Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МЛАДИТЕ МАГНАТИ НА РУСКИЯ ПАЗАР НА КЛЕТЪЧНИ ТЕЛЕФОНИ

Преди едно десетилетие 20-годишният Евгений Чичваркин е дребен търговец, който като хиляди други руснаци продава дрехи и цигари на шумния пазар Лужники в западната част на Москва. А неговият близък приятел Тимур Артемиев изкарва скромното си препитание, като сглобява стационарни телефони и ги продава чрез реклами във вестниците. В другия край на града 17-годишният Максим Ноготков всеки ден разгъва малка масичка на пазара Митино, където предлага калкулатори, портативни стереоуредби и други електронни уреди.Днес Чичваркин и Артемиев са собственици на Евросет (Euroset) - най-голямата компания за търговия на дребно с мобилни телефони в Русия, с 970 млн. щ. долара приходи от продажби за 2004 година. Евросет държи 18% дял на руския пазар на мобилни телефони и прогнозира нарастване на продажбите си с 60% тази година. Конкурентната фирма Максус (Maxus) - собственост на Ноготков, следва Евросет плътно по петите. Продажбите й достигнаха 663 млн. щ. долара през 2004-а. Неотдавна руското списание Финанси оцени нетното състояние на президента на компанията Ноготков на 90 млн. щ. долара, което го прави втория най-богат човек в Русия под 30 години. Според същото списание всеки един от двамата партньори в Евросет - Чичваркин и Артемиев, притежава 60 млн. щ. долара. Тези млади милионери доказват, че не е необходимо да бъдеш създаден от правителството олигарх, за да преуспееш в Русия. С увеличаването на средната класа страната предлага предостатъчно възможности за предприемачите да пробият в свободни пазарни ниши. Даже всеизвестната бюрокрация и неразвитата банкова система са пречки, които могат да бъдат преодолени. Всеки от двамата основателите на Евросет е инвестирал само 2500 щ. долара първоначален капитал при създаването на компанията през април 1997 година. А през 2004-а нетната й печалба след плащане на дължимите данъци достигна 10 млн. щ. долара. Ноготков споделя, че не е срещнал почти никакви бюрократични спънки при разширяването на Максус от една-единствена сергия на пазара през 1995-а до компания с 500 магазина в цяла Русия. Никога не съм мислил, че ще създам голям компания. Тя просто се разрастваше все повече и повече, казва той.Тези млади магнати могат да обяснят до голяма степен успеха си с експлозивното развитие на пазара на клетъчни телефони като цяло. Чичваркин казва, че през 1996 г. само 10 000 души в Москва са притежавали мобилни апарати, които са стрували средно около 2000 щ. долара единия. Днес 80 млн. руснаци - около 60% от населението на страната, имат клетъчни телефони, а цената им е паднала до около 100 щ. долара за парче. Повечето от клиентите все още купуват апаратите си от малки търговци. Но с развитието на пазара както потребителите, така и доставчиците предпочитат по-голямата сигурност, която идва от бизнеса с големите и добре известни дилъри.И Евросет, и Максус, който оперира под търговската марка Связной, продават апарати и договори за услуги от името на най-големите руски оператори на мобилни телефони - МТС, БиЛайн и МегФон. Связной е концентрирала вниманието си най-вече върху технологията и обслужването, докато Евросет набляга на конкурентните цени и екстравагантния маркетинг. Например Моторола С650 от средна класа струва 126 щ. долара при Связной и 116 щ. долара при Евросет. Има дни, когато първите десет мъже и десет жени, които влязат голи в магазин на Евросет, получават телефони като подарък. Ако можем да предизвикаме усмивка, това означава, че вече сме постигнали целта си, казва Чичваркин. Разклоняването на търговската мрежа е от първостепенно значение за бъдещото развитие и на двете компании. В районите извън столицата печалбата може да бъде с до 30% по-висока. Миналата година Евросет увеличи мрежата си от магазини от 328 на 1177, като 90% от новите са извън Москва. Максус също се разраства бързо, като целта на компанията е да има 1600 търговски обекта и 2.5 млрд. щ. долара приходи от продажби до 2008 година. Компанията продава и нови услуги като игри и мелодии за телефони и разширява асортимента от предлагани продукти, включвайки фотоапарати и МРЗ-плейъри. И двете вериги неотдавна откриха огромни бляскави магазини. В широко отворения пазар на мобилни телефони в Русия може да има място и за повече от един победител.

Facebook logo
Бъдете с нас и във