Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИНИСТЪР МУТАФЧИЕВ - МАНДАТ НА ПЕДАЛИ

Министерството на транспорта, изглежда, е орисано и през този мандат да има енергичен министър. Поне на тези мисли навеждат интензивните срещи и пътувания на Петър Мутафчиев из страната - засега по-скоро като инспектиращ и изискващ работата да бъде свършена качествено и в срок. На австрийската компания Щрабаг например, която строи новото софийско летище, ще й се наложи да плаща неустойки за неспазения пусков срок, но е по-любопитно дали строгостта и обективността на инспекциите ще продължи и тогава, когато министър Мутафчиев ще тръгне да проверява възложените от самия него дейности. Все пак не може да се отрече, че инженерът металург, прекарал девет години като технолог и директор в завода за калотки в Първомай, познава отрасъла, който днес ръководи.Мутафчиев може да бъде определен и като професионален политик, чиято кариера започва в началото на прехода. Първо е съветник от листата на БСП в Първомай, после оглавява Общинския съвет в града, бе член на последните три парламента, а в министерското кресло седна и като председател на областния съвет на социалистическата партия в Пловдив. Съпартийците му го причисляват към обкръжението на Румен Овчаров, но името му не се свързва с никоя фирма било като съсобственик, като част от управителното й тяло, или като явен лобист. Последният факт, според хора от висшите етажи на Позитано 20, се е оказал решаващ при номинацията му за отговорната длъжност. Сред мотивите на партийното ръководство била и активната му парламентарна дейност в 38-ото и 39-ото Народно събрание. Като член на парламентарната Комисия по транспорт и телекомуникации той бе особено загрижен за състоянието на железниците, бе и сред основните критици на сделката за БТК, за концесията на магистрала Тракия, строежа на новото столично летище, забавените инфраструктурни проекти... Сега министър Мутафчиев разполага с власт да поправи сгрешеното, да ускори закъснялото и да започне неначенатото. Разполага и с всички лостове да открие и елиминира корупцията и чиновническото безхаберие, за които нееднократно предупреждаваше от парламентарната трибуна, както и да накаже съгрешилите. За това обаче ще трябва някак си да съумее да запази критичността и обективността на опозиционния депутат, което през последните 15 години не се удаде на никого от сменилите парламентарното кресло с министерско.При цялата демонстрирана активност новият транспортен министър не дава заявки, че ще наруши традициите и ще се придържа към старата българска поговорка гарван гарвану око не вади. Подобно на мнозина от предшествениците си Мутафчиев започва мандата си със свръхамбициозни планове. На 18 септември той обяви пет основни приоритетав работата на транспортното ведомство. Това са повишаването на безопасността и сигурността на транспортната система; модернизацията на пътната инфраструктура; подобряването на качеството на пътническите услуги; ускоряването на проектите в отрасъла, за да се възползваме максимално от финансирането им по предприсъединителните и кохезионните фондове, както и подобряването на взаимоотношенията с бизнеса в сектора. За реализацията им, както подмятат експертите в бранша, ще са необходими няколко десетилетия и няколко десетки милиарди евро. Поне 2 милиарда ще са нужни, за да се навакса изоставането в рехабилитацията на железопътния транспорт, заяви преди седмица Мутафчиев, признавайки, че разделянето на железницата на две компании - за инфраструктурата и за превозите, беше грешка. Становището му е, че експериментът, който България въведе втора след Великобритания, не само не е дал положителен резултат, но и е задълбочил проблемите. Не се е състояла и широко прокламираната конкуренция. При трима лицензирани частни жп превозвачи само един работи реално и държавната компания разчита основно на приходите си от БДЖ. Което пък рефлектира върху цените, които трябва да са разходоориентирани, обясни министърът. От него научихме още, че сега било времето да се мисли за създаване на вертикално интегрирана система в железниците, но едва след като се разгледат моделите на други държави. Идеята е да се създаде нов железопътен консорциум, обединяващ сегашните две компании. За разлика от бившето БДЖ обаче, новата структура щяла да бъде разделена по вертикала, а в превозвача ще се обособят две групи - за пътнически и за товарни превози. Възможно било дори локомотивите да се обособят в отделно дружество, което да обслужва двете групи. Целта била държавната субсидия за пътнически превози и средствата от печелившите товарни влакове да не се използват за покриване на други нужди. Всъщност, най-голямото предизвикателство пред сектора е финансовият недоимъкОсобено след августовските порои - само за възстановяване на щетите за релсовия път са необходими 237 млн. лв., изчисли предишният ръководен екип на ведомството. Тогава експерти, сред които и самият Мутафчиев в качеството му на депутат, предупредиха, че железниците са пред финансов колапс не толкова заради поройните дъждове, а поради липсата на ясна стратегия за възстановяването на разрушенията. Затова за министър Мутафчиев приоритетна цел ще е по какъв начин през 2006 г. следващият бюджет ще осигури средства за възстановяване и рехабилитация на железния път.Как да се стабилизират финансово двете компании трябва да предложат до 12 октомври 2005 г. техните шефове Наско Цанев (на Български държавни железници) и Димитър Гайдаров (на Национална компания Железопътна инфраструктура). С разработката на оздравителните планове Мутафчиев ги натовари в началото на септември. Освен това от БДЖ АД се иска да представи и програма за намаляване на разходите, най-вече по отношение на енергоизточниците за превоза на товари и пътници.В плановете на ведомството е и обособяването в отделни дружества на поддръжката на локомотивите и почистването на вагоните, за което в момента железниците плащат на частни фирми. Разделянето им дори вече било започнало. После тези фирми ще се приватизират, за да не плаща превозвачът разходи за дейности, които не са пряко свързани с работата му, уточни заместник-министър Юджел Атилла. Друга от целите на разделянето, според него, е да се елиминират възможностите за източването на остатъчните петролни продукти от дизеловите машини. По думите на Атилла се предвиждало и отдаването на железопътните гари на концесия. Вместо БДЖ да се чуди как да ги управлява - заяви той - по-добре частна фирма да инвестира в тях и да организира търговските дейности върху площ, от която държавата може да печели много добри концесионни възнаграждения.Железниците обаче са само един от видовете превози в страната и не се използват ефективно. Недотам ефективна е и националната транспортна схемана която в ресорното министерство са започнали да правят подробен анализ. В момента по едни и същи маршрути се дублират доста видове транспорт, което не е ефективно за нито един от превозвачите. Затова схемата трябва да се актуализира и да свърже автомобилни, жп, въздушни и авиопревози по най-добрия начин и при най-актуални цени, обясни Петър Мутафчиев. Той е убеден, че сегашната ситуация, при която хората слизат от самолета, влака или автобуса и тепърва започват да търсят начини да стигнат до крайната точка на пътуването си, е необходимо да се промени и това може да стане чрез въвеждането на информационна система за възможностите на бъдещата национална транспортна схема. Три отделни звена пък ще следят дейностите и произшествията във въздушния, жп и автотранспорта, а отделна дирекция към транспортното ведомство ще се занимава с безопасността и техническия надзор. Модернизацията на транспортната система ще се извърши главно чрез подобряване на инфраструктурата, но държавата трябва първо ясно да определи приоритетите, а след това да привлече и помощта на частните капитали. Ето защо е необходима единна стратегия за развитието на транспортната инфраструктура. За новия екип в транспортното министерство обаче печелившата формула не е приватизация и концесиониране на всяка цена. Юджел Атилла признава, че наистина най-добрият начин държавата да печели от собствеността си, без да прави разходи, е отдаването на държавни активи на частно управление за определен период от време срещу инвестиции, Но съвсем не смята, че се налага пълната приватизация на фирмите и особено на губещите дружества, които досега се продавали на всяка цена. Преди да бъдат предложени за продажба, те трябвало да се стабилизират финансово и да се преструктурират, така че от евентуалната сделка да спечелят както държавата, така и бъдещият собственик.Нямало да се бърза, както се оказва, и с продажбата на БМФ и на България Ер. Ще се засили контролът върху управлението на Параходство Български морски флот (БМФ), отбеляза Мутафчиев, припомняйки, че до момента дружеството е натрупало дългове в размер на 80 млн. лв. и има проблем с мениджмънта. Трябва сериозно да се преразгледат проектите, които бяха приети от миналото Народно събрание. По процедура е необходимо те да се внесат отново и да се види дали това ще са основните принципи, върху които да се изгради една нова стратегия, както и какви ще бъдат целите, е мнението на министъра. Обмислянето на нова стратегия за раздържавяването на морския ни флотще започне от началото на следващата година. Вариантите за продажбата му са много - изтъкна шефът на транспортното министерство - но не е необходимо държавата да продава напълно дела си от дружеството, както се предвижда това в сегашната стратегия. Колкото до начина на приватизация на авиокомпанията България ер, той ще започне да се обмисля още през следващия месец. Наред с това ще се наложи да се актуализират и правният анализ, информационният меморандум и приватизационната оценка на двете компании, в които поради забавената продажба са настъпили сериозни промени.Различни варианти имало и за решаването на проблема с Националната компания Пристанища, която бе обявена от съда за противоконституционна. Най-много новият екип в Министерството на транспорта се притеснявал за съдбата на хората, които са назначени там - специалистите от Морска и пристанищна администрация и тези, работили по пристанищата. Ще предложим на Министерския съвет удължаване с два месеца на срока на решението, което е прието, за да не се стига до освобождаване на тези хора - изтъкна министърът. - През това време парламентът трябва да прецени ще има ли компания, или пък ще се запази старият модел. Независимо че на първата си публична изява като министър Петър Мутафчиев обяви, че един от основните му приоритети ще е връщането на Изпълнителна агенция Пътищакъм ведомството, сега позицията му е доста по-мека - не било от определящо значение към кое министерство ще е звеното с един от най-големите за страната бюджети. Дори Агенция Пътища да остане на подчинение на строителния министър, транспортният е този, който координира разпределянето на средствата по предприсъединителните европрограми и Кохезионните фондове, посочи той. Така че за промени ще се мисли, ако има проблеми между управляващия парите и усвояващия. Транспортното министерство управлява европрограмите в сектора Транспорт, като трите междинни звена са Агенция Пътища, Агенция Морска администрация и Национална компания Железопътна инфраструктура. За периода 2007-2009 г. срещу финансиране от държавния бюджет Европейският съюз предоставя на България 380 млн. евро, които ще бъдат разпределени между тези звена. Но за да стане това, е необходимо да се ускори както изпълнението на сегашните проекти по ИСПА, така и разработването на бъдещи. Въпросното ускорение пък зависи от промените в нормативната база в областта на отчуждаването на терените за национално значимите обекти. Въпреки че в сегашното законодателство е заложена бърза процедура по отчуждаването на такива терени за нуждата на големите инфраструктурни проекти, съдебните спорове за обезщетяването на техните собственици отлага процеса с месеци. Тази е и причината за забавянето на строежа на Дунав мост II край Видин-Калафат и електрификацията и реконструкцията на жп линията Пловдив-Свиленград. За да започне реализацията на втория проект, например, трябва да бъдат отчуждени около 4000 терена. Собствениците обаче са оспорвали размерите на предлаганите обезщетения и съдът е удовлетворил исканията им. При определената по-висока цена се оказва, че на ведомството не са му останали пари, за да се заеме със строителството. Същевременно, заради забавянето България губи средства от европейските фондове. По всичко личи, че ще има промени и в Закона за автомобилните превози. Според заместник-министър Георги Петърнейчев би било справедливо за българските автофирми да се направи отстъпка по отношение на изискването за възрастта на използваните превозни средства вътре в страната. Това се налагало, защото цените на новите автобуси са такива, че по маршрут между по-малки населени места инвестицията не може да се изплати за пет години. Вероятно ще бъде предложено вместо петгодишна възраст горната граница за използване на автомобилите да се вдигне до осем или десет години. За международните превози обаче границата от четири години ще си остане. Подобни промени очевидно ще минат под знака на подобряването на взаимоотношенията с бизнеса. Но министър Мутафчиев не възнамерява да спре дотук, а доста да надскочи тази рамка, като предложи на Министерския съвет нов закон за браншовите организации. По този начин - казва той - ще се обособят три субекта - държавата, в лицето на Министерството на транспорта, браншовите организации и синдикатите, които с общи усилия ще могат да решават проблемите на отделните сектори. Идеята бе съобщена преди десетина дни на среща с хората от водния транспорт. Тогава Мутафчиев разпореди да бъде създадена работна група, която да използва максимално предложенията на бранша при разработването на транспортните нормативни актове. Все в този дух от 1 октомври с нарочна заповед ще бъдат възстановени и часовете за прием на физически и юридически лица в министерството. Самият Петър Мутафчиев ще провежда срещи с тях един път месечно, а заместниците му - два пъти месечно по утвърден график. Достъпът на всички желаещи ще е свободен, като единственото изискване ще е да се запишат предварително. Дали заради възобновената приемна ще бъдат назначени допълнително чиновници - на този етап не е ясно. Но отсега е сигурно, че записалите се там ще са доста и за да ги приеме, покрай всичките си останали ангажименти, новият ръководен екип в транспортното ведомство ще трябва да е постоянно на педали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във