Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НА КАЛОТИНА НЕ ВЯРВАТ НА ЛЕГЕНДИТЕ ЗА МИТНИЧАРИ

На петдесетина километра северозападно от София, покрай полетата на българската бойна слава при Сливница и Драгоман, магистралата отвежда почти неусетно до вратата към шенгенското пространство - Калотина. Недотам внушителни, но затова пък многобройни сини табели със символите на Европейския съюз и националния трибагреник посрещат туристите и търговците в митницата. Както на всяка граница и тук не обичат особено външните лица, още по-малко журналисти. Е, правят се, разбира се, и изключения.Пунктът Калотина е част от най-голямата от петте митнически дирекции - столичната. На минути път от него са и митническото бюро, където се обработват влакови товари, и Свободна безмитна зона Драгоман. От октомври миналата година началник на КПП-то е Цветан Съев. Той наследи на тази длъжност добре известния сред местните хора Иван Илчов. Заместник на Съев от зимата на 2002 г. пък е Иван Кожухаров. За него се говори, че е кумец на шефа на Агенция Митници Асен Асенов. Според дългогодишни митничари на Калотина обаче Кожухаров е започнал от ковачницата на кадри в Драгоман и както си му е редът е преминал през няколко стъпала на митничарската йерархия. По-интересните неща се случват обикновено вечер и през уикендите, предупреждава ни посетител в барчето на няколко километра от границата. В ранната юлска утрин за излизане от страната чакат само няколко автобуса, пътуващи за Западна Европа, и половин дузина турски ТИР-ове. Митничарите на лентата за влизане в България скучаят, тъй като рядко им се налага да вдигат бариерата. Пусто е и пред безмитните магазини на фирмите Софком и Трансимпекс. Двете се свързват с имената на небезизвестния бивш футболист Веселин Балевски и шефа на Нове холдинг Васил Божков. Привилегията да продаваш алкохол и цигари без мито не е за всички. Но на попадналия за пръв път на Калотина човек може да му се завие свят най-вече от многобройните служби на територията на КПП-то. Сякаш всеки, който е могъл, се е настанил край граничната бразда. Подчинените на Бойко Борисов от служба Граничен контрол например отговарят за паспортните проверки. На особена почит са служителите на Пътни такси и разрешителни. Парите, събрани от тях, отиват за поддръжка на републиканската пътна мрежа. Тази служба дълги години бе към Министерството на транспорта и съобщенията. На българо-югославската граница все още я наричат със старото й име БИАЗ. При правителството на ОДС тя беше поставена под надзора на Министерството на регионалното развитие и благоустройство, но от това дупките по шосетата не станаха по-малко. Хората на земеделския министър Мехмед Дикме пък отговарят за ветеринаро-санитарния контрол. А здравеопазването събира такси от автомобилите, които минават през разтворите с препарати срещу разпространяване на епидемии. Голямата тежест обаче пада върху митничарите. Затова и като се каже граница, всеки се сеща най-напред за тях.Мечтата на всеки митничар е да работи в Пътни такси. С тези думи, казани полу на шега, полу на сериозно, посрещна екипа на БАНКЕРЪ началникът на митница Калотина Цветан Съев. Според него служителите му са като всички други в администрацията и много се дразнят от митовете и легендите за тяхното благосъстояние. Обиждат ги и писанията, които ги правят съучастници на контрабандата.Митничарите са нормални хора, нашите коли и домове не се различават по-нищо от тези на останалите българи, продължава Съев. Но бегъл поглед поне на част от останалите българи към паркинга пред сградата на митницата напомня за приключилото неотдавна в столицата автомобилно изложение. Темата за корупцията и за челните места в класациите за най-подкупните чиновници няма как да бъде избегната. На Калотина са чували, че според слуховете тарифата им била в порядъка на 300 евро за ТИР и по 5 долара за турист. Милионер съм, но по събрани и внесени в бюджета приходи, коментира по този повод Лъчезар Терзиев, който над двадесет години е на контролно-пропускателния пункт. Терзиев споделя, че му е най-тежко, когато се прибира от нощна смяна и съседът му го посрещне с вестник, на чиято първа страница се мъдри едро заглавие за корумпираните митничари. На митницата се работи по двадесет и четири часа в денонощието, през цялата година. Средно на ден минават около 250 превозни средства само в едната посока. Внасят се най-вече плодове, зеленчуци, кабели, текстил, авточасти и машини... Физическият контрол на всички преминаващи е невъзможен. Затова се работи предимно по сигнали или по анализ на риска. Съдейки от информации на производители, контрабандата на месо напоследък се е пренасочила от Кулата към Калотина. Но Цветан Съев е изненадан от подобни слухове, обяснявайки, че вносът на месни продукти през неговия пункт не е нараснал забележимо. Естествено, на западната ни граница все още е жив споменът за югославското ембарго от началото на 90-те години. Какви ли не приказки се изприказваха за цели влакови композиции с нефтени продукти засилвани по инерция от Драгоман към Цариброд. Митничар, който е бил свидетел на тези събития, обаче смята, че истината е малко по-различна - нарушаването на ембаргото се покровителствало от високо и тях никой не ги е питал. Същият служител разказва за свой колега, който е бил заставен с насочен в лицето му автомат да пропусне цистерни с дизелово гориво. На подмятанията ни, че сега цистерните вероятно се връщат отново незаконно, но този път към България, смяната реагира с усмивки. Тези дни бил предотвратен опит за измама при превоз на 20 т гориво. При оглед на съмнителна цистерна се оказало, че тя е разделена на три части. В двете от тях се съдържало декларираното количество нафта, но в третата имало два тона мазут, които не фигурирали в документите.На Драгоман пък е бил пресечен опит да се изнесе нелегално вагон с двойно ламинирани плоскости за мебели. През април е предотвратена контрабанда на над 3000 старинни монети и антични предмети. Нерядко между товарите се укривали и хора. Най-трудно е с наркотиците. От началото на годината досега на Калотина са заловени общо 19 килограма. Последният случай е от юни, когато е открит един килограм морфин. Прахоообразното вещество било поставено във велосипедна гума, увита около кръста на трафиканта. Месец по-рано, през май, са заловени 7 килограма хероин в кола с чешка регистрация. На проверяващите им направило впечатление, че фабричната кухина зад задната седалката на автомобила била затворена с ламарина, по която личали следи от незасъхнала боя. Отстраняването й не представлявало проблем. Ние хващаме това, което се е промъкнало през Капитан Андреево, затова количеството не е особено внушително, пояснява митничар, който води куче, обучено да открива дрога.Калотина е един от пунктовете, където работи прословутата компютърна система БИМИС. Служителите вкарват в компютрите цялата оперативна информация по обработка на документите. Задействана е и обратната връзка с централата на Агенция Митници в София. До края на тази година митничарите очакват, че ще имат електронна връзка и с другите митници в страната. Освен компютърната система те използват и скъпоструващ американски подвижен рентген. Пътуването до вратата към шенгенското пространство не мина и без по-остри преживявания. Служител от Гранична полиция изтръгна от ръцете ни фотоапарата и освети филма. Поводът за гнева на неособено респектиращия с габаритите си полицай бе, че без разрешение в обектива е попаднала опашка от туристи, чакащи за проверка на паспортите. Напрежението по оста медии - МВР бързо бе потушено с любезното съдействие на митничари. Така те имаха възможност да приложат на практика залегналите в приетия тази седмица етичен кодекс за поведения на митническия служител.

Facebook logo
Бъдете с нас и във