Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МАКЕДОНСКА И ИТАЛИАНСКА ФИРМИ ЩЕ СЪДЯТ АГЕНЦИЯ ПЪТИЩА

Македонската строителна компания Гранит и италианската Импреза Грассето възнамеряват да заведат дела срещу ръководството на Изпълнителна агенция Пътища. Това оповестиха представители на двете фирми на съвместна пресконференция през седмицата. Повод за спора е опороченият, според тях, търг за реконструкция и ново строителство на първокласния път Даскалово-Дупница. Проектът е финансиран със заем от Европейската инвестиционна банка и помощ по програмата ФАР - Трансгранично сътрудничество. Предисторията на конфликта започва през февруари тази година, когато агенция Пътища обявява международен търг за избор на изпълнител на ремонта на отсечката. За консултант организаторите на търга избират американската компания Луис Бергер, която трябва да определи най-добрите от постъпилите 18 оферти. След отварянето на предложенията Гранит е класирана на първо място. Предложената от нея цена е 24 027 530 евро. Втора е Импреза Грассето АД, чиято цена е със 196 910 евро по-висока от тази на македонците. След тях е класирана Дойче Асфалт - Германия, която играе съвместно с българските фирми Гранит 97 и Пътприбор. Четвърта е Продифтики, Гърция. На пето място е поставена Булстрой Инженеринг, изчислила, че може да ремонтира пътя между Даскалово и Дупница срещу 26 833 949 евро - т.е. с 2.806 млн. евро по-скъпо от македонската Гранит. В крайна сметка след близо деветмесечно протакане през ноември от агенция Пътища избират класирания на пето място участник Булстрой Инженеринг. Справка за фирмата в Софийския градски съд показва, че тя е регистрирана през май 2000 г. с основен капитал 50 000 лева. Собственик на 45% от него е македонското дружество Маврово. Останалата част от акциите се притежава от Бизнес мениджмънт систем ЕООД - България. Като собственик на мажоритарния акционер е посочен Благой Пешинов, а в графата предмет на дейност е записано хотелиерство и ресторантьорство.Според представителите на протестиращите компании, решението за избора на Булстрой Инженеринг е взето въз основа на доклад на вътрешноведомствена комисия с председател инженер Тодор Тодоров, ръководител на дирекция в агенция Пътища. Селекцията е направена при незачитане на условията за участие в търга, сред които са минимален стаж в пътното строителство от пет години, както и техническо и технологично обезпечаване на изпълнението. На всичко отгоре е пренебрегнато мнението и на консултанта Луис Бергер, твърдят от Гранит и Импреза Грассето. Отхвърлените строители претендират да са едни от водещите в бранша в своите страни с над 20-годишна история и множество реализирани проекти. Друг аргумент в подкрепа на тяхната теза е, че договорът с Булстрой Инженеринг е сключен при изтекъл срок на банковата й гаранция за участие в търга.Явно магистратите ще трябва да преценят кой е прав в този случай, но, изглежда, в агенция Пътища все още работят по маниера, завещан от бившия й шеф Костадин Таушанов, твърдят от пренебрегнатите фирми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във