Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИНИСТЪР ВАСИЛЕВ ИЗНЕРВИ АВИАЦИОННИЯ БРАНШ

Близо месец и половина след разкритията на в.БАНКЕРЪ за проблемите с проекта за новото летище в София, екипът на транспортното министерство най-накрая събра кураж публично да изложи позицията на държавата. След като на три пъти отлага пресконференцията по казуса, вицепремиерът Николай Василев неофициално обеща във вторник (31 август) най-накрая да разясни въпросите около нагъването на една от пътеките за рулиране и скандалния избор на доставчици на оборудването. Очаква се тогава да бъдат съобщени и резултатите от независимата експертиза, поръчана от ведомството, от която трябва да стане ясно какви са причините рульожката да се нагъне като юфка. И кой е виновен за това. Редом с чиновниците от министерството, на въпросната пресконференция щели да участват и хора от австрийската фирма Щрабаг (изпълнител на проекта) и представители на надзорника и строителен консултант - холандската Нако.През последните две седмици няколко министерски решения и действия допълнително нажежиха страстите в авиационния бранш. Първият удар дойде през миналата седмица, когато кабинетът прие стратегията за приватизация на националния авиопревозвач България Ер. Родните авиокомпании веднага наскачаха срещу залегналите в нея критерии. Изискването за оборот от 100 млн. евро през всяка от последните три години автоматично изхвърля зад борда. Втората вълна от нерви беше през тази седмица, когато Николай Василев огласи предложението си за смяна на правителствения самолет. Вицепремиерът съобщи, че ще обяви процедура по Закона за обществените поръчки за 3-годишен оперативен лизинг на Боинг 737-500. Той обеща част от парите за наема на ВИП-машината да дойдат от продажбата на старите Ту-154 и Ту-134, очакваната стойност на сделката била около 2-3 млн. лева. Авиоспецовете публично възроптаха срещу избора на новото возило - това според тях била стара и не дотам сигурна машина. Не стана ясно също и защо Василев е отказал да се срещне с представители на такива гиганти като Еърбъс индъстри и Бомбардиер, които предлагат модерните Еърбъс А319 и CRJ 700. И сега ведомството действа по абсолютно същия начин, както при избора на доставчици за оборудването на новото летище - избраха си една фирма и изритаха другите, без да обяснят защо, коментираха пред в. БАНКЕРЪ експерти, пожелали анонимност. Най-абсурдното в случая е, че самолетът ще бъде взет на оперативен лизинг, а няма да бъде купен по някоя от добре познатите схеми на финансов лизинг. Нервите окончателно се обтегнаха от отказа на министерските чиновници да кажат кои фирми са подали оферти за правен консултант по концесионирането на летищата във Варна и Бургас. Срокът за това изтече на 16 август. Както и при търга за охранители на РВД и при реализирането на облигациите на БДЖ, от пресцентъра на министерството пак заявиха, че няма да съобщят кои са кандидатите, и отново не дадоха никакви обяснения. Експерти от бранша заподозряха, че цялата работа е предварително нагласена. Дали е така, най-вероятно никога няма да стане ясно. Само че сумите, които транспортното ведомство раздава на секретните конкурси, се плащат от всички българи (чрез данъци, такси и цени на транспортните услуги). Затова според нормативната уредба министерството трябва публично да обяснява къде и как е похарчен всеки бюджетен лев. И ако това не е ясно на чиновниците на по-ниските нива, би трябвало да е пределно известно на ръководството на ведомството. И лично на Николай Василев, който още при избора си за министър се закле да спазва Конституцията и законите на страната.

Facebook logo
Бъдете с нас и във