Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МЪЧАТ НИ ЕНЕРГИЙНИТЕ ОБЕЩАНИЯ

МЪЧАТ НИ ЕНЕРГИЙНИТЕ ОБЕЩАНИЯИзводите, до които без съмнение ще стигнат експертите от пристигналата у нас поредна мисия на МВФ, са, че правителството изпълнява поетите ангажименти в енергийния сектор, но без да спазва сроковете. И без да е получило необходимата обществена подкрепа, независимо от острите публични дискусии през последните месеци. Първият ангажимент е да се обяви ценовата схема, която ще ни покаже с колко и кога ще се увеличават сметките за електроенергия и парно. Само че такава схема няма. Известни засега са две неща - крайните стойности и институцията, която ще ги определи. Правителството е обещало до края на 2004 г. цената на тока да достигне 4.5 цента за кВтч, а на топлоенергията - 45 лв. за топлинен мВтч (и двете без ДДС). Сиреч за две години и половина токът за домакинствата ще поскъпне с близо 45%, а парното - с 33 на сто. Но какви ще са стъпките и кога ще ни зарадват с увеличението може да каже единствено Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕР). Това е нейно право и задължение и според законите на страната, и според разните споразумения и меморандуми, подписани с МВФ и Световната банка. Както писа в. БАНКЕРЪ, моделът, който се разработва от експертите на регулатора, предвижда двукратно повишаване на цените на тока през тази година: с 10% от 1 юли и с нови 5% преди началото на следващия отоплителен сезон. Дотогава е необходимо да се осигурят и по-високите енергийни помощи за социалнослабите. Същата схема ще се повтори и през 2003 година. А за 2004 г. се планира само едно поскъпване - с 10% в края на отоплителния сезон. При парното цените ще бъдат вдигани през всяка от годините до 2004-а с по 10 на сто, като първото увеличение най-вероятно ще е сега, от 1 юли.В начална фаза все още и проектът за нов енергиен закон, чийто окончателен вариант кабинетът трябва да приеме до края на юни. Промените се налагат не само заради подписания с МВФ меморандум и преговорите ни с Евросъюза, но и поради твърде тромавите и сложни процедури, залегнали в сегашния нормативен документ. Според министър Милко Ковачев, новата законова рамка на енергетиката се подготвя много интензивно от работна група, в която освен специалисти в тази сфера са включени и юристи от правната дирекция на Министерския съвет. Активно съдействие оказва и Американската агенция за международно развитие Ю Ес Ей Ди (USAID). Единият от вариантите е действащият в момента Закон за енергетиката и енергийната ефективност да се раздели, като енергийната ефективност се обособи в самостоятелен закон. Енергоспестяването е изключително важно и то присъства много масирано в енергийната ни стратегия. Така ще можем да направим икономиката ни конкурентна, да балансираме ценовата реформа и да намалим твърде високото енергопотребление в бита, отбелязва министър Ковачев. Впрочем енергийната ефективност е част от допълнителните ангажименти, поети от кабинета пред МВФ. Независимо от това обаче у нас тя все още се възприема като понятие от научна конференция. Електроенергията, този най-скъп начин за отопление, продължава да е най-използваният в България. Алтернативното синьо гориво е на светлинни години от домовете ни (и на непосилни за джоба ни суми). Отдавна се говори, че държавата ще насърчава и стимулира всички производители, използващи възобновяеми енергийни източници (вода, слънце, вятърна енергия). Но бюрократичните бариери пред построяването и въвеждането им в експлоатация непрекъснато се увеличават. За да се построи например малка водноелектрическа централа днес, трябва да бъдат извадени над 300 указателни, съгласувателни и одобряващи писма, позволения, разрешения, договори... Последен в дългия списък е основният документ - лиценз за производство на електроенергия от ВЕЦ.Ситуацията е почти абсурдна, твърдят привърженици на малките ВЕЦ-ове, които неотдавна се обединиха в асоциация. Според експертите й, водоизточници с подходящ целогодишен дебит по планините ни има достатъчно. В разработките на Енергопроект те са над сто. За близо 20 от тях са готови и необходимите проекти. Осигурено е и финансирането. Но досега Държавната комисия за енергийно регулиране е издала само един финален документ (лиценз 107 от 10 май 2001 г. на софийската фирма СИИФ МЕКАМИДИ ЛИТЕКС ООД).Новите закони ще направят отделните енергийни области по-ясно дефинирани и по-отчетливо регламентирани, обещава Милко Ковачев. Големият въпрос пред експертите, ангажирани с подготовката им обаче, е дали търсената яснота може да се постигне само с два законопроекта? Юристи предлагат модела, използван с успех при либерализацията на енергийния пазар в Германия. Там отношенията в отрасъла са очертани в един основен енергиен закон. Отделно от него има нормативни документи за производството и дистрибуцията на електроенергия, за топлоенергията, за природния газ, за енергоспестяването и за нефтените продукти и техните деривати. Предимно към бъдещето са насочени и пространните изявления и писания за либерализацията в сектора. Одобрените две наредби за привилегировани клиенти на НЕК и Булгаргаз наистина позволяват свободната търговия, но само за изрядните им платци. А те на територията на страната са комай само двама-трима (ЛУКОЙЛ Нефтохим и част от циментовите заводи). Степените на отваряне на енергийния ни пазар тепърва ще се обсъждат. Днес е ясно, че пълната либерализация се предвижда за 2007 година. Намеренията са за частично отваряне на вноса на природен газ след 1 януари 2003 г., но продължават дискусиите какъв дял от потребяваното синьо гориво да се внася свободно, извън Булгаргаз. Предложенията варират между 10 и 20 на сто от общата консумация за страната. Доста по-сложни са нещата с отварянето на електроенергийния пазар, и то не само заради евентуалния транзит на електроенергия през наша територия. Въпросът в случая е по-скоро геополитически и решението му зависи от договореностите по глава Енергетика с Еврокомисията в Брюксел. Едва след като те станат факт, ще можем със сигурност да кажем кога и на колко степени ще либерализираме енергийния си пазар. А също и дали това ще се отнася само за големите промишлени потребители (както преди месец обяви, че ще направи Европейският съюз в рамките на общността), или и за по-малките консуматори, както постъпиха в Калифорния преди две години? Отвъд океанския опит е по-скоро обеца на ухото, подчертават експерти и припомнят предизвикания от либерализацията хаос и срив в енергийната система на западния американски щат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във