Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОРГЪН СТЕНЛИ СЛЕЗЕ ОТ СВЕТОВНИЯ БАНКОВ ВРЪХ

България попадна в центъра на вниманието на международните капиталови пазари на 12 ноември, като осъществи първата си международна облигационна сделка - петгодишна емисия на стойност 250 млн. евро, писа на 13 ноември онлайн изданието на в. Файненшъл таймс. Операцията, подобно на предхождащите я успешни облигационни емисии на Латвия и на град Москва, бе посрещната с явен интерес, който затвърди завоя към дълговите инструменти на развиващите се пазари в Европа, след като инвеститорите се отдръпнаха от Латинска Америка и Близкия изток.За успеха на емисията допринесоха и нейните мениджъри - инвестиционните банки Моргън Стенли (Morgan Stanley) и Джей Пи Моргън Чейз (JP Morgan Chase), които са водещи в областта на емисиите на дългови инструменти на развиващите се пазари. Техните подгласници Мерил Линч (Merrill Lynch), Дойче Банк (Deutsche Bank), Ай Ен Джи Груп (ING Group), Ситибенк (Citibank), Креди Суис Фърст Бостън (CSFB) и Ю Би Ес (UBS) пък са едни от най-известните имена на Уолстрийт и на пазара на инвестиционни банкови услуги. Каква е биографията на банките, които осъществиха еврооблигационната емисия на България?Моргън СтенлиРодословното дърво на съвременната инвестиционна банка Моргън Стенли може да се проследи назад във времето до 1935 година. Тогава шестима партньори от фирмата Джей Пи Моргън Ко., основана от Джей Пайрпонт Моргън и изиграла решаваща роля за спасяване на щатското правителство от финансовите паники през 1985 и 1907 г., напускат, за да основат Моргън Стенли. Благодарение на тесните си връзки с най-големите корпорации новата компания става мениджър на емисии от акции и облигации на стойност 1 млрд. щ. долара още през първата година след създаването си и в продължение на десетилетия запазва доминиращата си позиция в бизнеса. Днес 60% от печалбата на Моргън Стенли идва от инвестиционните банкови услуги и търговията с ценни книжа. През 1997 г. компанията се слива с брокера Дийн Уитър (Dean Witter) - сделка, която слага началото на вълна от над 20 сливания на финансови фирми на обща стойност 200 млрд. щ. долара през последните четири години. Днес базираната в Ню Йорк инвестиционна банка е изправена пред огромни предизвикателства. Тя трябва да се състезава не само с традиционните си съперници от Уолстрийт като Голдмън Сакс (Goldman Sachs) и Мерил Линч, но и с цял букет нови конкуренти - от щатските търговски банки Ситигруп (Citigroup) и Джей Пи Моргън Чейз до чуждестранните финансови гиганти Дойче Банк и Ю Би Ес. Същевременно пазарът за част от услугите на Моргън Стенли се стеснява. Печалбата на компанията за първите девет месеца на тази година намаля с 35% в сравнение със същия период на миналата. И въпреки че успя да запази лидерската си позиция в сегмента на първоначалните публични емисии на акции на щатски компании и второто си място по операции с щатски ценни книжа след Голдмън Сакс, тя е далеч от едновремешната си слава на безспорен световен лидер в този бизнес. Моргън Стенли има над 700 офиса в 28 държави по света. Общият й капитал към 31 август 2001 г. е 60.7 млрд. щ. долара, включително обикновени и преференциални акции, емитирани от поделенията й на стойност 21.2 млрд. щ. долара. Управляваните активи към същата дата са били 471 млрд. щ. долара - с 13% по-малко от същия период на миналата година, което се дължи главно на по-ниската им пазарна оценка. 292 млрд. щ. долара от тях са привлечени от дребните клиенти, а останалите 179 млрд. щ. долара - от институционални инвеститори.Управител и главен изпълнителен директор на Моргън Стенли е Филип Пурсел в чиято тридесетгодишната кариера нещата никога не са изглеждали толкова сложни. Останал единствен ръководител след напускането на втория човек в компанията - Джон Мак, той се изправи пред най-тежкия пазар от десет години насам, особено в сферите, които контролираше Мак, включително инвестиционните банкови услуги. Целият септември премина без нито една първоначална публична емисия на акции - нещо, което се случва за първи път от 26 години насам. Банката, която през 2000 г. бе начело сред консултантите по корпоративни сливания и поглъщания, в момента е едва четвърта, а сделките й в този сектор са намалели в доларово изражение с 60% в сравнение със същия период на миналата година. Нещата се усложниха допълнително, след като двата отвлечени самолета се блъснаха на 11 септември в кулите близнаци на Световния търговски център и перспективите пред щатската икономика и пред бизнеса с ценни книжа се превърнаха в кошмар. Моргън Стенли бе най-големият наемател на бизнесплощ в сградите, но от всичките 3700 служители, които работеха там, при атаките загинаха само шестима. Пурсел обаче не е човек, който се предава лесно. Той заяви, че ще се бори да направи компанията доминираща във всичките основни сфери на бизнеса си, включително във висококонкурентната област на инвестиционните банкови услуги. В момента Моргън Стенли е едва на девето място по управление на активи и на второ място по брокерски услуги на дребно след Мерил Линч.Днес повече от всякога Уолстрийт има нужда от човек със свеж подход, тъй като бизнесът намалява драматично - коментира по този повод Джон Катценбах, шеф на базираната в Ню Йорк консултантска фирма Катценбах Партнърс. - Пурсел би могъл да донесе тези промени, защото е замесен от друго тесто.Действително, Филип Пурсел е доста необичайна птица за Уолстрийт. Петдесет и осемгодишният мъж е израсъл в доминирания от мормоните Солт Лейк сити и е възпитан в римокатолическа вяра. И до днес той живее в едно от предградията на Чикаго - на 722 мили от централния офис на Моргън Стенли на Таймс Скуеър. Почти всеки петък следобед шофьорът на служебния му кадилак го откарва на летище Титърбороу в Ню Джърси, където го чака самолетът на компанията Гълфстрийм V. След 90-минутен полет Пурсел се прибира в дома си, където живее съпругата му с най-малкия от седемте им синове. Кариерата му също не е типична за Уолстрийт. Той започва работа като консултант в Макинзи (McKinsey), а през 1978 г. е нает от Сйърс, Роубък Ко. (Sears, Roebuck Co.) за ръководител на стратегическото планиране на компанията. Три години по-късно Пурсел навлиза в брокерския бизнес, след като успява да убеди управителя на Сиърс Едуърд Телинг да купи брокера Дийн Уитър Рейнълдс.След сливането с Моргън Стенли той оглавява обединената структура Моргън Стенли Дийн Уитър. През април тази година Пурсел налага ново лого на компанията и маха името Дийн Уитър. Освен чисто техническите промени обаче банкерът налага и нова стратегия. В основата й е грижата за клиентите и задължението на служителите да се научат да ги изслушват. Пурсел иска да разчупи съществуващата схема, при която мениджърите традиционно отговарят за група продукти, а не за отделни клиенти. Той се опитва да вмени като задължение на висшите мениджъри отговорността за ключови потребители, които да получават комплексно обслужване.

Facebook logo
Бъдете с нас и във