Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИТНИЦИТЕ - МЕЖДУ УСПЕХИТЕ, КОРУПЦИЯТА И ЧУЖДЕСТРАННИЯ КОНТРОЛ

Мит или реалност е митничарското благосъстояние? Отговор на този почти риторичен въпрос дават високоскоростните автомобили и шикозните жилища на една голяма част от служителите в сиви униформи. Външните белези на митничарския бит не остават място за съмнение, че разказите за митичното им имане не са измислица. Но не може да се отрече и фактът, че досега осъден за крупни далавери митничар няма. Бързото и лесно замогване на работещите там възкреси култа към Солунската митница, станал пословичен чрез въжделенията на Алеко-Константиновия герой.
Едва ли има български гражданин - търговец или турист, който да е пътувал на запад от Калотина или на юг от Капитан Андреево и който да не знае какво се крие зад понятието митнически формалности.
Днес на българските гранични пунктове липсва екзотиката на куфарната търговия от първите години на прехода. Но в. БАНКЕРЪ установи, че няколко месеца след падането на шенгенските ограничения за пътуване в Европа пред българските митници все още стои желязната завеса на бюрократизма и потайността. Повод за подобно заключение дават безуспешните опити репортерско око да надникне отвъд бариерата на някои от митническите пунктове около София. Оказва се, че за представителите на медиите е по-лесно пътуването из единното европейско пространство, отколкото осигуряването на достъп до митницата на летище София. Ръководството на Агенция Митници пък в лицето на своя директор Захари Захариев така и не намери време да отговори на официално отправената от в. БАНКЕРЪ покана за коментар по ширещите се в общественото пространство упреци за партийно финансиране и корупция в митниците.
Основен аргумент на шефовете на митниците срещу обществения присмех и обвиненията в корупция са постъпленията в бюджета и заловените количества наркотици. Наистина по този показател българските служби са на едно от водещите места в Европа. Общо 30 са разкритите случаи на контрабанда с наркотици в периода 1 януари - 3 юли 2001 година. Заловената дрога е над 1100 кг, сочат официалните данни на Агенция Митници. Безспорен лидер в борбата с наркотрафика е митница Свиленград. На пункта в Капитан Андреево, който е стратегическа точка по пътя на наркотиците от Азия към Европа, са спрени 680.590 кг упойващи вещества. Аерогара София и Калотина са регистрирали през тази година съответно осем и четири разкрити случая на наркоконтрабанда. Но всички запознати с дейността на граничните пунктове са наясно, че обикновено трафикантите се залавят по сигнал. Всеки тираджия знае колко часове са потребни за проверката на камиона, а по всяка от границите ни почти по всяко време чакат около 100-200 ТИР-а. Така че, ако митничарите почнат да проверяват всички щателно, месеци няма да им стигнат.
В началото на юли Агенция Митници се похвали, че събраните от нея суми за първите шест месеца на 2001 г. са се увеличили с 13.9 на сто в сравнение със същия период на миналата година, когато постъпленията в бюджета бяха в размер на 1076.2 млн. лева. Общите приходи от мита, акцизи, ДДС и такси за първото полугодие на тази година възлизат на 1.226 млрд. лева. Само за юни митниците са внесли в хазната 216.8 млн. лева. Увеличените постъпления бяха представени като резултат от засиления контрол след

смяната на шефовете на петте регионални митници

през януари тази година. Тогава със заповед на директора на Агенция Митници Захари Захариев бяха сменени ръководителите на дирекциите в София, Пловдив, Варна, Русе и Бургас Петко Петков, Поля Папазова, Румен Кирчев, Лъчезар Апостолов и Иван Цанев.
Ръстът на митническите сборове не изглежда особено логичен на фона на задълбочаващата се либерализация на външнотърговския режим, коментираха запознати. Аргументът им е, че от тази година България прилага свободен режим на внос за повечето стоки от ЕС и от страните членки на ЦЕФТА. А стокообменът на страната ни с тях заема над половината от относителния дял в търговското й салдо.
Една от основните причини за нарастването на постъпленията е

увеличеният внос в периода около изборите

твърдят експерти. В подкрепа на това твърдение са данните на митническата информационна система, според която в навечерието на парламентарния вот товаропотокът през митническите бюра Кремиковци, Илиянци и Суходол е нараснал неколкократно. Районна митница София, към която са тези пунктове, е събрала 620.3 млн. лв. от началото на годината до юни включително и е с най-висок дял в общата сума на сборовете. Сред внасяните стоки преобладават месни продукти и спиртни напитки. Презапасяването митничарите обясниха с неясната политическа конюнктура в периода около изборите. От ведомството на Захариев обаче отрекоха да има връзка между парламентарния вот и повишаването на постъпленията от митнически сборове.
Работещи на митница Аерогара София разказват, че в края на юни - началото на юли рязко са се увеличили опитите за нелегален внос на валута. Митнически служители осуетиха в края на юни опит да се внесат незаконно 10 000 щ. долара. От началото на годината до юни включително задържаната валута на всички митнически пунктове в страната е за 2 057 180 лева.

Кои са корените на корупцията?

Въпреки отчетените успехи обвиненията в корупция към митниците не секват. По-скоро не спират внушенията, че те са източник за попълване на черните каси на политическата сила, която е на власт. Но някак си е трудно да си представи човек, че някой е продавал наркотици на българския пазар, за да напълни касата на СДС, и че напоследък митничарите хващат незаконния трафик, защото синята партия вече не е управляваща. Едва ли има и научен метод за изчисляване на предполагаемите вноски в касите на партийните централи, независимо дали посоката на трансфера е Ново село - Позитано 20 (в Ново село бе разкрит единият от каналите за нелегален внос на цигари, с който в медиите се свърза името на бившия министър Любен Гоцев), или Капитан Андреево - Раковски 134 (Капитан Андреево е бившата крепост на ексглавния секретар на СДС Христо Бисеров и трамплинът на Захари Захариев към креслото на Агенция Митници).

Схемата на митнически облекчения

за фирмите, близки до управляващите, срещу съответно спонсорство за политическата им кампания е далеч по-реалистична и лесно приложима от придобилото популярност щафетно предаване на куфарчета с валута. В митническите среди се говори, че траекторията на контрабандните канали отдавна е добре известна и те не биха могли да функционират без най-висша протекция. Подобна теза се подкрепя и от обстоятелството, че точно определен вид рискови или акцизни стоки биват насочвани към конкретни митнически бюра.

Други прилагани трикове

са наличието на две митнически фактури - една с реалната цена на стоката за възстановяване на ДДС и една със занижена стойност за обмитяване, временен внос или фиктивен износ на акцизни стоки. Христоматиен е примерът за внос на т. нар. чувствителни селскостопански продукти, които биват вписвани като субпродукти и обмитявани с неколкократно по-ниски ставки.
Най-честият обект на контрабанда са акцизните стоки - цигари и горива. Следващото място по атрактивност заемат мобилните апарати. Златарите също се оплакват от нелоялната конкуренция при вноса на нискокачествени изделия от Турция, за които липсват не само документи за произхода, но и за цена на суровината. Не са рядкост и случаите, когато подялбата на част от стоката с митничарите е гаранция за нейното преференциално облагане.
Твърди се също, че

пазарът на митнически посредници

е разпределен между доказали лоялността си към властите фирми, чийто монопол е трудноразбиваем. Подобни нарушения могат да се ограничат с въвеждането на единната компютърна система на митниците (БИМИС). Тя дава възможност да се проследи в реално време всяка влязла и излязла от страната стока. Системата включва и попълването на комплект от нормативни документи, които улесняват вписването на фактологически данни в митническите декларации и осигуряват контрол върху данните. Освен това тя автоматично изчислява вземанията според митническия режим на стоката и показва митническите и данъчните облекчения, ако има такива. До този момент системата е въведена във всички 120 митнически пункта.
Незнайно защо обаче интегрирането й в мрежа на национално ниво се забавя (повече от седем години). Държавата е изразходвала доста средства по изпълнението на проекта и протакането му води единствено до нови загуби.
От 1993 г. насам неколкократно бяха купувани компютри и сървъри. През 1998 г. Министерството на финансите преведе 7 млрд. стари лв. от бюджета на Информационно обслужване АД, за да организира първия етап от въвеждането на системата. Същата година стартира програмата за технологично обновление на МФ, включваща в себе си и информационна система на митническата администрация, финансирането за която е осигурено с решение на МС 488/98. В началото на май тази година бе обявено, че Агенция Митници ще получи 7.730 млн. евро от Световната банка по Програма за улеснение на търговията и транспорта в Югозападна Европа. Очаква се част от средствата да бъдат вложени в компютърната система, съобщиха за в. БАНКЕРЪ от Агенция Митници, която трябва да заработи ефективно до началото на 2002 година. Включването й в общата комуникационна мрежа и интерфейс на Европейския съюз е планирано за 2006 година.

Ще дойдат ли чужденците?

Въпросът с корупцията на митниците логично се превърна в един от най-дискутираните през последната предизборна кампания. Особено оживен дебат предизвика идеята на ръководителя на икономическия екип на НДСВ и депутат в 39-ото Народно събрание Николай Василев за чуждестранен контрол върху митниците ни. Програмата на движението, което пое управлението на страната, предвижда да се вземат мерки за решително повишаване на събираемостта на митата чрез международен контрол и управление на митническата дейност. Управлението на митниците трябва да бъде поверено на организация, която да е под международен контрол. Много страни са приложили тази идея - Индонезия, Грузия, Нигерия, повечето страни от Латинска Америка, рекламира идеята на НДСВ Василев в интервю за в. БАНКЕРЪ.

Репортерска проверка на в. БАНКЕРЪ

на пункта в Капитан Андреево показа, че митничарите са против идването на чужденци. Работещите там се гордеят, че почти няма седмица, в която да не са заловили наркотици. Според тях, успешно се прилагала и методиката за анализ на риска.
Районният съд в Свиленград е затрупан с дела за мерки за неотклонение срещу трафиканти на дрога - означава ли това, че сме корумпирани? - запита пред в. БАНКЕРЪ митничар от южния град. Вестниците само от това се интересуват - да снимат къщите и колите на митничарите, заяви негов колега.
Ясно е едно, че на българо-турската граница не приемат всички служители да се поставят под общ знаменател. Повечето жители на Свиленград са на мнение, че в техния град митничарите стават жертва на ниските заплати и се изкушават да крадат заради семействата си.
Работата на границата изисква професионализъм и не може с лека ръка да се уволняват доказани кадри при промяна на властта, заяви началник на смяна в Капитан Андреево. - Чужденците не познават естеството на нашата работа, така че не виждам какво ще правят тук, добави той.
Въпреки това в града край Марица се говори, че в нощните смени върви негласна надпревара за размера на заработените премии. Конкуренцията за всяко свободно работно място в някоя от граничните служби е жестока. Разпределянето на служители на другия пункт в Свиленград - Ново село, който е на гръцката граница, където трафикът е значително по-малък, се възприема като дисциплинарно наказание, твърдят запознати с местните нрави.
От Агенция Митници не пожелаха да коментират идеята на царските икономисти за чуждестранен контрол над българските гранични пунктове с мотива, че това е политическо решение. Икономистите на НДСВ пък разсеяха опасенията за масови чистки в митниците и заявиха, че ще запазят некорумпираните и професионалистите в системата. Но се очаква митниците да се сдобият с нов началник.
Едно от най-често спряганите имена за

нов шеф на Агенция Митници

на софийската улица Аксаков е на бившия ревизор от Държавен финансов контрол Емил Димитров с прякора РевиЗоро. Представителят на коалиция Гергьовден-ВМРО сподели в разговор за в. БАНКЕРЪ, че би приел евентуална покана от НДСВ да оглави Агенция Митници. Димитров подкрепя идеята на Николай Василев контролът на митниците да се осъществява от чужденци или частни компании, свързани с ЕС. Според Димитров, чуждестранното присъствие в областта на митническото агенство и посредничество е неизбежно, както и при възстановяването на ДДС. Той разполага с конкретна програма, която предвижда до шест месеца да се въведе в експлоатация интегрираната компютърна система на всички митнически пунктове и тяхната информационна база да се обвърже с тази на данъчните власти и съда. Като първа стъпка към въвеждането на чуждестранен контрол се предвижда промяна в Закона за митниците, чрез която част от правата на държавната администрация да се преотстъпят на недържавни субекти със засилена мотивация. Което трябва да доведе до ефекта: облагаемите стойности на стоките да бъдат в реален размер, а декларираните обеми да съвпадат с действителните количества.
Идеята тепърва ще бъде подложена на обществена дискусия. Вече се чуха и първите критики, че тя противоречала на договореностите, постигнати в хода на досегашните преговори за членство в ЕС. В Брюксел обаче едва ли ще имат нещо против по нашите митници, които предстои да се превърнат във външна граница на обединена Европа, да се въведе ред. А за това е необходима политическа и законодателна воля, за да не остане България в плен на корупцията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във