Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА СИ ЧАКАТ КОНЦЕСИОНЕРА

Бъдещият концесионер на летищата във Варна и Бургас ще трябва значително да повиши категорията им, обяви министърът на транспорта Николай Василев на 8 март при отварянето на подадените оферти за двата обекта. Окончателните си предложения депозираха датската компания Копенхаген еърпортс (Copenhagen Airports) и три консорциума: между френските фирми Винчи еърпортс (Vinci Airports) и Винчи консешънс (Vinci Concessions), между германската Хохтиф (Hochtief Airport) и българското Албена АД, а германската компания Фрапорт (Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide) ще участва в наддаването с варненското дружество БМ стар. От надпреварата се отказа само консорциумът с водещ участник френската Аеропорт де Пари и кувейтската фирма Мохамед Абдулмохсин Ал-Кхарафи (участник в проекта за разширяване на софийското летище). Срокът, за който ще бъдат отдадени летищата, е 35 години. Финансовите параметри на предложенията не бяха съобщени, но пък за сметка на това пространно бяха обяснени изскванията към бъдещия победител. Летището в Бургас е необходимо да постигне обща категория 4Е, пожарната му безопасност да се увеличи от 7 на 8, а обслужването на пътниците да получи категория С. На тези условия отговаря средноголямо европейско летище. За аеропорта във Варна условията ще са същите, като само общата му категория трябва да е 4D,тъй като пистата му е по-къса от тази в Бургас, отбеляза министър Василев. Пред репортер на в.БАНКЕРЪ авиационни експерти споделиха, че сега състоянието и на двата обекта е доста под европейските норми, особено по отношение на обслужването на пътници. Според критериите на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА), за да получи най-ниската категория Е за обслужване на пътниците, един аеропорт е необходимо да осигури за всеки пасажер по 1 кв. м място в зоната за регистрация и оформяне на багажите и поне 1.2 кв. м в района за получаване на багажа. Летището във Варна е далеч под този минимум - съответно 0.33 и 0.21 квадратни метра. Всъщност ако се гледат международните стандарти по отношение на капацитета и нивото на обслужване, и двете ни морски летища попадат в графата системата се разпада. Освен модернизация концесионерът ще е задължен да осигури целогодишно функциониране на обектите, и то 24 часа в денонощието, като редовно плаща на държавата определеното концесионно възнаграждение. Срещу това той ще получи правото да събира летищните такси и приходите от съпътстващи дейности (магазини, заведения за хранене и хотели и др.). Очакваме инвестициите в двете летища да са общо около 100-150 млн. евро и значително да се подобри управлението им. Ако процедурата завърши успешно, това ще е първото концесиониране на публична държавна собственост, заяви Василев. До 15 март комисията, чийто председател е транспортният министър, ще разгледа подадените оферти и ако е необходимо, ще поиска допълнителни разяснения. Те трябва да се представят преди края на март. Предложението за победител в конкурса пък ще се внесе в Министерския съвет до 24 април. Бъдещият частен стопанин на двата аеропорта ще бъде избран от сегашното правителство. Определянето му ще стане по три критерия, като най-голяма относителна тежест - 40%, ще има размерът на предложените инвестиции. С 30% ще се оценява бизнес планът, който включва няколко компонента - социален, екологичен, за оперативна дейност и поддръжка, за безопасност и сигурност. Предложението за концесионно възнаграждение също ще се оценява с 30 на сто.До един месец след подписването на договора е необходимо победителят да плати 3 млн. евро еднократно концесионно възнаграждение. Освен това той ще плаща на държавата годишна такса в размер на 12-18 на сто от всички приходи на варненското и бургаското летища.

Facebook logo
Бъдете с нас и във