Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Монополът на БДЖ приключва през 2024-а

Българските държавни железници продължават да са единственият национален железопътен оператор у нас. Това обаче може да се промени след 2024-а, когато изтече договорът им за предоставяне на обществена услуга. Точно в този дух са последните промени в Закона за железопътния транспорт, приети от парламента на първо четене в четвъртък (7 февруари). 

Поправките в норматива имат за цел въвеждането на пакет от европейски регулации за укрепване на управлението на жп мрежата и повишаване на конкурентоспособността в бъдещото единно европейско железопътно пространство. Всъщност проектозаконът съдържа текстове, които дават на превозвачи от всички държави членки право на достъп до жп мрежата на България - за извършване на превоз на пътници и товари. По европейски образец ще са и санкциите за управителите на инфраструктура, които дискриминират и не дават достъп на жп операторите. Ще се актуализират и глобите при отказ за предоставяне на информация на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

Както стана дума, БДЖ "Пътнически превози" е единственият оператор в нашата страна, имащ договор с държавата за превоз на пътници. Нов конкурс ще се проведе след  пет години. Точно тогава изтича и срокът,  даден от Европейската комисия на правителството за финансиране на БДЖ чрез капиталови трансфери. В новия търг ще могат да се включат всички български и чуждестранни оператори, които пожелаят. От дебатите в парламента стана ясно също така ще се договаря превозването по отделните линии.

"Не мога да допусна, че държавата ще даде на един външен превозвач само изгодните линии. Въпросът е ще можем ли да подобрим тази услуга, засягаща българските граждани", каза председателят на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов. Той допълни, че на властите няма да им се наложи да плащат субсидия на чуждестранен превозвач, какъвто е случаят с БДЖ. 

От БСП обаче се обявиха против промените в закона, защото според тях кабинетът не е осигурил достатъчна защита за националния превозвач. "Чуждите превозвачи ще бъдат с нови влакове. В същото време БДЖ се отказа от закупуването на нови, а се съгласи да взема под наем", коментира депутатът от левицата Николай Тишев. Социалистите разкритикуваха и Брюксел, защото искал да либерализираме жп пазара, но в същото време да подкрепим пакета "Мобилност", ощетяващ българските транспортни фирми. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във