Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

На рояци за магистралата към Гърция

Дългото чакане за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, изпълнено със съдебни обжалвания и процедурни гимнастики, изглежда, е напът да приключи. В рамките само на няколко дни агенция "Пътна инфраструктура" представи офертите за изграждането на трасето. В същото време обаче още не са утихнали скандалите около аутобана, след като именно пътната агенция и горското стопанство на Кресна с месеци са се разсейвали за незаконното сондиране и изграждане на обходни пътища в района.

Властта опита да тушира напрежението по добре познатия начин - с оставки и глоби. През седмица с креслото си се прости директорът на горското стопанство в Кресна инж. Димитър Терзиев. Причината бе бездействие, довело до тежки нарушения в държавните горски територии. На фирмата, която е извършвала сондажи по бъдещото трасе на автомагистрала "Струма", пък е връчен акт за нарушение за 15 хил. лв., като е сезирана и окръжната прокуратура в Благоевград. Както "БАНКЕРЪ" вече писа, проверка на "Югозападното държавно предприятие" установи, че незаконните сондажи са извършени от "Пътпроект 2000". Оказа се, че без знанието на АПИ са разширени над 2700 м съществуващи пътища и са прокарани близо 4 км нови. В разгара на разправията се заговори, че "Пътпроект 2000" ще кандидатства за строежа на "Струма". Тогава възникна въпросът дали работата й в района няма да доведе до "предимство" за някой от претендентите. Отговорът бе доста вял - от пътната агенция настояха, че трябва да се изчака отварянето на офертите и становището на оценяващата комисия. Е, това вече е факт и "Пътпроект 2000" не участва в наддаването - независимо от заявените намерения.

Иначе търгът за 24-километровата отсечка бе разделен на две с идеята и по двете направления да се работи едновременно. Правителството иска да завърши магистралата до 2023 г., защото в противен случай има реален риск от загуба на европейски средства.

През седмицата станаха ясни кандидатите за десеткилометровото платно в посока Кулата - София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле. Поръчката е с индикативна стойност 430 525 209 лв. без ДДС, като предложения за нея подадоха 12 фирми и консорциуми. Самостоятелно участват азербайджанската "Аккорд строително промишлена инвестиционна корпорация", както и турските "Дженгиз" и "Колин Иншаат". Сред кандидатите в консорциуми личат големите български компании "Главболгарстрой", "Джи Пи Груп", "Геострой", "ПСТ Груп", "Трейс Груп Холд" и "Грома Холд" (бившата "Агромах"). Част от тези дружества вече са работили, работят или ще работят по други участъци на аутобана. Например "Главболгарстрой" и "Геострой" бяха част от консорциума, завършил 24-километровата отсечка между Кресна и гр. Сандански. "Джи Пи Груп" пък неотдавна подписа договор за изграждането на тунела "Железница" за сумата от 185 млн. лв. без ДДС. На свой ред "ПСТ Груп" строи една от късите отсечки около тунела - 1.4 км за малко над 22 млн. лева.

Колкото до турската "Дженгиз", тя бе един от победителите в търга за модернизацията на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, но изборът й се обжалва в Комисията за защита на конкуренцията. Тя е позната и от дейността си по магистрала "Люлин".

В рамките на отсечката ще бъдат построени четири тунела, 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлеза и подлеза. В същия обект е включен и обходният път на Кресна, който е с дължина 5.5 километра.

Кандидатите за другия лот от поръчката станаха ясни на 15 февруари. За него постъпиха 10 оферти, включително и от повечето от вече изброените компании. Индикативната стойност за 13-километровата отсечка в участъка между Кресна и Крупник е почти 445 млн. лв. без ДДС. Ще бъдат построени и три тунела,  десет виадукта с обща дължина 3.5 км, а също и три надлеза и подлеза.

Срокът за изпълнение на всяка от обществените поръчки е 1556 дни. Това включва времето за проектиране и строителство. Планира се проектът да се финансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз  чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура"  и от националния бюджет, уточняват от пътната агенция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във