Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МЕГЛЕНА КУНЕВА Е НАПЪЛНО ИЗОЛИРАНА

Александър Божков, бивш главен преговарящ с Европейския съюз, пред в. БАНКЕРЪГ-н Божков, доколко е реално условието на Европейския съюз, представено от еврокомисаря Гюнтер Ферхойген - до септември да бъдат извършени промени в българската конституция, свързани със съдебната система? Намаляват ли шансовете да се присъединим към Европейския съюз през 2007 година?- Ферхойген изобщо не е длъжен да се интересува от вътрешните процедури в парламента и от ваканцията на депутатите. Той по изключително точен начин ни напомни нещо, което българските политици знаят от миналогодишния доклад на Европейската комисия. В него като проблем номер едно на България преди влизането й в Европейския съюз се изтъква реформата в съдебната система и съответните промени в конституцията. Това, че нашите политици не са готови с тези промени, си е техен проблем, а не на Ферхойген. Преди шест месеца в Народното събрание беше създадена специална временна комисия, която ги подготви с голямо закъснение. В рамките на месец-два те трябва да бъдат гласувани с мнозинство от три четвърти. Така че ако има някакъв проблем, той е в парламента и в управляващото мнозинство. Не затворим ли главата Правосъдие и вътрешни работи, няма да можем да приключим преговорите, ще трябва да изчакаме избора на нов състав на Европейската комисия в края на 2004 г. и да преговаряме и с новите десет членове на Евросъюза. А това прави 2007 г. невъзможна дата за приемането ни. Вече ми е неудобно да оправдавам пред Европейския съюз забавянията на България, каза буквално Меглена Кунева и дори призна, че това може да се окаже фатално. Има ли действително такава опасност?- Меглена Кунева е една от малкото политически личности в България, които осъзнават, че закъснението е фатално. Още когато беше издигната за министър, аз предупредих, че дори да стане генералисимус, няма да има никакво значение, ако тя не разполага с реални лостове да задвижи работата по европейската интеграция в парламента и в министерствата. За съжаление днес е очевидно, че европейската тема не е най-важна за тези институции. Това може да се установи лесно, като се провери структурата на отделните министерства и се види доколко дирекциите по европейска интеграция в тях имат реално въздействие върху всекидневната им работа.Кухнята на преговорите все още си остава скрита за обществото като цяло? Какво съдържат докладите по отделните глави?- Никой не обяснява на обществото какви конкретни ангажименти поема България, за да стане възможно затварянето на една преговорна глава. Най-тежки и обемисти и в същото време изключително важни за индустрията са главите за свободно движение на стоки и за защита на потребителя и неговото здраве. Те имат пряко отношение към работата на всеки български производител, който е и потенциален износител. Той трябва в подробности да познава съдържанието на тези глави и българската позиция по тях. Всъщност основната работа на всяко министерство трябва да се ръководи от екипа, който се занимава с евроинтеграцията. В това отношение в правителството цари пълна трагедия. Министрите не знаят кои са ключовите политически въпроси, които трябва да решат, и повтарят като папагали: Трябва да влезем в Европа... Когато всеки от тях бъде в състояние да изброи основните ангажименти, поети в главата по преговорите, свързана с тяхната дейност, тогава ще повярвам, че българското правителство наистина се е устремило към Европа. Какъв е смисълът от длъжността вицепремиер, отговарящ за силовите министерства и евроинтеграцията, на която е назначен г-н Пламен Панайотов?- По този начин той се превръща в реален премиер, който ще контролира едновременно вътрешната и външната политика на страната, включително и евроинтеграцията. Цялата негова дейност фактически ще остава без парламентарен контрол, а това означава по-малко прозрачност. Доколко нещата зависят от личността на преговарящия? Каква е неговата роля - на посланик на страната си, на адвокат или нещо друго?- Преговарящият има изключително важна роля, защото в крайна сметка той координира усилията на огромен брой хора, които защитават позициите си. Той не може да познава в детайли спецификата на всяка глава, но е длъжен да познава ключовите елементи, по които би имало различия или проблеми. Освен това трябва да следи динамиката на хода на преговорите. Трябва да има необходимия авторитет пред правителството, така че предупрежденията му да бъдат чути навреме, и да няма притеснения да ги изказва публично, след като ги е съобщил на премиера и правителството. Сега г-жа Кунева се опитва да прави това, след като две години мълча колегиално като министър. Ако наистина има сериозно забавяне, тя трябваше да бъде глашатаят на проблемите, когато те се зараждат, а не когато реално закъсняваме, както самата тя признава. Как оценявате периода, когато вие бяхте преговарящ? Колко глави бяха затворени по ваше време?- Тогава беше и лесно, и трудно. Не може да се сравнява с работата, която се вършеше по времето на Владимир Кисьов или на Меглена Кунева. Нашата задача беше да се формират екипите, да започнем преговорите, да се създаде организация за воденето им, да се изградят отношенията между двете страни. В рамките на тези шест месеца ние затворихме само няколко глави. Официалното откриване на преговорите беше през февруари 2000 година, в края на май подадох оставка. Дадохме добър старт, който беше продължен по отличен начин от екипа на Владимир Кисьов. Какъв е основният проблем на Меглена Кунева и екипа й?- Меглена Кунева направи всичко, което беше по силите й, и продължава да води преговорите добре. За съжаление те не получават сериозна подкрепа от правителството. Кунева е тотално изолирана от администрацията. Във външно министерство тя няма нито един подчинен. Всички документи се подписват само от Соломон Паси. Меглена Кунева не разполага нито с човешкия, нито с финансовия ресурс да движи преговорите. Кой е ключовият момент в реформата на съдебната система, която е основно изискване на Европейския съюз? Някои придават особено значение на имунитета и мандатността на магистратите?- Основният проблем е, че в България има бавно и неефективно правосъдие. Една от причините за него е имунитетът. Но има много по-сериозни причини, залегнали и в конституцията, и в законите, свързани със съдебната система, и в практиката на съда. Ако в момента ви съдят едновременно във врачанския и във варненския съд, двете съдилища няма начин да разберат това, защото в България няма компютърна мрежа и регистър на делата. Работи се с папки по един средновековен начин. Как може да има икономическа реформа, когато не можеш да гарантираш изпълнението на договорите? Ако едната страна по договора не го изпълнява и има да ти дава пари, а ти шест години не можеш да го осъдиш да ти плати, кой ще прави сериозен бизнес в такава държава?

Facebook logo
Бъдете с нас и във