Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАГОРЕ, НАДОЛУ И НАВЪН

След впечатляващите си постижения през 2003 г. най-големите корпорации на САЩ доказаха и през миналата година, че възстановяването на растежа им е истинско. В началото на 2004-а имаше множество тревожни въпроси - дали увеличаването на доходите след периода на рецесия ще продължи, какво влияние ще окажат на резултатите войната в Ирак, високите цени на нефта и изборите в страната. Тези тревоги останаха на заден план благодарение на възродената световна икономика, водена от САЩ и Китай. Към края на изминалата година петстотинте най-мощни щатски компании, класирани от щатското бизнес списание Форчън според размера на продажбите им, постигнаха рекордни доходи от 8.2 трлн. щ. долара - с 10.5% повече от 2003-а, и 513.5 млрд. щ. долара обща печалба (15.2% годишен ръст). И за втора поредна година големите отново натрупаха мощ - за да се класира на последното място (№500), финансовата компания Синсинати файненшъл трябваше да продаде застрахователни полици за 3.6 млрд. щ. долара - с 12% повече от необходимите постъпления за участие в средите на корпоративния елит през 2003 година. Нещо повече, ръстът на печалбите на най-добрите е колкото впечатляващ, толкова и широко разпространен - от общо 42 индустриални групи, които следи Форчън, единствено фирмите от сферата на електрониката и електросъоръженията, фармацевтиката, телекомуникациите и авиацията не успяха да постигнат увеличение на финансовите си резултати. Всички останали - от химическите компании до производителите на домакински уреди, храни, напитки и охранителни и сигнални устройства за ж п линии, имат повод за наздравици. Най-добро впечатление правят старите, традиционни области на бизнес - онези, които добиват нефт, мед, желязна руда и алуминий, правят добри пари. Това се дължи на мощния световен растеж и на голямото търсене на суровини и енергия, особено от страна на Китай, което качи цените им до неочаквани висоти. Подпомогнати от ценовия ръст на суровия петрол, гигантите от ранга на Ексън Мобил (№2) и Шеврон Тексако (№6) натъпкаха гушите си със зелени гущери. За втора поредна година през 2004-а Ексън мобил си пробива мощно път към върха на класацията с печалба от 25.3 млрд. щ. долара (на първо място по този показател). Като браншова група обаче постиженията на производителите на метали са по-ярки - те имат 801% общ ръст на печалбата през миналата година - най-висок от всички сектори, в които работят петстотинте отличници на Форчън. Алуминиевият гигант Алкоа (№79) например увеличи чистия си финансов резултат с около 40% и той бе 1.3 млрд. щ. долара за 2004-а, а Фелпс додж(№299), който добива медна руда, регистрира 11 пъти по-висока печалба в сравнение с 2003 година. Пазарът на жилища в САЩ също беше доста охолен - въпреки че Федералният резерв увеличи на няколко пъти основната лихва на страната през миналата година, дългосрочните лихви по ипотеките се задържаха на доста ниски нива. Едрите строителни компании отчетоха двуцифрен ръст на печалбите си, а четири новака от бранша успяха да се промъкнат в редиците на елита. Полза от тази тенденция имаха и търговските вериги за обновяване на жилищата Хоум депо (№13) и Лоуис (№43), защото американците продължиха да се рефинансират и да подменят обзавеждането на кухните и гостните си. На другия полюс в класацията на Форчън, най-слабите сред петстотинте големи през 2004 г. станаха още по-немощни. Авиационният бранш, притиснат от смъртоносната комбинация от високи цени на горивото и яростна конкуренция, продължи да губи пари. Този сектор е най-слабо представилият се в последната класация по реализирани печалби и по доходност на активите. Двама от шестте авиопревозвачи - Ю Ей Ел корп. (№129) и Ю Ес еъруейз груп (№295), все още се борят да излязат от процедурата по несъстоятелност и защита от кредиторите по Глава 11 от щатския закон за фалитите. Делта еър лайнз (№138) загуби 5.2 млрд. щ. долара и гравитира опасно към опцията да потърси също законова защита по Глава 11. Парадът на губещите от сектора се попълва от Ей Ем Ар корп. (№119) - компанията майка на Америкън еърлайнз, Континентъл еърлайнз (№232) и Нортуест еърлайнз (№190). За телекомуникационния бранш 2004-а бе поредната година на болка и консолидация. Под натиска на жестоката ценова конкуренция Ей Ти енд Ти (№56) и Ем Си Ай (№90) отчетоха огромни загуби, довели до многобройни предложения за брак. Крайният резултат е, че Ес Би Си къмюникейшънс (№33) се вреди и подписа договор за поглъщането на Ей Ти енд Ти, а лидерът в сектора Вирайзън (№14) и доста по-дребният му съперник Куест (№154) още водят война за Ем Си Ай. Като цяло инвеститорите имат основание да са доволни от 2004 година. Индексът Форчън 500, в който са включени акциите на всички публично търгувани членове на петстотинте водещи щатски компании, донесе впечатляващия 10.3% общ доход на акционерите (сумата от промяната на цените на ценните книжа плюс платените дивиденти). Както винаги, имаше и екстремни случаи - най-добра доходност от 1019% отчете фалиралата компания за строителни материали Оуенс корнинг (№349). Най-голямо разочарование пък поднесе фармацевтичният гигант Мерк (№84), който бе принуден да изтегли от пазара през септември най-търсения си болкоуспокояващ медикамент Виокс. Цените на акциите на Мерк загубиха почти 30%, които все още не са компенсирани.

Facebook logo
Бъдете с нас и във