Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МАРОДЕРСТВАТ БАЛКАН ДО ПОСЛЕДНО

Между три оздравителни плана ще избират кредиторите на превозвача

Писмена молба за отмяна на полетите на самолет Ту-154 М с регистрационен номер LZ-LTV от 21 септември 2001 г. е отправил неотдавна генералният директор на молдовската авиокомпания Молдтрансавиа (Moldtransavia) Павел Попов, научи репортер на в.БАНКЕРЪ. Тя е адресирана до Захари Алексиев, директор на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта и съобщенията. Самолетът, собственост на молдовския превозвач, бе нает от авиокомпания Балкан на 11 юни тази година чрез посредничеството на фирма Юнион Транс Сървиз - България ООД. Според писмото на Павел Попов посредникът не изпълнява задълженията си по клауза 8.3 от договора, сключен със собственик на самолета и не превежда лизинговите вноски.След като молбата на молдовската страна останала без последствие, от Кишинев пристигнали още няколко писма със същото искане. Репортерска проверка установи, че всъщност, поне формално, наемателят на самолета Балкан е напълно изправен: самолетът е бил нает за шест месеца, като нашият превозвач платил парите по договора предварително - нещо нормално да се поиска от една, намираща се в процедура по несъстоятелност, авиокомпания. При това става въпрос за лизинг мечта - по около 55 хил. долара месечно за първите три месеца от договора. За останалите три месеца цената била по 400 долара на час полет, което при извършваните от Балкан около 200 часа месечно прави около 80 хил. долара на месец. Само за сравнение - бившият изпълнителен директор на Балкан Филип Мустаков наемаше същия тип самолети за изпълнението на лятната чартърна програма на превозвача на почти двойно по-висока цена - 775 долара на час.Така че на пръв поглед у Балкан няма вина. Веднага възниква въпросът - защо самолетът не е нает директно от собственика Молдтрансавиа, а е потърсена услугата на посредник? Едва ли е необходимо да се напомня, че всички договори от 12 март тази година се подписват от назначените от Софийския градски съд синдици Ралица Топчиева и Владимир Петков. Не е зле отговорът да се търси сред имената на участващите в посредническата фирма Юнион Транс Сървиз - България ООД лица. Фирмата е регистрирана на 9 март 2001 година в Софийския градски съд с капитал 5 хил. лева. Впечатление в нея прави името на Вадим Аполонович Шалигин, който я управлява и представлява заедно със Стоян Славчев Николов. Името на същия Шалигин се среща и като член на управителния съвет на регистрирания на 25 август 2000 година Междудържавен консорциум Авиостар технолоджи АД. Председател на съвета обаче е скандалноизвестният Владимир Горшенин, който беше екстрадиран от страната през миналата година заедно с Михаил Чорни. През изминалата седмица около имената на двамата синдици зашумяха слухове, по странен начин повтаряни от различни лица, представители на различни независими една от друга фирми и институции. Независимо откъде обаче се носеше мълвата, тя винаги се свеждаше до едно и също - че Топчиева и Петков ще бъдат сменени. Подхвърлено бе дори, че причината за това е фактът, че са признали и внесли в съда вземанията на двете фирми на мажоритарния собственик на Балкан Гад Зееви - Болкън еърлайнз холдингс Би. Ви. и Зет Би Ай, чийто общ размер е малко над 49 млн. лева. Твърди се, че съдът щял да отхвърли тези претенциите на Гад Зееви и по този начин да пише слаб на дейността на синдиците. Още повече, че вземанията на двете фирми на Гад Зееви се оспорват пред съда от Съюза на летците от гражданската авиация. Юридическият съветник на синдиците Тодор Ненов обаче смята, че едва ли отхвърлянето на вземанията на Гад Зееви от страна на съда би могло да послужи като мотив за отстраняването на синдиците. Според него оставането на Топчиева и Петков в Балкан било свързано единствено с оздравяването на превозвача:Обсъждат се различни варианти - коментира Ненов. - Всичко зависи от това какъв вариант на оздравяване ще се приеме и кой най-добре ще може да проведе този вариант. Това означава, че ако оздравителните планове на тези синдици бъдат отхвърлени, те ще си отидат заедно с тях. И това едва ли е необходимо аз да ви го казвам, тъй като то си е нещо логично и нормално. Засега са подготвени три оздравителни плана. Двата от тях са на инвеститори, единият от които е известен - Токуда, а другият засега не желае да се оповести. Третият оздравителен план, който, ако мога да се изразя така, е резервен, включва участието на държавата по подобен начин, който много скоро ще наблюдаваме при полската национална авиокомпания LOT (б.а. - става дума за коментираната напоследък в авиобизнеса възможност полската държава да изкупи акционерното участие на обявената в процедура по несъстоятелност Суис еър).Още по-голяма яснота внесе и коментарът на Ралица Топчиева: Вземанията на кредиторите нямат нищо. Разбира се, че има вероятност съдът да отхвърли признатите от синдиците вземания, но това нищо не означава. В крайна сметка дори и вземанията на държавата са оспорени. Що се отнася до трите оздравителни плана, те са изготвени от нас, но не са свързани с нас, тъй като нито аз, нито Владимир Петков имаме намерение да инвестираме в авиокомпанията. Затова нека говорим само за изготвяне и внасяне на оздравителните планове. Категорично нямам пристрастия към нито един от трите оздравителни плана, но дори и да имах, в крайна сметка нали ги гласуват кредиторите, а не аз. Освен това смятам, че та са равностойни.Според Топчиева нещата около Балкан ще се поизяснят най-рано към средата на месец ноември. Дотогава и съдът ще се е произнесъл по всяко едно от протестираните вземания, и оздравителните планове ще са представени на кредиторите.Междувременно в четвъртък, 4 октомври, ръководствата на Балкан и Хемус ер отново седнаха на масата на преговорите под егидата на авиочиновниците в Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта и съобщенията. И както потвърдиха и от двете компании, и от администрацията, било постигнато пълно съгласие за стиковане на полетите и разписанията на Хемус ер и Балкан в името и интересите на българския авиопазар.

Facebook logo
Бъдете с нас и във