Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИНИСТЪР ПЕТРОВ НЕ ПУСКА ХЕМУС ЕР

Вече седми месец министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров се държи като разглезен наследник, който не иска да се раздели с продадената бащина нива. Само че в случая не става въпрос за нива, а за авиокомпанията Хемус Ер, 51% от която държавата продаде още на 3 август миналата година. Сега същата тази държава, в лицето на новия й транспортен министър, всячески се опитва да пречи. С разтурването на сделката не се получи, след като Върховният административен съд обяви, че всичко по нея си е наред. Агенцията за приватизация, подписала договора като продавач, също не вижда проблеми. Транспортният министър обаче вика ли, вика не и не дава на новите собственици Пирин турист да влязат в Хемус Ер. С рефрена не, след шестмесечно протакане и трикратно отлагане, протече и общото събрание на дружеството на 5 март.Случайно или не, но още същия ден синдиците на фалиралата авиокомпания Балкан Олга Миленкова и Христо Моллов депозираха в Софийския градски съд искане за обявяване на Хемус ер в несъстоятелност. Мотивът им е, че действащият превозвач им дължи 300 хил. щ. долара, първата вноска от които е трябвало да издължи на 12 април 2001 година. От Хемус Ер твърдят, че е точно обратното и че Балкан има да им връща тройно по-голяма сума, но това е малко по-друга тема. Тя бе изместена от конфликта с министър Пламен Петров за вида акции, които притежават новите собственици и държавата в продадената преди седем месеца авиокомпания. И за правото, което те им дават при разпределение на местата в тричленния съвет на директорите на дружеството. Позицията на Пирин турист е, че като собственик на 51% от капитала е необходимо да има двама представители в ръководството. Министър Петров не отрича, че частната фирма действително притежава 51% от акциите на Хемус Ер, но те били обикновени и всяка от тях им давала право на един глас в общото събрание на акционерите. В същото време държавата притежавала общо 49%, като 29% от тях били привилегировани, с право на два гласа. Всичко хубаво, но в търговския регистър на Софийския градски съд не са записани различни класове акции. Съдейки от удостоверение на съда за актуалното състояние на авиокомпанията, издадено на 26 февруари 2002 г., тя продължава да има 160 000 поименни безналични акции. Друг документ пък, издаден от Централния депозитар на 5 март 2002 г., ги разпределя в следното съотношение: 78 400 за Министерството на транспорта и съобщенията и 81 600 за Пирин турист. Интересното е, че със заповед от 15 май 2001 г. тогавашният транспортен министър Антони Славински отправя искане до съда за преобразуване на едноличното ООД Хемус ер в еднолично АД. Към документацията е приложено и разрешение от Агенцията за приватизация N92-00-10-689/20.04.2001 г., защото авиокомпанията вече е в открита процедура за приватизация. В заповедта на ексминистър Славински са записани две напълно противоречиви искания. В т.5 се определя капиталът на превозвача да е разпределен в 160 000 поименни безналични акции. А чл.10 на приложения устав, записан като неразделна част от заповедта, описва различен състав на акциите. Те се разделят на класове: А - 113 600 обикновени акции с право на един глас, и Б - 46 400 привилегировани с право на два гласа. В крайна сметка с решение N6 от 6 юни 2001 г. съдът регистрира Хемус Ер ЕАД с капитал 160 000 хил. лв., разпределен в 160 000 броя поименни безналични акции с номинална стойност 1 лев всяка. Каквито са и до днес.Сега, като собственици на 51% от акциите, за които са платили 11.2 млн. лв., от Пирин турист настояват двама техни представители да влязат в ръководството на авиокомпанията. Според министър Петров обаче, за да стане това, е трябвало още при сключването на приватизационния договор да се подпише нарочен анекс за управлението. Такъв няма, е категоричен министърът. Ако купувачът прецени, естествено може да потърси правата си в съда. Проблемът е, че в Пирин турист си мислят, че са си купили нещо, но всъщност не са, заключи в изявление по Канал 1 Петров. Доказателствата, които Пирин турист може да представи в съда, за да защити исканията си, са безспорни, подчерта представителят на купувачите Георги Попов. Същевременно новите собственици не смятат, че ще се стигне до дела. В петък, 8 март, те са запознали транспортния министър с документите, с които разполагат и в Пирин турист са на мнение, че при взаимна добра воля ще стигнат до пълен консенсус с държавата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във