Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МЕДИЙНИЯТ ГИГАНТ БЕРТЕЛСМАН

Осемдесет и една годишният Райнхард Мон превърна малкото издателство, основано от прапрадядо му Карл Бертелсман през 1835 г., в един от най-големите и най-стабилни във финансово отношение световни медийни концерни. Неговите забележителни постижения в бизнеса намират израз в размера на състоянието му - Мон заема 11-о място в ранглистата на най-богатите хора в Германия. Понастоящем той притежава 4.3 млрд. евро (през 2001 г. са били 5.7 милиарда).Дълбоко религиозен, белязан трайно от премеждията на Втората световна война, Мон през целия си живот се придържа към два принципа - партньорство и социална ангажираност. Със самочувствието си на мисионер, винаги сериозен, със смръщено чело, той е идеалът на няколко поколения мениджъри: вместо заповеди и послушание той предпочита и търси диалога.Строгостта и пестеливостта са му присъщи от дете: в дома на родителите му всеки бил длъжен да си изяде яденето до трохичка, на масата не се говорело, никой никога не закъснявал, децата се учели добре, не се пушело, не се пиело - едно скромно, аскетично съществуване.С разклатено здраве, макар все още на крака, 81-годишният патриарх на издателската империя Бертелсман (Bertelsmann) отдавна се е оттеглил от всекидневните дела. Интересите на семейството, което контролира 17% от дяловете, днес се защитават от 61-годишната му съпруга Лиз.Възходът на издателство Бертелсман започва сред развалините на първите следвоенни години. През 1947 г. Мон - лейтенант от Луфтвафе в Африканския корпус, се завръща от американски плен и на 26-годишна възраст поема управлението на семейната фирма. Необходими са му четири десетилетия, за да изведе някогашното дребно печатарско-издателско предприятие в челната редица на световните медийни гиганти. Под негово ръководство фамилната фирма, основана от Карл Бертелсман като християнско издателство за песнопойки и педагогически книжлета, се превръща в гигантски концерн с 80 000 служители в 55 страни и оборот от близо 20 млрд. евро.Той организира успеха по проста рецепта: няма догми, всичко се изпитва и проверява в практиката. И още: печалбата и продажбите са важни, но не са единствената цел на деловата активност. Най-важното за него е приносът, който дават за обществото всеки служител поотделно и предприятието като цяло. Тайната му рецепта - мотивираният сътрудник, който има възможност да се развива свободно на работното си място в предварително зададени рамки, е по-доволен - и съответно постига по-добри резултати. На вечния въпрос Как да накараме хората да поставят всичките си сили в служба на едно предприятие?, Мон отговаря простичко: Дай на служителите си ясно определена цел и свобода на действие, за да работят така, сякаш работят за себе си. Едно решение, което днес някои може да сметнат за елементарно, за времето си обаче то било революционно.Мон се противопоставя на утвърдения патриархален стил на управление не само по отношение на връзката шеф-служители. Той разтърсва устоите на капиталистическото предприемачество със своя монизъм, чиято същина се съдържа в лозунга: Парите не са всичко. Въпреки грандиозните си успехи Райнхард Мон е въплъщение на скромността, макар да е добър оратор. Рядко се появява на обществени места. Смята, че нищо не е по-излишно и по-вредно от позирането в светлината на прожекторите.Мениджърът може да извоюва своя авторитет само с професионална компетентност и лични качества. Да водиш - значи да служиш, формулира Мон. През 1977 г. той основа фондация Бертелсман, която придоби мажоритарните дялове от предприятието. Един световен концерн като Бертелсман АД не може повече да бъде чисто семейно дело, обясни той. Капиталът и управлението бяха разделени, така че печалбите на Бертелсман АД да служат за благото на цялото общество.През 1993 г. Мон прехвърли 68.8% от дяловете си в Бертелсман АД на фондация Бертелсман. До ден днешен той остава верен на принципите си. Правейки равносметка на пет десетилетия трудова дейност, Мон казва: За мен гигантските мащаби сами по себе си не са цел. Бертелсман трябва да има най-добрата техника на управление и най-добрите служители - а едва тогава и най-добрите финансови резултати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във