Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОЖЕ ЛИ БЕНЗИНЪТ ДА СТАНЕ ДВА ЛЕВА?

Всички добре знаем, че има напрежение на петролните пазари в света. Всяка подобна ситуация не без успех се използва от участниците в петролния бизнес в България за поредно вдигане на цените на горивата. Общественото мнение е от особена важност и затова е задължително то да бъде подготвено. За да се осигури подкрепата му. Или поне мълчанието му.В броя си от 17 февруари 2003 г. в. 24 часа излезе със заглавие, поместено на половин първа страница ПРИ ВОЙНА БЕНЗИНЪТ ПО 2 ЛЕВА. В статията си вестникът съобщава, че според прогнозите, при военен удар цената на петрола ще надхвърли 40 долара за барел. Това щяло да предизвика и драстично увеличение на цените на дребно у нас. По-нататък под заглавие: ПЕТРОЛЪТ ГОНИ $40 вестникът пояснява: До 2 лева може да скочи цената на литър бензин, ако започне война срещу Ирак. В броя си от 19 февруари 2003 г. в обширен материал 24 часа продължава да развива тезата ЗАЩО БЕНЗИНЪТ МОЖЕ ДА СКОЧИ ДО 2 ЛЕВА. Може ли това да стане и ако да - как?Един преглед на цените на горивата на дребно в страните членки на ЕС показва интересни неща - за последните шест месеца увеличението там е в рамките едва на 0.01-0.03 евро, а в България, страна със стандарт, който все още е далеч от този на Евросъюза, покачването е с 0.26 лв., или 0.132 евро. Важното в случая е да се знае, че логиката на растежа на цените в страните от ЕС е подчинена главно на поскъпването на суровия петрол. За цитирания период (последните шест месеца) международната цена на барел петрол се е качила с 4.53 щ. долара средно, или с около 15 процента. Но ако вземем обезценяването за същото време на 1 щ. долар към 1 евро, което също е около 15%, ще видим, че пресметнато в евро (респективно в левове), цената на един барел петрол реално не само се е запазила, но практически дори е намаляла.От съпоставката на цифрите става ясно, че логиката на поскъпването в България е неизвестно каква!Нека направим малко сметки. Освен петрол в цената на дребно на един литър гориво има и други компоненти - такси, данъци и т.н, които са неповлияни и с непроменени стойности от кризата в Близкия изток. Ще дам един пример - с Франция, тъй като тя е средностатистическа сред страните от ЕС по отношение на залегналите държавни такси в цената на дребно на горивата. Ето какво се включва в цената на един литър бензин А 95Н в тази държава: * Петролен продукт Бензин А 95Н - 0.1600 EUR (като в тази цена влиза транспорт на петрола, преработка в рафинерията, печалба на рафинерията...) * Цена на дистрибуцията - 0.1300 EUR * Акциз /Тахе Т.I.P.P*/ - 0.5700 EUR * Други такси - 0.0030 EUR или * Общо без ДДС /TVA / - 0.8630 EUR * ДДС 19.6% /TVA / - 0.1726 EUR или ОБЩО с ДДС /Prix TTC/ - 1.0356 EUR** Ако приемем стойността на бензин А 95Н, доставен в резервоара на автомобил в страна като Република Франция от 0.29 евро (в нея вече са включени транспорт на петрола, преработка в рафинерията, печалба на рафинерията, транспорт на готовия продукт, разходи и печалба на дистрибутора и разходи и печалба на бензиностанцията) за нормална и за Република България, то цената на един литър бензин А 95Н у нас би имала следните измерения: * Петролен продукт бензин А 95Н - 0.2900 EUR * Акциз - 0.1573 EUR * Пътна такса - 0.0708 EUR * Еко такса - 0.0094 EUR или * Общо без ДДС - 0.5273 EUR * ДДС 20% - 0.1055 EUR или ОБЩО с ДДС - 0.633 EUR, или 1.2379 лева.Това е към момента справедливата цена (ако изобщо можем да ползваме определение като справедлива за понятието цена). А не цената от 1.61 лв., на която той се продава. При това нека не забравяме, че взехме за изходни параметри стойностите в страна, където разходите за труд и осигуровки са в пъти по-големи от тези в България.Всяка друга цена на бензиноколонката днес, различна от 1.25-1.30 лв., говори за завишена норма на печалба на българските участници в пазара на горива спрямо колегите им от Франция. Тази цена се получава сега при нива на един барел петрол от 34-35 щ. долара. По-нататъшните изчисления показват, че при цена от 1.61 лв. (0.825 евро) българските участници в бизнеса с горива прибират по 0.45 евро (!) печалба от всеки литър бензин.Необходимо е да се има предвид и фактът, че всяко поскъпване с 5 щ. долара на барел суров петрол би трябвало да даде отражение в крайната цена на дребно (на колонката) за литър бензин А 95Н в рамките на 0.04-0.05 лв. максимум. Защото суровината петрол участва във формирането на цената на дребно с 10-12 процента.Ако използваме същата методика, бихме могли да направим и обратното изчисление - колко трябва да струва един барел петрол, за да стане цената на най-масово използвания бензин А 95Н - 2.00 лева?Получава се немислимата цена от 110 щ. долара за барел! А тревогата към днешна дата е, че гоним страшните 40 щ. долара за барел. Масовият потребител вероятно и сам стига до една проста и горчива истина - цените в България се вдигат спекулативно. Някакви хора се събират някъде и взимат някакво решение - колко още могат да смъкнат от и без това обезверения българин. Като начало му пускат бомба по вестниците - 2 лева! Тогава всяка цифра под нея изглежда като печалба от тотото. Хитро и просто. И най-важното ефикасно. Като стана дума кой колко прибира от пазара на горивата, ще е интересно да се обясни и как изглежда това разпределение. Какво прибира държавата (като данъци, такси и акцизи) и колко остава за участниците в този пазар. Примерът с Франция пак ще е полезен. Вече стана дума, че участниците в бизнеса с петролни продукти там не си слагат в джоба си 0.45 евро, както в България, а само 0.29 евро от литър бензин А95Н. Но пък за сметка на това държавата Франция прибира от същия литър в хазната цели 0.573 евро без ДДС. Както знаем, таксите от горивата във всяка една страна са изключително важно перо от бюджета. Само че у нас нещата отново са изкривени. Държавата България, която страда от перманентно безпаричие, събира близо два и половина пъти по-малко (!) такси от горивата в сравнение с богатата Франция.Може би някои още си спомнят приятелското споразумение от края на миналата година между правителството и Лукойл, подкрепено и от Петрол АД, по повод вдигането на акциза със 100 лв. на тон гориво. Според въпросното споразумение, Лукойл България и Петрол АД няма да увеличават цените на горивата през 2003 г. заради въвеждането на по-високи акцизни ставки. По същия повод Валентин Златев, генерален директор на Лукойл България, заяви: Лукойл България и Петрол АД са социалноотговорни компании и разбират тежестта на бремето, което народът понася в периода на преход. Това, което ние се стараем да направим, е да няма спекулативен ръст на цените на горивата, за да могат потребителите да пазаруват на нормални цени.Обяснено беше също, че разликите ще се поемат от известни резерви на двете компании. Разбираемо е, че става въпрос за резерви от около 50-60%, които сега засега са оставени в полза на петролния бизнес. Но както се казва: Не е луд, който яде зелника, а който му го дава.Програмата за растеж на дела на държавните такси в цената на горивата като акциз, пътна такса и други е факт. Тя вече е залегнала в бъдещата по-дългосрочна икономическа стратегия на държавата. По искане на МВФ и примера на страните членки на ЕС в срок от няколко години България задължително ще трябва да вдигне сегашното ниво на таксите. Например - от 0.237 евро до 0.500-0.580 евро на един литър бензин А 95 Н. Участниците в пазара на горивата обаче знаят много добре, че това ще е почти изцяло на техен гръб, защото максималната цена на дребно, съобразена с възможностите на потребителите у нас, вече е достигната. И бързат, умело използвайки всяка конюнктурна ситуация за скок на цените. Необходима е обективна причина. Очакването за война в Ирак е златен шанс - трябва да си глупак, за да не се възползваш! Така де - иде война, как няма да скачат цените. Днес на бензина, утре портокалите и лимоните, скоро и на... Важното е да яхнем вълната. Ако пък войната не се случи, вадим от ръкава друг изпитан джокер - ново приятелско споразумение. Какво пък, тъй и тъй бизнесът ще пострада от бъдещото увеличение на държавните такси - сега е моментът да си вземем полагаемото.А какво казва обикновеният българин ли? Пише го в пробития му джоб!*Taxe interieure sur les produits petroliers**Средна цена на бензиноколонката в Република Франция към 15.02.2003

Facebook logo
Бъдете с нас и във