Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НА КАПИТАН АНДРЕЕВО НЕ СА ВИЖДАЛИ САМОКОВЕЦА И ДОКТОРА

На десетина километра югоизточно от Свиленград се събират границите на България, Турция и Гърция. Стратегическото географско положение вероятно е една от причините Свиленградската митница да е сред най-популярните в България. В структурата й попадат три пункта. В непосредствена близост до града се намира гръцкият, известен като Ново село. Той бе открит в края на 80-те години на миналия век. Сега дневно от там преминават не повече от 20-30 автомобила. Трафикът е предимно от гърци, които, по думите на местните, идват да се правят на баровци в България. Вторият пункт е на жп гарата. Целта на екипа на БАНКЕРЪ обаче е този в Капитан Андреево, който за едни е врата към Европа, а за други изход към екзотиката на Ориента.На Капитан Андреево работят около 150 митничари. Поне десетократно повече са желаещите да им станат колеги. Но с митницата така привлекателните служби край граничната бразда не свършват. Не по-малък е интересът и към свободните места в службите за ветеринарен и фитосанитарен контрол. А на най-голяма почит се радват служителите в Пътни такси и разрешителни, която е на подчинение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Имаме уговорка да ни посрещне началникът на пункта Никола Караиванов. Докато го чакаме на входа пред трета бариера, научаваме и първата новина. Два дни по-рано (събота, 9 август) оттук в посока Одрин е минал лидерът на ДПС Ахмед Доган в компанията на небезизвестния бизнесмен от турски произход Фуат Гювен. За това говореха скучаещите таксиметрови шофьори, скупчили се в очакване на клиенти пред митницата. Още от пръв поглед пунктът в Капитан Андреево прави впечатление с размерите си. Изходното трасе в посока Турция е с две ленти - едната е за леките автомобили и автобусите, а другата за ТИР-овете. Толкова са и платната към България. По дължината им са разположени предизвикалите бурни страсти през последните няколко месеца безмитни магазини на фирмите Трансимпекс, Амфора, Аидатур и Кореком Принцес. Неизясненият им статут засега не им пречи особено да обслужват туристите. Пейзажът се допълва от двете бензиностанции на споменатия вече Фуат Гювен. За тях в книгата си Митница Емил Димитров-РевиЗоро твърди, че продават най-евтиното дизелово гориво по трасето от Лондон до Калкута. Потвърждава го и посочената на табелите цена от 30 цента. Причината е в привилегията, която държавата вече десет години дава единствено на Гювен. Продаваната от него нафта се смята за износ и по този начин на търговеца се възстановяват начислените мита, акциз и ДДС.Разговорът ни с Никола Караиванов, към когото вече се е присъединил и началникът на митница Свиленград Стефан Марашев, някак съвсем естествено се завърта около оставката на финансовия министър Милен Велчев. Двамата митнически началници се надяват да разберат нещо по-така от представителите на четвъртата власт. Те са съгласни с твърденията на ресорния си министър, че през безмитните магазини наистина минава голяма част от контрабандата на акцизни стоки. Дали пък това не се дължи на слабия митнически контрол? Според Марашев и Караиванов подчинените им на практика са безсилни срещу пласьорите на дребно на цигари, закупени с надпис DUTY FREE. Те разказват за съществуването на добре функционираща схема, чрез която собственици на търговски обекти от региона наемат специални трафиканти. Мулетата пътуват всеки ден с коли през границата и внасят безпроблемно по няколко стека цигари, уж за лично ползване. Контрабандните стоки се складират в специално наети квартири в близките села, откъдето след това ги поема незаконно изградената дистрибуторска мрежа във вътрешността на страната. Участниците в този своеобразен миниканал стават все повече и повече, твърди Марашев и показва статистиката на съставените актове за митнически нарушения през последните три месеца. Броени минути по-късно журналистическият ни шанс проработва. Дежурните митничари докладват, че при проверка на микробус, който пътува от Турция за България, са открити пет хиляди къса недекларирани цигари. Това обаче не бе всичко. Същия ден при проверка на два турски автобуса под седалките бяха открити над хиляда кутии Картие и Ротманс, нефигуриращи в митническите декларации. В края на юни по същия начин са били заловени 40 хил. кутии Суперкинг в камион с холандска регистрация, превозващ по документи текстил от Турция за Англия. Покрай тези случки отваряме дума и за големите контрабандисти, за чиито ловни полета на най-често се сочат Свиленград и Капитан Андреево. Достатъчно е да припомним за разбития от НСБОП в края на 90-те години канал на цигари и скандалите около куфарчетата с пари за партийни каси. Никола Караиванов смята, че медийният шум около контрабандата е силно преувеличен и подчертава, че през двете години, откакто ръководи пункта в Капитан Андреево, върху него не е оказван натиск от най-високо политическо равнище за пропускането на този или онзи ТИР. Съмнява се и че някой от служителите му познава лично обявените за най-големи контрабандисти Самоковеца и Доктора. Караиванов казва, че е прочел куп неистини във вестниците, и то за случаи, на които сам е присъствал. Така например редовно оформен реекспорт на мобилни апарати преди време е бил представен от столичен всекидневник като канал за фиктивен износ, чрез който се точи ДДС от хазната. А веднъж, когато митничарите открили камион с кюрди, пътуващи нелегално за Западна Европа, медиите приписали заслугите на други служби. Караиванов отрича съществуването на каквото и да било напрежение в отношенията между митничарите и мобилните групи. За последната година и половина в Капитан Андреево на два пъти са акостирали високоплатени експерти на Краун Ейджънтс. Идвал е лично и ръководителят на екипа на британците за България Джон Браун. Полунашега, полунасериозно агентите на короната са по-популярни на това място като Краун Ейнджълс (Ангелите на короната). Директорът на Агенция Митници Асен Асенов също е наминал към пункта, при това за да изкаже благодарност на митничаритезаловили през лятото на миналата година рекордните 250 кг хероин. (Шестима служители получиха и парични награди от финансовото министерство.)Хората от наркоотдела споделят, че за разлика от западните си колеги, които разполагат с огромна по обем оперативна информация, те често са принудени да залагат единствено на опита си и на случайността. Въпреки това продължават да са в челото на световните класации по заловени количества наркотици. Асен Асенов присъствал и на тържественото връчване на дарената от английското правителство хладилна камера. Тя улеснява значително проверката на камиони, които превозват бързоразвалящи се стоки. На пункта днес имат и два рентгена. Единият е мобилен, а другият е с цветен дисплей и през него се пропускат стоки, опаковани в палети. Сред действащите екстри на Капитан Андреево вече е и интегрирана компютърна система БИМИС. Чрез нея митничарите получават информация за ТИР-овете, които пътуват към пункта, още докато са в Йовково или в Русе. Това ускорява анализа на риска и преценката кои от превозвачите да бъдат щателно проверени. В компютърната система е въведен и съставеният от Агенция Митници списък от 114 фирми нарушителки при внос на стоки. Хората зад компютъра не се притесняват, че въпросният списък се е появил в пресата, но са особено чувствителни към темата за корупцията сред техните редици. Никак не им е приятно, че няма достатъчно разбиране за тяхната работа и всичко, което се случва на границата, обикновено се асоциира с митниците. Отбелязват, че са запознати с Етичния кодекс за поведение и са попълнили декларации за имотното си състояние. Отказват обаче да коментират детайлите в тях. Твърдят, че и така всеки може да прецени дали митничарското благосъстояние е мит, или реалност. Интересно, каква преценка са си направили стотиците желаещи да облекат иначе сивата митничарска униформа?

Facebook logo
Бъдете с нас и във