Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Металургията си възвръща самочувствието

През последните  петнайсетина  години българската металургична промишленост е произвела продукция за близо 6.8 млрд. лева. Вложените  инвестиции в нея са над 4.2 млрд. лв. през 2016 година. Това стана ясно от думите на председателя на Българската асоциация на металургичната индустрия  Антон Петров по време на отбелязването на професионалния празник на заетите в бранша, които наброяваха 13 хил. души преди дни. Не без основание хората се поздравиха за успеха на българската металургия, която произвежда 5% от брутния вътрешен продукт на страната. На практика това  представлява 13.6 % от общия  дял  на преработващата промишленост у нас - факт, който възвърна самочувствието на металурзите, че са един от стълбовете на българската икономика.

Заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов подчерта, че металургичната индустрия в последните години е направила качествен скок в своето развитие.

Ръстът в производството на черни и цветни метали от своя страна е довело и до увеличаване на средната работна заплата в бранша, която вече е стигнала 1305 лева. Това представлява около три пъти по-високо заплащане на работещите в бранша, сравнено с минималната работна заплата за страната. Но и тук, както в много други сфери на производството у нас, има сериозен недостиг на кадри, не скриха производителите.

Най-високо възнаграждение получават работещите в цветната металургия 1780 лв. средна заплата, следвани от черната - 1260 лв., докато при леенето на метали е 827 лв. - по-ниско от средната заплата за страната, показват данните на Българската асоциация на металургичната индустрия. По-голямата част от произведената продукция е предназначена за износ. За миналата година той е надхвърлил  5 млрд. лева. Това е 11.2 на сто дял от общия експорт на страната. Изнесени са рекордните над 1.3 млн. т черни метали и около 600 хил. т цветни.

Според председателя на асоциацията Петров металургията създава два и половина пъти по-висока добавена стойност на един зает от средната стойност за преработвателната индустрия. При  цветната металургия тя е пет пъти по-голяма.

Да не говорим, че успехът на металургията има мултиплициращ ефект за другите индустрии - минната, енергетиката, автомобилната, строителството, транспорта и логистиката. Българската минна промишленост осигурява половината от потребностите на цветната металургия. Това означава, че има възможност да расте още минната индустрия, каза Петров. И допълни, че една четвърт от промишленото енергийно потребление се дължи на металургията. Освен това секторът осигурява и 25 -26% от товарите на жп транспорта.
 
България е сред водещите производители на катодна и анодна мед в света, като за миналата година "Аурубис" са произвели 297 хил. тона. Това е компанията, която е инвестирала най-много - около 1.2 млрд. лв. в производството през последните години.

Най-голямо е производството на валцувани черни метали - 921 хил. тона. Основните производители са "Стомана индъстри" и "Промет Стиил", които са вложили съответно 500 млн. и 50 млн. лв. в производствените си мощности.

Произведеното олово, блок и сплави възлиза на 101 хил. т за миналата година. Основни производители са КЦМ Пловдив, в което бяха инвестирани 800 млн. лв., "Монбат Рисайклинг" и "Ел Бат".

Произведеният алуминиев прокат възлиза на 88 хил. т, а основни производители са "Алкомет" и "Етем".

"Етем" е част от гръцката група "Виахалко", която е собственик още на заводите "Стомана Индъстри" и "София мед". Групата развива дейността си у нас от 18 години и планира нови инвестиции. Това съобщи Георгиос Менцелопулос, изпълнителен директор на "Етем България". До момента "Виахалко" е инвестирала у нас над 200 млн. лева. Изградени са нови халета в софийските заводи, в които работят около 1300 души. Закупени са нови машини, пусната е нова линия за екструдиране на алуминий, изградени са складове, лаборатории и други съоръжения.

"Етем" изработва детайли за всички големи марки автомобили - Audi, Rolls-Royce, BMW, Jaguar, Land Rover и някои модели на Volkswagen. Компанията изработва "краш бокс" за автомобили, което е високотехнологичен детайл, който се прави само от още една, две компании в Европа, отбеляза Любомир Бориславов от "Аутомотив клъстер България"."Етем" изнася архитектурни системи в Европа, САЩ, Канада, Азия, Африка и арабските страни. Плановете й са да продължи инвестициите в нова производствена сграда у нас.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във