Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАСТЪПЛЕНИЕТО НА АПТЕЧНИТЕ ВЕРИГИ

В почти всички европейски страни има добре организирани мощни вериги от аптеки. В Англия са три главни, във Франция доминират два големи кооператива, в Италия, Испания, Австрия и Холандия положението е подобно. А в Дания, Швеция и другите скандинавски страни отдавна почти няма еднолично притежавана семейноуправлявана аптека. В Германия натискът да се промени лицензионният режим отпреди 170 години е почти неудържим. Включително и чрез доставките на лекарства по домовете, по пощата, от станалата много известна холандска Mail Pharmacy DocMoris. В очакване на промяната в режима големите немски фармацевтични дистрибутори като Гехе и Феникс обаче не загубиха време през последното десетилетие и сега наред с англо-френския гигант Алианс-Унихем са собственици на най-силните вериги аптеки извън Германия. Четирите най-мощни европейски дистрибутори с общ оборот над 55 млрд. евро притежават и контролират над 21 000 от общо 115 000 аптеки в ЕС. Поради тази причина не е изключено скорошно влизане на Стария континент на поне един от тримата големи американски дистрибутори - McKissan, Cardinal Health или AmeriSource, които заедно снабдяват в Съединените щати над 56 000 аптеки и имат обединени продажби за над 205 млрд. щ. долара. От друга страна, почти няма територия от Централна и Източна Европа, с изключение на Русия, Сърбия, Румъния и България, където европейците да не са инвестирали в свои дистрибуторски клонове и във вериги аптеки.У нас тази тенденция се засилва. След Санита, която първа направи верига във Варна, и дистрибутора Хигия в Плевен заразата се пренесе в София и другите градове. Всички останалите големи дистрибутори на лекарства като Търговска лига, Калиман, Глобал Медикал, Консумфарма (която е подопечна на кметската фирмена група около производителя Софарма), Корал от Пловдив и Стинг от Разград се обзаведоха със свои вериги. Някои от тях са по-успешни и със собствен привлекателен франчайзинг, други са възникнали чрез епична приватизация на аптечни предприятия и общински дружества, трети са със смесен произход от различни капиталови вложения и форми. Днес няма сериозен участник на българския фармацевтичен пазар, който да не е стъпил или да не се стреми да участва в търговията на дребно с лекарства. Напълно логично пазарно поведение при продължаващата години наред несигурност при отпускането и оскъдица на средствата за здравеопазване в държавния бюджет и тежката концептуална и управленска криза в НЗОК. Още повече че не е сигурно дали пристрастяването към сивата икономика на чекмеджето, широко разпространена допреди една година - когато бе въведен ДДС върху лекарствата и беше засилен данъчният контрол, е напълно излекувано и може да устои на съблазните, които свободните кешови потоци генерират за всички участници в този пазар. Орязаното наскоро реембурсиране на голяма част от лекарствата в здравната каса увеличава кешовите доплащания и плащания в аптеките толкова много, че прави изкушението джоб-чекмедже-джоб направо стихийно. Недостигащите средства за лекарства на и без това извънредно бедното население на страната могат да се осигурят чрез увеличаване на бюджетната субсидия и увеличаване на здравноосигурителните вноски, които да се компенсират от реорганизацията на данъчната тежест, компетентно пазарно управление на огромния резерв на касата, разумни икономии и пресичане на източването чрез нова модерна информационна система и рязко подобряване на данъчната събираемост в този и други сектори.Понеже страната все още е далече от това състояние, почти не е останал сериозен играч на лекарствения пазар без директно участие в търговията на дребно. Дори водещият местен производител на лекарства (с три завода) Балканфарма, който изглежда зает главно с покриването на изискванията на стандарта Добра производствена практика, неизбежно ще се окаже собственик на голяма верига аптеки, ако успее да купи някой измежду Хигия, Санита, Калиман или Маймекс. Търговска лига явно отдавна не е лъжица за тяхната уста, защото е твърда голяма и скъпа и има стратегическо сътрудничество с някои от големите в Европа. Навярно водени умело от старата аксиома Идваме последни, за да останем, сега вече и Либра фарма, начело с немския предприемач Карл-Хайнц Шварц, разширява своята верига аптеки във всички големи градове чрез сътрудничество с веригата супермаркети Била. Частните независими аптеки в страната и всички други български дистрибутори, които са отглеждали своите беззъби вериги години наред, с основание са възбудени, защото бързината и мащабът на този силно конкурентен ход носи нещо от американската практика на Food Drug Stores със залавяне на основните клиентски потоци и замаха на немските картелни инвеститори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във