Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МИЦУБИШИ - ЗАТЪВАЩИЯТ АВТОМОБИЛЕН ГИГАНТ

За Мицубиши мотърс (Mitsubishi Motors) краят на април 2004 г. се превърна в един от най-мрачните периоди от новата й история. Закъсалата компания се оказа единствената черна овца в иначе процъфтяващата японска автомобилна индустрия и след обезкуражаващото фиаско на поредния оздравителен план бъдещето й изглежда съвсем несигурно. На 23 април немско-американският гигант Даймлер Крайслер (DaimlerChrysler), един от най-големите акционери в азиатския производител на автомобили, отказа да осигури поредната инжекция от 1.8 млрд. щ. долара и обяви, че прекратява бъдещото финансиране на Мицубиши. Три дни по-късно Ролф Екрод, назначеният от Даймлер Крайслер генерален директор на Мицубиши мотърс, подаде оставка и бе заместен от 61-годишния японец Йочиро Оказаки, досегашен шеф на подразделението за тежкотоварни коли на японската фирма. На 6 май пък седем нейни бивши висши ръководители бяха арестувани по подозрения за прикриване и фалшифициране на дефекти в някои от моделите камиони, което е довело до пътнотранспортни произшествия и жертви.Това не е първият случай, когато Мицубиши мотърс е подложена на обществен натиск да признае технологични грешки в своите машини. През 2000 г. продажбите на компанията в Япония паднаха драстично след скандалното разкритие, че в продължение на повече от двайсет години ръководството й е прикривало дефекти в произвежданите автомобили, за да избегне тяхното изтегляне от пазара. През периода 1977-2000 г. броят на оплакванията от клиенти е достигал 64 хиляди. Пореден шок бе арестуването през май 2004-а на седемте топмениджъри. Всички те са работили през януари 2000 г. в подразделението за камиони, което в началото на 2003-а бе отделено в самостоятелна фирма - Мицубиши Фусо (Mitsubishi Fuso). Шестдесет и пет процента от нея в момента са собственост на базирания в Щутгарт концерн Даймлер Крайслер. От концерна съобщиха, че 112 хиляди от произведените камиони ще бъдат изтеглени от японския пазар поради дефект в кормилото. Но основният проблем на затъналия в проблеми азиатски автомобилен гигант са нестабилните отношения с верния досега немско-американски партньор. Даймлер Крайслер притежава 37% от Мицубиши мотърс, придобити през 2000 г. като част от стратегията за експанзия на азиатския пазар. Начело на изправената през технологични и имиджови проблеми японска компания бе назначен чуждестранен мениджърски екип със задачата да изчисти името й и да я изправи на крака. Но през 2003 г., точно когато продажбите в Япония постепенно възвръщаха старите си стойности, Мицубиши мотърс направи фатална грешка в Съединените щати. В усилията си да увеличи продажбите си там тя проведе мащабна кампания за даване на коли на лизинг при много изгодни условия. В един момент обаче се оказа, че огромна част от потребителите не са способни да изплатят задълженията си и производителят бе притиснат от лавина лоши автомобилни кредитиСлабият долар нанесе допълнителни поражения. Очаква се загубите за фискалната година, завършила на 31 март 2004-а, да надхвърлят 660 млн. щ. долара вместо прогнозираните 137 милиона. През април Мицубиши предупреди своите акционери, че се нуждае от сериозна финансова помощ и че стойността на оздравителния план се колебае между 6.4 и 7.6 млрд. долара. Предполагаше се, че като най-голям акционер Даймлер Крайслер ще осигури над 1.8 млрд. долара от необходимите спасителни средства. Само че вътрешните разногласия в немско-американския концерн се оказаха фатални за японския му партньор. В края на април бордът на директорите на щутгартския гигант най-неочаквано отхвърли внесеното от генералния изпълнителен директор Юрген Шремп предложение за финансова помощ в полза на Мицубиши. Твърди се, че решението е било взето главно под натиска на Юрген Хуберт, шеф на мощното подразделение Мерцедес, известен с агресивния си мениджърски подход. Вестник Франкфуртер алгемайне цайтунг писа, че след официалния отказ на борда да финансира Мицубиши Шремп е подал оставка в знак на протест, но тя била отхвърлена. Манфред Генц, финансов директор на Даймлер Крайслер, съобщи, че сега акциите на концерна в Мицубиши са замразени, но не отрече възможността в близко бъдеще те да бъдат продадени. Наблюдатели коментират събитията като фатални за дръзките амбиции на Шремп да изгради първия наистина глобален производител на автомобили. Останалите три фирми от Мицубиши груп, които притежават 23% от Мицубиши мотърс, обявиха, че ще положат всички възможни усилия, за да продължат да подкрепят закъсалия си партньор. От своя страна проблемите на Мицубиши накараха японското правителство да разкритикува решението на Даймлер Крайслер и да обяви, че ще наблюдава внимателно ситуацията. Анализатори от токийското подразделение на финансовата институция Креди Суис Фърст Бостън (Credit Suisse First Boston) обаче предупредиха, че компанията може просто да изчезне от финансовия хоризонт, ако не се вземат незабавни мерки за спасението й. Новият шеф на Мицубиши мотърс Йочиро Оказаки заяви, че все още не е решено дали оздравителният план ще включва търсенето на допълнителна финансова помощ, или ще се прибегне до по-непопулярни мерки като закриване на заводи и съкращаване на работна сила. Същевременно Оказаки отрече предположението на японски вестник, че Мицубиши е помолила за помощ най-големия производител на автомобили в Япония Тойота мотър корпорейшън (Toyota Motor Corporation). МИЦУБИШИ МОТЪРС - ЦИФРИ И ПРОБЛЕМИМицубиши е четвъртата по големина и единствената непечеливша автомобилна компания в ЯпонияИма 45 000 служителиПритежава фабрики в Япония, Австралия, Холандия, Филипините, Тайланд и Съединените щатиОт 1998 г. досега пазарната й стойност е паднала с 44 млрд. щ. долара

Facebook logo
Бъдете с нас и във