Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИТНИЦИТЕ В ПЛЕН НА ПОЛИТИКАТА

ДОКАТО ПАРТИИТЕ СЕ НАУМУВАТ, ВНОСЪТ СКОЧИ КАТО ЗА СВЕТОВНОМоже ли контролът върху една изпълнителна агенция да бъде по-желан от политическите сили, отколкото стремежът им да доминират в конкретни министерства? Поне на пръв поглед подобно питане изглежда лишено от логика, като се има предвид йерархията на бюрократичните структури у нас. Не така стоят нещата обаче, когато става дума за неизменно разпалващата политически апетити Агенция Митници. И това е разбираемо, защото ведомството, макар и безспорен шампион в класациите по корупция, осигурява над 40 на сто от приходите в хазната. На практика под една или друга форма цялата държавна администрация е заложник на работата на митниците. За сметка на това самите митници традиционно се превръщат в пленници на голямата политика, след като поредните изборни резултати станат известни.Така бе след парламентарния вот през 2001-а, изстрелял НДСВ в управленската орбита. Не по-различно е и сега, когато царското движение все още умува дали да остане на аванссцената на властта, или да отстъпи в масовката. Единствената разлика като че ли е, че този път шумът около предизвикващата толкова много страсти агенция не е така силен. Липсва демонстративното показване на контрабандно внесени кутии с цигари ( както направи преди четири години сегашният министър на финансите Милен Велчев), няма и закани за отдаване на митниците на концесия. Тази странна за политиците пасивност донякъде бе нарушена от лидера на Коалиция за България Сергей Станишев, който в хода на предизборната кампания заяви, че негов личен ангажимент (ако стане премиер) ще бъде да се справи с корупцията в митниците и ширещата се по границите ни контрабанда. Твърде амбициозна, но за сметка на това съвсем належаща задача, като се има предвид, че не след дълго страната ни ще бъде външна граница на Европейския съюз. Ето защо едва ли ще е изненада, ако след нареждането на правителствения пъзел дойде ред и на митниците. Подходът към структурата и кадровия им състав пък ще зависи до голяма степен от това на кого ще се падне финансовото министерство при раздаването на късметите от управленската баница. Не е тайна, че поне на този етап БСП държи тя да посочи името на наследника на Милен Велчев. Според източници, близки до левицата, с голяма доза сигурност може да се твърди, че това ще бъде досегашният съветник по икономическите въпроси на президента Първанов - Ивайло Калфин, въпреки че мнозина от неговите другари споделят на ухо, че не е подходящ за този пост. Засега обаче от червените редици не се е процедило нито едно конкретно име за евентуалендиректор на Агенция Митницикоято е на подчинение на финансовото министерство. Версиите и тук са няколко. Подчинени на сегашния титуляр - Асен Асенов, твърдят, че дори социалистите да овладеят ведомството, той ще има тяхното благоволение. Нещо повече, служители в централата на митническата агенция шушукат, че рамо на Асенов ще даде лично генералният директор на Лукойл България - Валентин Златев, както и шефката на отдела за международно сътрудничество в Агенция Митници Марина Попова. Златев, който е състудент на Асен Асенов в Московския държавен институт за международни отношения, е сред бизнесмените, ползващи се с доверието на БСП. Марина Попова пък е съпруга на бившия депутат от левицата Атанас Папаризов. Колкото и апетитно да звучи версията Асенов обаче, тя е доста абстрактна. Решаващата дума, според Закона за митниците, все пак има министърът на финансите, след съгласуване с премиера. Вътрешноведомствените интриги твърдят още, че пред Асен Асенов стои и алтернативата за дипломатическа служба - като митническо аташе в мисията на България към Европейския съюз в Брюксел. Подобни слухове се появиха още през есента на 2003 г., но тогава те бяха категорично опровергани от самия митничар номер едно. Вторият сценарий около бъдещето на митниците е свързан с евентуалния втори мандат на Милен Велчев като финансов министър. При подобна развръзка той би следвало да запази лоялните му ръководители на агенции и да се освободи от тези, които са го издънили. Според източници, близки до Позитано 20 обаче, ако НДСВ се ангажира в коалиционно правителство, левите биха били склонни да преглътнат Велчев, при условие че посочат част от заместник-министрите и директорите на агенции в екипа му. Междувременно митнически служители споделиха, че докато текат задкулисните пазарлъци за ново правителство на най-високо равнище, търговците далеч не си губят времето и се забелязва рекорден ръст на вносапрез последните два месеца. Митнически служители от гранични пунктове твърдят, че цари необичайна активност както при вноса на сезонни стоки (плодове и зеленчуци), така и на карго от Китай, Дубай и Турция. Така че нищо чудно ранната есен на тази година да се окаже мъртва откъм импорт. При това положение твърде вероятно е да настъпи известен спад и в размера на постъпленията в хазната от мита, акциз и ДДС, с което да бъде сюрпризиран евентуалният нов митнически шеф.Който и да бъде той обаче, незабавно ще трябва да се заеме с решаването на няколко неотложни проблемаЕдин от тях със сигурност ще е кадровият, след като през мандата на НДСВ в системата на митниците бяха върнати експерти, показали (под една или друга форма) безсилието си да се справят с управлението на структурата при предишни правителства. Става дума за времето, когато хора като Косьо Самоковеца и компания се появиха в публичното пространство - в качеството си на лидери на контрабандата. Едва ли е необходимо обаче да се връщаме толкова назад. Без сериозни последствия остана прословутата докладна записка от пролетта на 2003 г. за връзки на държавни служители с представители на подземния свят, в която бяха посочени тогавашните началници на столичното летище и в Илиянци, съответно Боряна Емилова и Чавдар Кънев. С уволнения на единадесет дребни риби приключиха и разкритията от пролетта на 2004 г. за два канала с китайски стоки на известния контрабандист Николай Методиев-Пилето през пунктовете Кулата и Калотина. На новия мениджърски екип в митниците ще се падне и тежката мярказа съкращаване на персонала заради предстоящото премахване на митническия контрол по границите ни с Гърция и Румъния през 2007 година. Засега по въпроса колко служители в сиви униформи ще трябва да се разделят с атрактивната си служба цари пълна неяснота. Както научи в. БАНКЕРЪ, експерти на БСП подготвят стратегия, според която съкращенията в системата на митниците не трябва да надхвърлят 18-20% (т.е. около 800 души) от сегашния състав, който е близо 4000 души. Документът предвиждал повечето от работещите на граничните пунктове да бъдат пренасочени към бъдещите акцизни складове във вътрешността на страната (те трябва да заработят в началото на 2006-а), към изграждащите се в момента звена за последващ контрол и към митническия инспекторат. Някои от съкратените служители пък щели да подсилят дирекцията по наркотрафика по бъдещата външна граница на ЕС.Левите възнамерявали още да разпределят по различни направления сега действащите петнадесет мобилни групи, в случай че техен човек оглави митниците. Занапред хвърковатите екипи щели да бъдат разделени по стокова контрабанда и наркотрафик. Предвижда се работа да започнат и няколко оперативни мобилни групи. Подобни идеи преди години бяха лансирани от бившия шеф на митниците Емил Димитров (Ревизоро). След оставката му през февруари 2002-ра обаче програмата не бе приложена.Както стана известно, дори и да придобие контрол върху митниците, БСП твърдо ще изпълни сключения от НДСВ през август миналата година втори договор за консултантска помощ с британската Краун Ейджънтс. Друг е въпросът дали агентите на короната и занапред ще имат последната дума при предприемането на по-важните реформи.Каквото и да се случи, отсега е ясно, че през следващите месеци ръководството на Агенция Митници ще работи в условията на сериозна съпротива от страна на редовите митничари, които едва ли ще бъдат ентусиазирани от евентуално затягане на режима.

Facebook logo
Бъдете с нас и във