Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МЪРДОК ЗАПОЧВА ВОЙНА ЗА 50 МИЛИАРДА ДОЛАРА

Преди откачените на медийния пазар бяхме двама - Тед Търнър и аз. Сега останах само аз, каза неотдавна медийният магнат Рупърт Мърдок, собственик на американския Ню Йорк поуст, на британския Таймс, на холивудската компания Туентиът сенчъри фокс и на какво ли не още. Сега Търнър е в бизнес пенсия, докато Мърдок настървено инвестира. Неотдавна той купи контролния пакет акции на най-голямата американска сателитна телевизия Дайрект Ти Ви (DirecTV). С това придоби възможността тя да разпространява продукцията, която произвеждат неговите фирми. За американските кабеларки това е началото на война за потребители, или по-точно - борба за оцеляване. Атаката на Мърдок не бе изненада. Подготвяйки се за сблъсъка, кабелните телевизии инвестираха в мрежите си 75 млрд. долара. Ако не бяха тези инвестиции, кабеларките щяха да са беззащитни, оплаква се публично Мърдок. Оплакванията явно не са без основания. Около 108-те милиона американски домакинства харчат годишно близо 50 млрд. долара за абонамента си за сателитни и кабелни телевизии.Патентът на Мърдок за успех е прост: той се стреми да спечели потребителите, като им предлага повече от конкурентите и на по-ниска цена. Сега магнатът възнамерява към Дайрект Ти Ви да им добави и канала Фокс Нюз (Fox News) - бисера в короната на Мърдоковата империя Нюз корпорейшън (по броя на зрителите си този канал вече надминава CNN). В близко време зрителите на Дайрект Ти Ви ще могат да гледат и нова историческа програма. Тя ще излъчва биографичните филми, подготвени от студиото на Фокс. Освен това Фокс Нюз ще започне да прави и собствена програма за икономическа информация с намерението да отнеме от зрителите на CNBC.Шеф на Дайрект Ти Ви стана Чейс Кари, един от директорите на Нюз Корпорейшън. Намерението на Кари е до 2008 г. да инвестира над 1 млрд. долара в локалните телевизионни програми на 210 американски града. Досега те бяха бастион на кабелните талевизии. Целта на Кари е да привлича по 1 млн. зрители годишно. Според него кабелните оператори не са свикнали на конкуренция. За да създадат нова програма, им трябва година, докато ние го правим за месец, обяснява той.Рупърт Мърдок несъмнено се обляга на опита от борбата си с кабеларките във Великобритания. През 1989 г. той купи контролния пакет акции на тамошната Бискай (Bsky). После предложи на зрителите над 400 програми и привлече 7 млн. клиенти. Единият от трите британски кабелни оператори изчезна от пазара, а двата оцелели бяха принудени да се преструктурират.Американските кабелни оператори обаче също си взеха урок от поражението на британските фирми. Брайън Робъртс, шефът на Комкаст (Comcast), най-голямата американска кабеларка (21 млн. зрители), започна да прилага рецептата на Мърдок - повече и на по-ниски цени. Той предложи на клиентите си музикалната програма MTV и канал за деца до 11 години. Сключи и договори за създаването на спортен канал. Освен това намали цените, като принуди продуцентите на програми да се съгласят на по-ниски ставки за излъчването им. Ето защо, независимо от това кой ще спечели борбата за 50-те млрд. долара на американския медиен пазар, една част от тези пари ще си остане в джобовете на зрителите.Поне на първо време.

Facebook logo
Бъдете с нас и във