50%, изтъква управителят Красимир Янев.Ди Ейч Ел стъпва у нас през 1981 г. чрез свое представителство. Десет години по-късно - през 1991 г., е създадено Ди Ейч Ел Интернешънъл ЕООД - България, което е сто процента собственост на американската компания. Новосъздаденото дружество започва с персонал от 15 човека и с два офиса в София. За дванайсет години приемните му в страната стават 40, а служителите - 150. От началото на 2003-а Ди Ейч Ел значително разшири и гамата на предлаганите транспортни и логистични услуги. Както обяснява Красимир Янев, стремежът на фирмата е до 2005 г. да предлага цялостни бизнес решения на своите клиенти: Доказателство, че ще постигнем целта си, е обединението ни с международната спедиторска компания Данзас (Danzas). Това ни дава основание да очакваме над 13 млн. лв. оборот за тази година.Ди Ейч Ел е и първата, която доставя пратки в горещите точки на света, като Ирак и Афганистан, от момента на вдигане на ембаргото за тези държави. TNT България е най-младатано и най-бързоразвиващата се фирма за експресен транспорт на нашия пазар. Регистрирана е на 22 декември 1995-а. Годишният й оборот е около 7 млн. лв. и подобно на компанията майка - холандската TNT Exprees, предлага доставка на документи, колети и карго товари до и от над 200 страни по света. Возили сме живи животни, човешки органи и кръв... Имаше една японска принцеса, на която доставихме лекарства. ТНТ-България пренесе от САЩ и мотора на Лоренцо Ламас за участието му в Шоуто на Слави, с охота разказва управителят Иван Василев.В TНT се гордеят, че са първите, разширили традиционната представа за услугата economy transport, използвайки не само въздушен, но и сухопътен транспорт. В тази връзка българското дружеството има амбицията да създаде догодина нов транспортен център, който ще подобри качеството на неговата дейност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във