Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА КАЦНАХА ПРИ ТЕМИДА

Миналогодишните обещания, че до края на мандата си правителството на НДСВ ще приключи с концесионирането на авиопортовете в Бургас и Варна, като че ли ще се окажат малко прибързани. Причината е сложният съдебен казус, в който се оплете и тази сделка, и то само ден след подписването на договора с победителя в конкурса - датската компания Копенхаген еърпортс. На 12 юни в столичния Грандхотел София транспортният министър Николай Василев и финансовият директор на датчаните Кристиян Хофман тържествено сложиха подписите си под контракта. Задоволството на участниците в церемонията обаче продължи само броени часове и още в понеделник (13 юни) предиобед летищната концесия кацна на везните на Темида редом с тази за магистрала Тракия. Тогава петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отмени решението на по-нисшата инстанция от 11 май, с което се позволяваше предварително изпълнение на правителственото решение за концесията. В юридическите среди се заговори, че определението на петчленката е било готово още на 10 юни, но един от съдиите го подписал едва на 13-и. Защо точно е закъснял парафът е трудно да се каже, само че ако решението бе излязло три дни по-рано, договорът с Копенхаген еърпортс и досега може би нямаше да бъде подписан. И ситуацията около двата аеропорта щеше да е далеч по-предвидима. Как се стигна до задънената улица? Министерският съвет взе решение за предоставянето на концесия на морските ни летища в Бургас и Варна на 10 август 2004 година. На 24 август то бе обнародвано в Държавен вестник, като процедурата бе двустепенна - допускане до участие и провеждане на конкурса. На 7 април датската компания беше обявена за победител в състезанието с 9.15 от 10 възможни точки. На второ място бе класиран българо-немският консорциум Фрапорт - БМ Стар, със 7.95 точки, а френското обединение между Венси Еърпортс и Венси Консесион получи 7.36 точки. В офертата си Копенхаген Еърпортс са записали, че до 2008-а в двата аеропорта ще бъдат вложени 106 млн. евро, основно за изграждането на нови терминали. А като концесионно възнаграждение през следващите 35 години държавата ще получи 30% от приходите на летищата в Бургас и Варна, или 1.297 млрд. евро.Само седмица по-късно загубилите кандидати оспориха решението пред ВАС. Съдейки по документите, с които в.БАНКЕРЪ разполага, Венси Еърпортс оспорва методиката, по която комисията е оценявала и инвестиционното и бизнес предложението на участниците в наддаването. Тя е упражнила превратно предоставените й правомощия от Министерския съвет, което е опрочило процедурата за определяне на победителя..., се казва в жалбата. Освен това, според французите, при надпреварата е било нарушено изискването за конфиденциалност и неразкриване на печелившия кандидат преди оповестяване на решението на кабинета. Французите се позовават на публикации в медиите от 30 март и 2 април, в които са цитирани данни от офертите, и изрично е посочено, че победител е Копенхаген Еърпортс. От Фрапорт пък претендират, че е нарушена предварително обявената тежест на критериите: за инвестиционното предложение - 40%, за бизнес предложението - 30%, и за концесионното възнаграждение - 30 на сто. Техни представители смятат, че на възнаграждението е била придадена десетократно по-голяма тежест от предварително обявената, и настояват да се определи вещо лице - математик, което да се произнесе по коректността при прилагането на формулата за избор на концесионера. Консорциумите на Фрапорт и Венси държаха и да не се допуска предварително изпълнение на правителственото решение преди тричленния състав на ВАС да се произнесе по насроченото за 14 юни дело за победителя в конкурса. От транспортното ведомство обаче не се съобразиха с това искане и в крайна сметка днес има подписан договор, но той е под голяма въпросителна до произнасянето на магистратите.КоментаритеПодписването на договора е изключително законно. Ние сме убедени, че това е победителят, тъй като Копенхаген Еърпортс предложи с над 1 млрд. лв. повече концесионно възнаграждение за държавата и не знам коя е силата, която може да обърне класирането, заяви след подписването на контракта с датчаните Николай Василев. С това си изказване той като че ли предизвика съдбата. Ден по-късно Василев вече обясняваше: Към вчерашна дата (б.а. 12 юни) подписването на договора между държавата и концесионера на летищата Варна и Бургас - Копенхаген еърпортс, е напълно законосъобразно и правилно решение. Тъй като 5-членният състав на ВАС се произнесе на 13 юни, т.е - след подписването на вчерашния договор, то няма обратна сила и по никакъв начин не влияе на вече подписания договор. Искам да изразя своето дълбоко уважение към съдебното решение, както и към представителите на съдебната система. От процеса, който започва утре (б.а - 14 юни), зависи въпроса по същество. В същия дух бяха и изявленията на датската компания : Копенхаген Еърпортс уважава и вярва в независимата съдебна власт в България и неизменно ще се придържа към действия, съобразени със законите на страната. Компанията изразява увереност в честността и прозрачността на проведената от българското правителство концесионна процедура. След приключването на законовите процедури, свързани с обжалването на решението на Министерския съвет за определяне на победител в конкурса за концесията на българските черноморски летища, имаме твърдата готовност да спазим всички ангажименти, заложени в подадената оферта, се казва в официалното прессъобщение, разпратено до българските медии.Изключително съм изненадан от спирането на сделката за концесията на летищата във Варна и Бургас. Преди да се подпише сделката, бях запознат със законовите изисквания, публично отбеляза пък вицепрезидентът на Копенхаген еърпортс Флеминг Питърсън. Но и той не пропусна да подчертае, че дълбоко уважава решението на ВАС и в никакъв случай консорциумът няма да се меси в работата му.От своя страна управителят на БМ Стар Костадин Янев контрира, че сумата, която Копенхаген еърпортс ще дадат като концесионни такси в размер на над 1 млрд. евро, не е съвсем вярна и че още на първото си заседание съдът може да се произнесе в полза на един от другите кандидати за стопанисването на двата аеропорта.ПроцесътОчакванията за бърз изход от делото не се оправдаха. Процесът на 14 юни протече доста любопитно, но завърши без конкретен резултат. Шестимата адвокати на жалбоподателите настояха да им бъде представена цялата документация, преведена на български, тъй като досега са разполагали с копия на английски и кратко резюме на български. Освен това те поискаха като свидетел да бъде извикан председателят на конкурсната комисия Николай Василев. Интерес в залата предизвика изказването на адвокат Георги Спасов, който заяви, че в Приложение 2 на Протокола 38 от правителственото заседание на 29 март е посочено, че общата инвестиция, предложена от Венси, е 500 млн. евро, а в действителност клиентът му е предложил 750 млн. евро. Затова той настоя да бъде изготвена нова съдебно-икономическа експертиза, която да определи точната тежест на офертата на французите. Позовавайки се на решението на петчленния състав на ВАС, адвокат Спасов поиска от магистратите и да разпоредят на българските власти да не издават на датската компания лиценз за летищен и наземен оператор.Председателят на съдебния състав Сребрина Христова отхвърли искането министърът на транспорта и съобщенията Николай Василев да бъде призован и разпитан като свидетел, както и това за изготвянето на икономическа експертиза. По настояване на жалбоподателите като заинтересована страна по делото беше конституирано българското дъщерно дружество на Копенхаген Еърпортс - Бургас-Варна Еърпортс ЕАД, с което бе подписан концесионният договор. В седемдневен срок в съда трябва да се предостави удостоверение за неговото актуално състояние преведените от английски на български документи по сделката, както и подписаният на 12 юни контракт.Възможностите Оттук нататък те не са много. Концесионният договор може да влезе в сила само ако върховните магистрати потвърдят, че Копенхаген Еърпортс е действителният победител в конкурса. Но е почти сигурно, че в този случай отхвърлените кандидати ще обжалват решението на тричленката и съдебните прения отново ще се развихрят (поне докато и петчленката на ВАС не се произнесе). Ако пък математиците, избрани от съда в качеството им на вещи лица, отхвърлят избора на датчаните, жалващите със сигурност ще са те (подкрепени евентуално от транспортното министерство). Хипотетично съществува вариант в съдебните спорове да се намеси и главна прокуратура. Според закона тя може в шестмесечен срок да поиска обявяването на подписания договор за нищожен, но само ако събере доказателства, че отдадената концесия нарушава националния интерес. За целта ще е необходимо Главна прокуратура внимателно да проучи и да анализира както условията на подписания контракт, така и предложенията на останалите участници в наддаването. Последната - четвърта неизвестна в процеса, са предстоящите парламентарни избори. Ако победител в тях не е НДСВ (или ако жълтата формация не успее да формира управляващо мнозинство), е много вероятно следващите властници също да поискат преразглеждане на класирането в конкурса. Пък било и само заради това, че тогава те самите ще определят кой ще стопанисва морските ни летища през следващите 35 години. Според едни юристи, засега подписаният договор не е отменен, но кога точно ще влезе в сила зависи от условията, записани в него. Други твърдят, че контрактът влиза в сила в 60-дневен срок от решението на правителството. Мнозинството обаче са на мнението, че решението на петчленката на ВАС от 13 юни спира решението за избора на концесионера. Впрочем към тази позиция индиректно се присъединиха и от транспортното министерство. В неговото официално съобщение се заявява, че в концесионния договор е включено условието за влизането му в сила едва след окончателното решение на върховните магистрати. А те най-вероятно още дълго ще се занимават с казуса. Основание за подобно становище дават последните изявления на конкурентите в надпреварата от Фрапорт и БМ Стар. Оттам обясниха, че техните юристите се запознават с възможностите за обявяване на договора за нищожен. Дали неуспелите в конкурса ще заведат нов иск, ще се разбере до няколко седмици. Или по-точно 14 дни след като адвокатите на жалващите се получат достъп до материалите по делото, които, по техни думи, в момента съдът бил предал на прокуратурата.Така възелът около поредния концесионносъдебен казус окончателно се завърза. А разплитането му може да започне след изборите, когато всички власти в страната ще са наясно кои са силните на деня. Включително и върховните магистрати и прокурори, които инак се съобразяват единствено със законите и интересите на Република България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във