Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИТНИЦИТЕ И АЕБТРИ СПАСИХА РЕЖИМА ТИР

Станалите вече хронични проблеми с транзитния превоз на стоки през територията на страната ни са на път да останат в миналото, след като в сряда (4 юни) шефът на Агенция Митници Асен Асенов и директорът на българския клон на Международната асоциация на превозвачите (АЕБТРИ) Пламен Цалков положиха подписи под специално споразумение. Неговите клаузи предвиждат затягане на режима по издаването на ТИР-карнети за превозвачите, отнемането им от фирми нарушителки, както и обмен на информация между митниците и асоциацията.С парафирането на документа на практика отпадна и опасността от изхвърлянето на България от режима ТИР. Предупреждението за това бе отправено неотдавна от генералния секретар на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) Мартен Марми. Французинът дори направи специална визита в София в края на май, по време на която се срещна и с премиера Симеон Сакскобургготски. В края на миналата година същият този г-н Марми си навлече гнева на Асен Асенов, заявявайки, че във ведомството му работят корумпирани служители. Разправиите ни със Съюза за автомобилен транспорт, част от който е и АЕБТРИ, датират от началото на 90-те години. Тогава митниците ни предоставят огромен списък от неприключени карнети на стойност 5 млн. лева. Макар и със закъснение част от тези задължения са погасени през 1996 г. на два транша от по 1.5 млн. лева. И така до есента на 2002-ра, когато напрежението съвсем ескалира. Формалният повод са 61 неприключени карнета за 1 357 000 лв. по внос на захарни изделия от Турция. Фирмите получателки се оказват фантоми, митните сборове остават несъбрани и митниците издават постановления за принудително изпълнение към гаранта АЕБТРИ по всеки от споменатите случаи. От асоциацията обаче отказват да платят дължимите суми и завеждат дела, с които обжалват принудителното изпълнение. Перспективата да бъдат блокирани сметките на българския клон на АЕБТРИ принуждава Международната асоциация на автомобилните превозвачи да заплаши България с изключване от режима ТИР. Драмата тогава се разминава с подписването на временно споразумение. То обаче не предотврати споровете по неприключени карнети при следващи случаи на внос на телевизори, пилешки бутчета и сухо мляко.По силата на приетата през 1975 г. Митническа конвенция за превоз на стоки АЕБТРИ е гарант на всички транзитни превози, извършвани през територията на България от местни и чуждестранни юридически лица. Така срещу скромната сума от 70 швейцарски франка, платени в офисите на асоциацията, всеки превозвач може да се снабди с ТИР-карнет, който му позволява да транспортира стоките си през държавите, подписали конвенцията, без да бъде подлаган на физически контрол. АЕБТРИ гарантира, че дължимите митни сборове ще бъдат платени при доставката на товара в крайната митница.Въпреки че България е страна по конвенцията от близо 30 години, тя не е обнародвана в Държавен вестник. Поради това нейните клаузи не се прилагат с предимство пред нормите от вътрешното ни законодателство, когато има противоречия. След подписването на споразумението през тази седмица Асен Асенов и Пламен Цалков заявиха пред журналисти, че обнародването на документа ще стане в най-скоро време. Това ще помогне за изясняването на някои правни спорове между митниците и превозвачите. Единият от тях е могат ли при изтичане на срока за издължаване по режима ТИР митничарите да поискат плащането му от АЕБТРИ, преди да са изчерпали всички възможности за откриване на фирмата притежател на карнета? Проблемът е, че по силата на нашето законодателство превозвачът и гарантът, в случая АЕБТРИ, са солидарно отговорни към държавата. Конвенцията обаче предвижда определена последователност за предявяване на вземанията. Със свое тълкувателно решение от началото на тази година и Върховният административен съд задължи митниците да използват всички възможни начини за откриване на прекия длъжник на митните сборове (т.е. превозвача), преди да си потърсят парите от гаранта.Другият неизяснен казус беше дали приключването на карнет с фалшив митнически печат може да се третира за измама по смисъла на ТИР-конвенцията? Позицията на АЕБТРИ е, че в този случай гарантът следва да е отговорен в продължение на една вместо на две години. Само че от митниците са на противоположното мнение. По този въпрос също има тълкувателно решение на ВАС, което дава предимство на държавния орган.

Facebook logo
Бъдете с нас и във