Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАЙ-АНТИСОЦИАЛНОТО ПРИ ПРИВАТИЗАЦИЯТА Е НЕЙНАТА ЛИПСА

С ИНТЕРЕС ОЧАКВАМ РЕЗУЛТАТА ОТ СДЕЛКАТА ЗА БТКНиколай Василев - вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията, пред в. БАНКЕРЪГ-н Василев, приключихте ли вече с кадровите промени в транспортното министерство и подопечните му дружества?- Периодичното назначаване на нови кадри на всички нива е нормална част от работата на всяко ведомство, която не може да приключи еднократно за години напред. Все пак става дума за система с десетки хиляди служители. Тук включваме и всички търговски дружества. Ако говорим конкретно, политическият кабинет вече е формиран, имам петима заместник-министри. Очаквам в бъдеще да привлека още съветници. Колкото до изпълнителните агенции, налагаха се спешни промени в Автомобилна администрация, които вече приключиха. В бордовете на търговските дружества няколко представители на досегашния политически кабинет бяха сменени с членове на новия. Възможно е да има още промени, но в никакъв случай не в такива мащаби, каквито се цитират в медиите. След шума, който предизвикаха промените в ръководството на Български морски флот, се заговори за сериозни кадрови рокади и в агенция Железопътна администрация, а и в Ръководство въздушно движение (РВД).- Не съм чувал за тези слухове и не бих искал да ги коментирам. И тъй като всеки ден ме питат за такива неща, ще кажа, че нямам намерение да коментирам евентуални промени. Специално за БМФ смятам въпроса за приключен. Росен Костурков (бел.ред. - доскорошният изпълнителен директор на БМФ) преди няколко месеца спечели конкурс за важната позиция директор на лондонския офис на параходството. След няколко интервюта с много силни кандидати за длъжността изпълнителен директор на флота аз се спрях на Христо Донев, който е човек със сериозен опит в бранша. Той е и собственик на два кораба, тоест управлява едно малко БМФ като частен бизнесмен. Неговата кандидатура беше приета положително и от народните представители от Варна, с което темата за ръководството на БМФ е затворена. По съществото на реформите в Български морски флот и Варненската корабостроителница нямаме никакви различия в рамките на НДСВ. Как в последна сметка ще се извърши продажбата на корабостроителницата във Варна?- Очаквам през този месец БМФ да одобри правилата за нова процедура, много сходна на тази, която бе започната от моя предшественик. Надяваме се тя да привлече сериозни инвеститори още тази година. Ще пробваме толкова пъти, колкото е необходимо. Държавата не може да развива корабостроенето в дългосрочен план.Строежът на новия терминал на Летище София е спрян поради исканията на Щрабаг за промяна на проекта и увеличаване на стойността му между 11 и 40 млн. евро. Ръководството на министерството има ли вече виждане по този въпрос? И изобщо ще има ли летището нов терминал през 2005 г., както е записано в договора за изграждането му?- Строежът е спрял от началото на годината, а от няколко седмици има шанс той да бъде продължен. В момента се наблюдава леко оживление в дейността около летище София от страна на Щрабаг. С тях сме имали няколко тежки срещи, на които остро поставихме позицията на министерството. А тя е, че Щрабаг незабавно трябва да започне работа и че всички технически проблеми ще бъдат изяснявани в движение. Ние няма да се съгласим да правим необосновани корекции по отношение на срока и сумите. Но понякога се налагат технически изменения, например за вида фундиране, поради сложността на почвите в района на летището. Експертите, които са правили проучвания по искане на вашия предшественик в министерството - Пламен Петров, са категорични, че не се налага промяна на проекта и преминаване от плоско към по-скъпото пилотно фундиране... - Аз поддържам последната позиция на Пламен Петров, че не е необходимо пилотно фундиране, но се налага малка корекция в плоското фундиране. И това няма да доведе до промяна на договора като цена и срокове?- Това ще доведе само до обосновани и доказани пред международните консултанти технически корекции на договора. Но не и до допълнителни и необосновани повишения на цената и излишно разтягане във времето. До края на месеца очаквам от Щрабаг окончателен отговор на въпроса кога ще бъде готов терминалът.По същия начин, кажи-речи, стоят нещата и с доставката на оборудването и модернизацията на новия център на Ръководство въздушно движение. От Аления Маркони, ангажирана с този проект, нееднократно настояваха за увеличаване на цената. Защо се получават тези разминавания сега?- И в двата случая позицията на Министерството на транспорта е една и съща. И тя е твърда. Настояваме за спазване на първоначалния договор. След разговорите с Аления Маркони Системс те се ангажираха в края на годината да проведат поредните тестове. Ако се окажат успешни, голяма е вероятността през 2004 г. да завърши целият проект за модернизация. В противен случай обаче ще трябва да намерим алтернативно решение.Не смятате ли, че при всичките проблеми около сделката за БТК и раздвижването на световния телекомуникационен пазар напоследък все по-актуален става вариантът да се наеме чуждестранен мениджърски екип за управлението на националната телекомуникационна компания?- На този етап моето министерство няма допълнителни ангажименти към приватизацията на БТК. Процесът отдавна не е в нашите ръце и ние сме си свършили работата. С интерес очакваме крайния резултат от тази приватизационна процедура. Колкото по-бързо приключи тя, толкова по-добре ще е за БТК. Ако обаче компанията остане в държавни ръце, като неин принципал аз съм длъжен да разполагам с алтернативни варианти. Не изключвам един от тях да е привличането на международен мениджърски екип. Но засега изчакваме приватизационната сделка. Излишно е да полагаме предварителни усилия, докато нямаме резултат.Малко странен изглежда този стремеж на държавата хем да продава, хем да запази по някакъв начин контрола си, да изпълнява същевременно и някакви социални програми... Май няма обаче много социални инвеститори? Имам предвид случая и с БТК, и с Варненската корабостроителница и с авиокомпания България Ер...- Аз винаги съм стоял зад приватизацията и за мен най-антисоциалното при приватизацията е нейната липса. Държавата не може да управлява дългосрочно нито корабостроителница, нито авиокомпания, нито железници. Във всички отрасли постепенно ще се върви към концесиониране, към продажба чрез борсата и чрез Агенцията за приватизация. Има ли напредък в подготовката за раздържавяването на Български морски флот и Българско речно плаване? Как гледате на идеята първо да се предложи делът, предвиден за борсова приватизация?- Гледам положително на тази идея. Според мен процесите трябва да бъдат паралелни. Много е вероятно БРП да се качи на борсата преди продажбата на стратегическия пакет. А при БМФ, първо, трябва да има развитие с Варненска корабостроителница и след това ще говорим за продажбата на миноритарния дял през борсата.Един от проблемните сектори е железопътният транспорт. Какво предвиждате за неговото оздравяване?- Запознати сте с първите две важни стъпки, които предприехме. Едната от тях е подписването на договор с Кремиковци. Информацията ми към днешна дата е, че металургичният комбинат изцяло е изплатил своите текущи задължения към БДЖ вследствие на нашата твърда намеса. За пръв път от година насам има сериозен напредък и при изплащането на просрочените заплати на всички служители на железницата и на Национална компания Железопътна инфраструктура. Което стана чрез договор с три банки (бел.ред. - Първа инвестиционна, СИБанк и РОСЕКСИМБАНК), позволяващ овърдрафт по банкови карти. Но това е краткосрочно решение на проблема. Що се отнася до средносрочните промени в БДЖ, те са неизбежни. Сега се работи по пакет от мерки, който ще бъде обсъден до края на годината. Разчитам на сериозна обществена подкрепа, както и на благосклонност от страна на Министерството на финансите. Бихте ли посочили най-общо някои от набелязаните мерки?- Те няма да изненадат никого със своето съдържание, но предпочитам да ги обсъдим по същество, когато са готови. Ще кажа обаче едно важно нещо. Безопасността на железопътния транспорт става проблем номер едно, тъй като през последните тринайсет години инвестициите са под всякакви санитарни минимуми. В момента сигурността на превозите се дължи единствено на огромните усилия на 30 хил. железничари в България. Само че това не може да продължава вечно. Ще организирам скоро национална конференция по безопасност на железопътния транспорт, вероятно в Горна Оряховица. Дано не се сетим и за този проблем, когато е станало прекалено късно. Твърде често се говори за корупция в транспортното министерство. Какво пречи да има една по-голяма откритост и прозрачност при лицензирането на частните жп превозвачи, при издаването на разрешителните на автомобилните превози? - Специално при лицензирането на нови железопътни превозвачи сме готови да приемем кандидатурите на всички сериозни компании. Много се надявам първите частни лицензи да бъдат издадени в рамките на мандата на това правителство. Бихме желали да делегираме и колкото може повече дейности по издаването на разрешителните на браншовите организации, за да намалим ролята на държавата.Казахте, че сте готови да приемете документи за жп лиценз. Но нали за такъв лиценз вече кандидатстваха Рей Холдинг и Кремиковци?- С Рей холдинг разговорите продължават. За Кремиковци, след сключването на договора между тях и БДЖ, не съм сигурен, че още сериозно желаят жп лиценз. Ако са сериозни, и с тях ще обсъдим тази възможност.Непосредствено след подписването на договора с железниците, в присъствието на вашия заместник Никола Янков, от металургичния комбинат заявиха, че продължават да настояват за лиценз.- Прекрасно, значи документите им ще бъдат разгледани от Железопътна администрация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във