Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАСТЪПЛЕНИЕТО НА БЕНЗИНОСТАНЦИИТЕ ПРОДЪЛЖАВА

Нова Година - по-евтин бензин! Безспорно, хубаво пожелание за всеки редови български шофьор. Дали обаче през 2005-а то ще се сбъдне?Независимо от растящите цени на петрола на международните борси през отиващата си 2004-а потреблението в страната се е увеличило с 4 на сто, показват данните на петролната рафинерия Лукойл България. Според същите анализи, вътрешният пазар на горивата, използвани за моторни цели (бензини, дизел, пропан бутан), е надхвърлил 1.4 млн. тона. Естествено, цените на бензина се влияеха от стойността на петрола, курса на долара и маржа на дистрибуторите на горива у нас. Така че поскъпването на нефта през годината бе компенсирано от слабия курс на щатската валута и затова цените на бензините на дребно не скочиха драстично. Като потискащ фактор действаше и маржът на дистрибуторите. Запази се тенденцията от последните две години той да намалява, най-вече поради появата на нови играчи със сериозни позиции на пазара (като Еко Елда и Опет например). Сега в България има близо 3 хил. бензиностанции и газостанции. Най-голяма е мрежата на Петрол - 375 обекта, Лукойл е със 120, Шел и ОМВ имат съответно 82 и 69. От по-новите вериги Екопетролиум държи 23 бензиностанции, Екоелда - 15, а Опет има седем. Всички останали (близо 2300) се поделят между по-малки фирми. По-различно е разпределението по пазарни дялове. Продажбите през 2004-а на първите четири големи компании общо са почти колкото тези на всички останали. В челото на класацията е Петрол със 17.55%, следван от Лукойл 12.49 на сто, Шел - 10.47% , и ОМВ с дял от 8.6 на сто. Най-търсените горива тази година са били дизелът и бензинът с марка А-95. През 2003-а те са формирали съответно 34.8 и 31.7% от всички продажби на Лукойл България в страната. През 2004-а делът на нафтата се е увеличил на 35.8%, а на А-95 е спаднал малко до 30.6 на сто. Най-голямо е нарастването при продажбите на пропан-бутана, което не е никаква изненада при по-ниската му цена. От 17.2 на сто преди година той е достигнал 22.3% от пласираните петролни продукти. Сериозен спад отбеляза консумацията на другия масов бензин А-92 - 9.5% от всички продажби. Очевидно все повече шофьори предпочитат да преминат на по-евтиния пропан-бутан или към по-качествен бензин с по-високо октаново число. Развитието на бензиностанциите занапред ще зависи и от развитието на съпътстващите ги дейности и услуги - магазини и ресторанти. Сега те формират 13-14% от приходите на големите вериги у нас, докато в Западна Европа съотношението на приходите от горива и от съпътстващите услуги е 50 на 50. Другите акценти ще са върху начините за разплащане (чрез кредитни и дебитни карти) и схемите за лоялност, поощряващи клиентите. Реално обаче тези, които имат най-детайлни наблюдения за динамиката на вътрешния пазар на горива и могат да дадат най-точните прогнози за 2005 г., са хората от петролния бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във