Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МВФ ПОДАРИ НА КАБИНЕТА КОЛАН С МАЛКО ДУПКИ

Най-големите данъкоплатци в България - Булгаргаз и НЕК нямат право да увеличават размера на несъбраните си вземания. Това е едно от категоричните изисквания на двегодишното споразумение с МВФ, което правителството трябва да изпълни, ако иска да получава без проблеми финансиране от Фонда. Споразумението бе подписано през февруари 2002 година. През септември и до края на тази година изтичат редица срокове на записани в него ангажименти. Условието произтича от факта, че двете дружества, а заедно с тях и БТК са китовете, върху които се крепи финансовата стабилност на държавата. Те осигуряват повече от една трета от всички данъчни постъпления в хазната. Намаляването на приходите от тези компании ще принуди правителството или да увеличи размера на бюджетния дефицит, или да намали разходната му част, а тя и в момента е крайно недостатъчна. Изпълнението на изискването на МВФ за НЕК и Булгаргаз обаче не вещае нищо добро за гражданите и фирмите. Монополното положение на двете компании и високите цени на продуктите им е превърнало много граждани и фирми в техни нередовни длъжници. Броят им ще се увеличи през зимата, когато на гърба на населението с ужасна сила ще се стоварят новите цени на електричеството и на топлоенергията - от 1 юли те поскъпнаха съответно с 15 и с 12 на сто. Неплатените дългове - особено от консуматорите на електроенергия, ще се увеличат и за да демонстрира желаната от МВФ активност при събирането им, НЕК ще трябва да ги притисне. НЕК и Булгаргаз нямат избор - ще трябва да завеждат искове срещу нередовните си клиенти масово и безпощадно. А това неминуемо е свързано с фирмени фалити, с увеличаване на безработицата и на броя на мизерстващите българи. Друго изискване на Фонда, предполагащо затягане на финансовия колан е правителството до края на септември да включи всички извънбюджетни левови сметки в системата на единната си сметка в БНБ. Идеята е чрез нея да се осъществява по-строг контрол върху изразходването на бюджетните средства и за по-ефективното им управление, което дава възможност да се пестят държавните пари.МВФ изисква от правителството до края на септември да избере и доставчик на информационната система, която трябва да обслужва Националната агенция по приходите. Тази държавна структура бе създадена в началото на 2003-а с цел да подобри събирането на данъците и на социално- и здравноосигурителните вноски. До момента правителството успя единствено да приеме правилник за структурата на агенцията, да назначи ръководството й и да вземе назаем 31.9 млн. евро от Световната банка, с които да финансира създаването й. Част от тези пари ще се използват за закупуването на въпросната информационна система.Споразумението определи и максимален общ размер на заплатите, които могат да се раздават в 60 губещи или свръхзадлъжнели държавни предприятия като Булгартабак - Дупница, Радиотелекомуникация ООД, Хемус Ер и Информационно обслужване, Мина Здравец ЕАД, Балканкар-Дунав АД, Терем, ВиК-Добрич и т.н. Общият размер на сумите, които могат да бъдат похарчени за възнаграждения на служителите в тези 60 дружества, не бива да надхвърля 150.1 млн. лева.Целта на описаните дотук мерки, за които настоява МВФ, е да осигурят минимален дефицит по консолидирания бюджет (в него, както е известно, влизат републиканският бюджет, бюджетите на общините, на Националния осигурителен институт и на съдебната власт). Според изискванията на двегодишното стенд-бай споразумение към края на юни тази година той не бива да надвишава 100.5 млн. лв., а в края на септември - да е не повече от 75.7 млн. лева. В края на 2003 г. договорения с МВФ дефицит не може да надхвърля 262.8 млн. лева. До момента правителството се справя доста успешно с това изискване на Фонда. Според последните данни от Министерството на финансите в края на май 2003-а консолидираният държавен бюджет е имал излишък от 609.72 млн. лева. До края на септември обаче той ще се стопи заради предстоящите плащания по външния дълг, от разходите за пенсии, помощи за безработни, издръжка на болници и на учебни заведения. В същото време през втората половина на 2003 г. постъпленията от преки данъци - печалба, общ доход и дивиденти, ще са доста по-скромни, отколкото от началото на годината до края на юни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във