Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МВФ ВДИГНА ЖЪЛТ КАРТОН НА УПРАВЛЯВАЩИТЕ

МЕЖДУНАРОДНАТА ИНСТИТУЦИЯ НЕ ВЯРВА, ЧЕ ПРАВИТЕЛСТВОТО ЩЕ СЪБЕРЕ ПЛАНИРАНИТЕ ПРИХОДИ ОТ ДДС И ОСИГУРОВКИАвангардните икономически идеи на управляващите за 2003 г. не допаднаха на мисията на МВФ, водена от Джералд Шиф. От 16 до 25 септември експертите на международната финансова институция проверяваха как се изпълняват държавните приходи и разходи за 2002 г. и на какъв хал е подготовката на бюджета за 2003 година. На пресконференцията, която шефът на мисията на Фонда даде заедно с Милен Велчев и управителя на БНБ Светослав Гаврийски, стана ясно, че финансовото ведомство е постигнало съгласие с МВФ единствено за макрорамката за 2003 година.Финансовият министър призна, че различията с Фонда засягат заложените в бюджета за 2003 г. приходи от ДДС и от социални осигуровкикакто и предвидените разходи за здравеопазване. Експертите от МВФ не споделят ентусиазма на финансовото ведомство, което прогнозира рязко увеличение на приходите от споменатите два данъка. През 2003 г. в хазната се планира да влязат 3.7 млрд. лв. от социални осигуровки и 3.1 млрд. лв. от ДДС, докато тази година се очаква да бъдат събрани 3.1 млрд. лв. осигуровки и 2.8 млрд. лв. от ДДС. Не вярвам съзнателността на фирмите да се е повишила толкова много, че постъпленията в бюджета от тези данъци да се увеличат така, както предвижда правителството, каза Шиф.Очакваните през 2003-а постъпления от осигуряването и от ДДС-то (общо 5.9 млрд. лв.) формират около 45% от всички суми (13.2 млрд. лв.), които се планира да влязат в хазната. Ако опасенията на Шиф, че правителството се е поизсилило в прогнозите си за приходите от ДДС и от осигуровки, които са гръбнакът на бюджета, се окажат верни, то всички останали сметки на нашите финансисти ще увиснат. При това експертите на Фонда все още не са се произнесли по идеята фирмите, които инвестират в райони с висока безработица, да не плащат данък печалба. Всъщност това е кавърверсия на предизборното обещание на НДСВ за нулева ставка по данъка върху печалбата, което царските депутати въздигнаха до ранг на данъчна революция. Тя обаче бе посрещната на нож от МВФ и отпадна. Сега правителството плахо се опитва да възроди идеята, но самият финансов министър сякаш е преосмислил позицията си. По този повод той предпазливо обяви, че все още се правят анализи дали условията, с които е обвързана тази данъчна преференция, дават достатъчно добра защита срещу евентуални злоупотреби. Като например да регистрираш фирма с пет работни места в Мадан и да се спасиш от данъка върху печалбата.Джералд Шиф бе категоричен, че предвидените от правителството субсидии за здравеопазването са разпределени неправилно. Фондът очаквал, че по-голямата част от болниците, които са общински и се финансират от местните бюджети, ще получат 100 млн. лв., т.е. по-голямата част от 170-те млн. лв., които бюджетът ще отпусне допълнително. Но е предвидено през 2003 г. хазната да похарчи за лечебните заведения 70 млн. лв. повече в сравнение с 2002 година. Докато здравната каса ще лапне 100 млн. лв. допълнителни субсидии.Шефът на мисията на МВФ подчерта, че здравната реформа не се извършва с необходимите темпове. Според него намаляването на броя на болниците се бави и заради това правителствените разходи за издръжката им няма да бъдат съкратени така, както е планирано в бюджет 2003. Здравният министър Финков обаче твърди, че държавата не може да затваря лечебни заведения по административен път.В крайна сметка от думите на Шиф се налага изводът, че той и хората му са сериозно притеснени от възможността бюджетът за 2003-а да бъде приет така, както е планиран от правителството. Но тогава опасността приходите в него да не бъдат събрани, а разходите да са повече от предвидените, ще се окаже съвсем реална. С други думи, хазната може да се издъни, а фискалната дисциплина, с която правителството толкова много се гордее, да се срине като пясъчна кула. Джералд Шиф не пропусна да подчертае пред журналистите, че е скептично настроен и спрямо идеята на правителството да извади 100 млн. лв. от депозитите си в БНБ, които са част от фискалния резерв (на 20 септември 2002 г. той е бе над 3.2 млрд. лева), и с тях да създаде фонд, който да инвестира в дялови участия в малки и средни предприятия. Става дума за така нареченияфонд за рискови капиталина който вицепремиерът Николай Василев залага за привличането на инвестиции на зелено. Идеята за него бе рекламирана от лидера на ДПС Ахмед Доган след срещата на ръководствата на парламентарните групи на НДСВ и ДПС на 23 септември, на която бе обсъден проектобюджетът за 2003 година. Чрез създадената с държавни пари инвестиционна структура Доган разчита да вкара капитали в западналите региони, където е по-голямата част от неговия електорат. Но коментирайки пред журналисти проекта на фонда за рисков капитал, лидерът на ДПС допусна грешка, като заяви, че парите за него ще бъдат взети от валутния резерв на държавата. В изявлението му медиите веднага надушиха скандал, тъй като управлението на валутния резерв е изключително от прерогативите на независимата Централна банка. Наложи се Велчев и управителят на БНБ Светослав Гаврийски да успокояват духовете, пояснявайки, че става дума не за валутния резерв*, а за депозитите на правителството във фискалния резерв**, с които то може да се разпорежда, както прецени за необходимо. На пресконференцията с представителите на МВФ Милен Велчев обяви, че този фонд ще се управлява от мениджъри - специалисти в рисковите инвестиции, които ще бъдат избрани с конкурс. Той изрично подчерта, че фондът ще влага пари на пазарен принцип в проекти, в които преобладаващата част от финансирането ще е с частни капитали. Думите му обаче не омилостивиха Шиф, който побърза да каже, че не вижда смисъл да се увеличава държавното участие в икономиката на България, и то точно когато процесът на приватизация в страната приключва.И въпреки че при сегашното посещение на мисията на МВФ бе поставено само началото на разговорите по бюджета и икономическата политика, която правителството ще изпълнява следващата година, изходът от тях се очертава да бъде труден. Както бе и при преговорите в края на 2001 г., когато кабинетът на Симеон Сакскобургготски успя да сключи двегодишното стенд-бай споразумение, след като бе принуден да се откаже от много от неизпълнимите си предизборни обещания в икономическата област.Речник* Във валутния резерв влизат всички вземания и други активи на БНБ. Такива са валутните наличности, депозитите на Централната банка в чуждестранни банки и в ценни книжа на държави и фирми, които имат кредитен рейтинг, не по-малък от АА. Монетарното злато също е част от валутния резерв на държавата. Към 20 септември 2002 г. размерът на този резерв е 8.6 млрд. лева.** Фискалният резерв обединява депозитите на правителството, на Националния осигурителен институт, на здравната каса и на други ведомства, държани по сметки в БНБ. Собствениците им могат да разполагат с парите по тях по всяко време. Тези депозити се отчитат като задължения на Централната банка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във