Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИЛИОНИ ВЛИЗАТ В КАСИТЕ НА РАЗКОЛНИЦИТЕ ОТ НАЕМИ

Шефът на Дирекцията по вероизповеданията доц. Иван Желев пред в.БАНКЕРЪДоц. Иван Желев е роден през 1944 г. в Хасково. Завършил е Духовна семинария и Духовна академия в София и класическа филология в Софийския университет. Специализирал е в Гърция, Германия и Холандия. Бил е главен редактор на Църковен вестник. От 27 години е преподавател по Нов завет в Духовната академия впоследствие Богословски факултет на Софийския университет. Бил е още началник кабинет на патриарх Максим, член на епархийския съвет и заместник-ректор на СУ. Неотдавна бе назначен от премиера Симеон Сакскобургготски за шеф на Дирекцията по вероизповеданията в МС. Преди дни бе избран и за председател на Ефория Зограф.Доцент Желев, едва 30% от имотите на Българската православна църква са върнати. Защо процедурата се бави?- Основният проблем с имотите на БПЦ, както и с имотите на останалите вероизповедания, е, че парламентът не е приел единен закон, който да уреди този въпрос. Още през 1990 г. бе гласуван Закон за връщане на имоти на Римокатолическата църква. Дори той обаче не успя да я обезвъзмезди изцяло. При протестантските църкви пък проблемът е заради прекъсване на регистрацията им след 9 септември 1944 година. За да спасят имотите от конфискация, съответните ръководители на изповеданията са ги прехвърляли на свое име, като частни. Така е нарушено юридическото правоприемство и сградите им се владеят от частни лица, предимно наследници на покойните вече ръководители на протестантските църкви. Тези хора сега дори отричат, че техните бащи и деди са изповядвали някакво евангелско учение, за да не им предявят иск за освобождаване на сградите, които са си присвоили.Въпросът за имотите на Българската православна църква е още по-сложен, защото се владеят от различни лица. Като първоначално одържавени, те са продавани и препродавани по два-три пъти. Това създава огромни затруднения за установяване на първоначалния им собственик.Но все пак има нотариални актове и кадастрални планове?- Дори когато нотариалните им актове недвусмислено посочват законния собственик на имота, се появяват разколниците на Инокентий, които оспорват собствеността като регистрирани от държавата. При държавни церемонии министър-председателят, президентът и останалите институции канят архиереите на Българската православна църква от Синода, оглавяван от патриарх Максим. Разколническата група обаче има частична регистрация в някои общини и непрекъснато претендира за собственост върху имотите. На практика те живеят от парите, получавани от наеми на църковни имоти.Колко от имотите на БПЦ все още са в ръцете на разколниците?- За тази година нямам точни сведения. Според сметките за 2000 г. обаче, те успяха да завладеят имоти, които дотогава даваха пари от наем на каноничната Софийска митрополия в размер на 250 000 долара годишно. Дотогава митрополията разпределяше тези пари за поддръжка на манастири и църкви и строеж на нови храмове. След като финансите потекоха към касите на Инокентий, бе спрян градежът на стотина църкви в страната, а десетки обители останаха без средства за довършване на ремонти.Кои са най-доходоносните имоти?- Повечето имоти са в центъра на София около площад Света Неделя. Отнет бе дори имот, който Софийската митрополия купи през 1998 г., за да спаси парите от евентуално посегателство на разколниците, защото имаше опасност да бъдат блокирани банковите й сметки. По този начин епархийският съвет се надяваше да опази средства от Инокентий и кликата му. Ресторант Попското в мазето на Богословския факултет плаща наем на разколника в размер на 3000 долара месечно. Банка БИОХИМ - клон Европа, в партера в западната част на сградата трета година вече не плаща никому. Твърдят, че внасят парите на особена сметка и когато се уредят отношенията със Светия синод, ще приведат парите, натрупани в нея. Другата банка в партера, турската Зираат, и туристическата агенция Мира Травел са единствените, които плащат на Синода. Същевременно, когато се налага ремонт на факултета, Синодът, оглавяван от патриарх Максим, търси и дава пари. Столичната община също се допитва до него, когато се наложи някъде реконструкция. Как тогава да си обясним, че за общинарите от Московска 33 ресторант Попското е на Инокентий, а учебната сграда върху него, която се нуждае от ремонт, е на Светия синод? Единственото обяснение е, че заведението е апетитно доходоносно парче.Как стана така, че парите започнаха да се вливат в джобовете на Инокентий?- Това стана след регистрацията на Инокентий за Софийски митрополит от Столичната община през 1999 година.По силата на кой закон?- Не е ясно на какво основание. Регистрацията му бе придружена от писмо на Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет, оглавявана тогава от Любомир Младенов. В него се казва, че митрополит Инокентий има регистрация в Столичната община. С този документ той и шефът на свещоливницата Христо Латинов са обхождали наемателите, които дотогава плащаха на Светия Синод и са ги карали да пренасочват парите към банковите сметки на разколниците.Ще има ли достатъчно свещи за Великден, след като свещоливницата се владее от хората на Инокентий, а свещениците от Синода не желаят да купуват от тях?- Свещи ще има. След като свещоливницата в кв. Илиянци бе превзета от разколниците, Светият синод направи други три работилници - в Пловдивска, Неврокопска и Варненско-Преславска епархии. Свещениците не желаят да купуват вощеници от свещоливницата в кв. Илиянци, за да не финансират по този начин разколниците. Църквата губи милиони левове всяка година, откакто свещоливницата в Илиянци мина в ръцете на Инокентий. Преди 1989 г. свещите бяха монопол на Светия Синод. Сега вече вощеници произвежда всеки, който поиска. На големи празници с наръчи свещи пред храмовете застават десетки хора, защото печалбата от тях е десетки пъти по-голяма от вложения капитал.Доцент Желев, какво следва да се направи, за да получи Българската православна църква имотите си?- Най-напред трябва да се уреди легитимирането на каноничната Българска православна църква, която вече е призната не само от премиера Симеон Сакскобургготски, но и от президента Георги Първанов. Единият покани патриарх Максим на клетвата си в Народното събрание при своето встъпване в длъжност, а другият - на ритуала на площада. При официални случаи държавни мъже ходят при духовния глава Максим. Той ще бъде посетен и от папа Йоан Павел II. Това дава всички основания да се смята, че Българската православна църква и нейният патриарх освен канонични са и легитимни в очите на обществеността. Тази легитимност просто трябва да получи своята законна формулировка.Хората на Инокентий обаче твърдят, че част от бюлетините за избор на дядо Максим за партиарх са попълнени с един и същ почерк. Това им дава основание да обявят, че изборът е фалшифициран.- Това е твърдение на разколниците, но черно на бяло не съм го видял. Обвинението за подправени бюлетини бе разгласено няколко месеца след като разколниците превзеха сградата на Синодалната палата и се настаниха в нея. През това време те са могли да направят всичко. Трудно е да се докаже, че бюлетините са от самия събор през 1971 г., а не са подправени допълнително преди десетина години. Когато разколът започна и се водеха най-острите спорове в обществото, нито един от тези делегати-избиратели, живи и до днес, не опроверга избора през 1971 година.Как могат да бъдат върнати имотите?- Едната възможност е чрез нов закон за вероизповеданията. Другата е да се актуализира част от ръководството на БПЦ. Това се налага, защото патриарх Максим, Врачанският митрополит Калиник, Видинският Дометиан, Сливенският Йоаникий и Пловдивският Арсений са избрани до промените. По тогавашния закон БПЦ само е уведомявала Дирекцията по вероизповедаията, която тогава е била към МВнР. Това е направено и не е нужно да бъдат регистрирани. Регистрация обаче е нужна на новоизбраните след 1994 г. владици, тъй като това се налага от промени, направени в стария закон за вероизповеданията, който е от 1949 година. Църквата ни е отстоявала своята самостоятелност дори по комунистическо време, като не е желаела раболепно да регистрира избраните, а само е уведомявала с писмо дирекцията. Всички твърдения, че патриархът и архиереите са назначавани от комунистически режим, са абсолютно неоснователни. Дирекцията е била уведомявана на избора им, както се е практикувало и се практикува и сега по стария закон за вероизповеданията от 1949 година. В системата на църквата духовниците, които бяха издигани за избор, бяха познавани от вярващите - за разлика от изборите за държавни органи, които изцяло бяха под опеката на компартията. БПЦ е съумявала и в онези години да запази относителната си самостоятелност.Очаквате ли изостряне на настроенията сред вярващите по време на визитата на папа Йоан Павел II?- Няма основания за тежнения в църквата заради визитата на папата. Недобронамерени люде пуснаха слухове, че трима митрополити готвят протести по време на пребиваването на папата. Оказа се, че въобще няма такова нещо. Възможно е някои свещеници да изведат на протести свои енориаши, но това ще бъдат изолирани случаи. Папата не идва да прави пропаганда и не представлява опасност нито за църквата, нито за страната ни. Затова обществеността не бива да се притеснява от визитата му.Какво всъщност се крие зад фразата на патриарх Максим ще го посрещнем не като духовен глава, но ще му окажем традиционното българско гостоприемство?- Негово Светейшество патриарх Максим и архиереите ще приемат папа Йоан Павел II в Светия синод на 24 май от 11.30 ч. без специални почести, а като гост, както всеки друг духовен глава. Църковният протокол не предвижда почетни роти, залпове и шествия с хоругви, когато дойде висш задграничен духовник. Той ще бъде приветстван и почерпен в синодалната палата, както повелява българската традиция. 329 436 ДЕКАРА ЗЕМЯ ДЪЛЖИ ДЪРЖАВАТА НА ЦЪРКВАТАВъпреки голямото си наследство и имущество, трупано предимно от дарения на вярващи, БПЦ сега е по-бедна и от църковна мишка. Преди конфискацията и национализацията на 9 септември 1944 г. тя е владеела 329 436 дка ниви, лозя, ливади и градини на обща стойност 800 млн. сегашни лева, показват синодалните архиви. Само манастирите, тогава около 100, са притежавали 191 000 дка земя, 30 000 дка ниви, 7000 дка ливади, 1500 дка гори, 1500 дка лозя, 17 000 дка пасбища и 256 дка градини. Имала е и солиден сграден фонд в градовете.Законът за собствеността и ползването на имоти предвижда срокове за връщането им. За някои от имотите на църквата тези срокове свършват след година и половина. Това означава, че ако дотогава тя не си ги получи, придобитото от дарения имущество ще стане държавна собственост.

Facebook logo
Бъдете с нас и във