Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Магистралите "поумняват", чакаме и шофьорите

Магистрали и инфраструктура - вечният приоритет при каквато и да е държавна криза. На фона на шумните политически разпри в последно време някои от най-важните инфраструктурни проекти за правителството на ГЕРБ се измъкват от хартиената си фаза и се насочват към реално строителство. 

Преди дни падна и последната преграда за изграждането на тунела "Железница", част от магистрала "Струма". Три обединения подписаха договор с агенция "Пътна инфраструктура". Надзорът на проектирането и изпълнението на строително-монтажните дейности на самия тунел поема консорциумът "План Инвест Железница". В него участват "План Инвест Пловдив", "Инфра проект консулт“ ЕООД, "Аскос 03" ЕООД и  "Сърч корпорейшън СРЛ". Стойността на договора  е почти 4.8 млн. лв. с ДДС.

Още два консорциума ще осъществяват надзор при строителството на отсечките на входа и изхода на съоръжението, като общата стойност на контрактите е над 1.2 млн. лева. 

Ще припомним, че изграждането на "Железница" бе съпътствано от скандали, откакто за строител бе избран консорциумът начело с "Джи Пи Груп". Покрай прокурорските проверки и сигналите на разследващи журналисти и на вицепремиера Томислав Дончев за нередности при печеленото на проекти с европейско финансиране  компанията бе заявила намерение да се откаже от поръчката за 185 млн. лева. В същото време премиерът Бойко Борисов бе разпоредил строителният гигант да бъде изваден от всички търгове. Е, по някакъв "чудодеен" начин нещата се обърнаха на 180 градуса и в крайна сметка "Джи Пи Груп" сключи договор с пътната агенция. Покрай цялото разтакаване обаче, а и заради обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията стартът на строежа се забави доста. Затова сега ще трябва да се работи бързо, за да не се загубят средствата, предоставени от Европейския съюз. 

В София също напредва една от най-важните пътни поръчки - за поддръжката на мрежата в следващите четири години и вече има подадени ценови оферти. По традиция търгът е разделен на зони. Например в зона №1 попадат районите "Витоша", "Триадица" и "Лозенец", а в последната зона №7 - "Панчарево", "Младост" и "Студентски". Пътищата във всяка зона ще бъдат поддържани от различна фирма или консорциум. Отделно всеки кандидат е дал цени за различни ремонти дейности, които обаче ще се възлагат по преценка на Столичната община при необходимост. Ремонтните дейности плюс абонаментът не могат да надхвърлят 16.7 млн. лв. за четиригодишния срок на договора. Общата индикативна стойност на поръчката е 117 млн. лв. без ДДС. Колкото до кандидатите, сред тях личат имената на добре познатите "Трейс Груп Холд", "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Грома Холд" (бившето "Агромах) и "Хидрострой".

В търга има и предрешеност - за зона №7 единственият кандидат е ГБС - част от "Глаболгарстрой", с ценова оферта 2.47 млн. лева. 

Най-любопитно обаче изглежда внезапното "поумняване" на българските магистрали. Преди дни двама кандидати проявиха интерес към изграждане на интелигентна трафик система по магистрала "Тракия". Проектът ще се съфинансира от оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", чрез Европейския фонд за регионално развитие. Индикативната стойност на поръчката е 7.2 млн. лв. без ДДС. Предвижда се в тунел "Траянови врата" да бъде изградена уникална за нашата страна интелигентна система за автоматична идентификация на инциденти. Тя ще позволи при настъпване на инцидент трафикът да се управлява и пренасочва в една от двете тунелни тръби.

По магистрала ще бъдат монтирани също така 40 броя електронни табели. Чрез тях шофьорите ще се информират за възникнало събитие на пътя, за актуалната пътна обстановка, въведените ограничения и алтернативните маршрути. С изпълнението на проекта за първи път ще бъдат монтирани и камери за измерване на средната скорост и мониторинг на трафика на определени участъци от аутобана.

Подобна трафик система има и на магистрала "Струма" в участъка между Кресна и гр. Сандански. но покрай тежката верижна катастрофа в началото на февруари изникнаха някои въпросителни. Оказа се, че системата не е предупредила шофьорите за гъстата мъгла - основна причина за инцидента. Тогава от АПИ обясниха, че датчиците за метеорологичните условия реално не са свързани с обещания контролен център за управление на трафика, тъй като такъв не съществува. За него се говори в бъдеще време, че щял да се прави, когато се построи и отсечката между Благоевград и Крупник.

Facebook logo
Бъдете с нас и във