Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Магистрала "Струма" върви с бавни стъпки

Не бива да се чудите защо важните уж инфраструктурни проекти се случват у нас толкова бавно. Как да е иначе, след като издаването на разрешението за строеж за първите 6 км от лот 3.1 на магистрала "Струма" се случи точно 20 месеца след подписването на договора с изпълнителя. Няма грешка - споразумението с ДЗЗД "АМ СТРУМА 3.1" за изграждане на участъка от Благоевград до Крупник е от 30 декември 2015-а, а Министерството на  регионалното развитие и благоустройството разреши строителните работи да започнат на 21 август 2017-а. Това са точно 599 дни, като целият срок за изпълнението на проекта е 1280 дни. Вярно, че наетият консорциум имаше ангажимент и да проектира трасето, но оставащите още около 680 дни не са никак много за изпълнението на сложните съоръжения - осем моста с обща дължина от около 850 м, три надлеза, три подлеза, четири селскостопански подлеза и три пътни възела. Нещо повече - определеният срок е за целия участък с дължина от около 13 км, а с подписаното сега от регионалния министър Николай Нанков разрешение за строеж № РС-40 се дава право за изграждане само на първите 6 километра. Не бива да забравяме също, че в оставащото време предстоят два зимни периода, които могат  значително да проточат пускането на магистралата. 

Иначе за строителството на шосето между Благоевград и Крупник са предвидени 186 млн. лв. от оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Колкото до избрания изпълнител - ДЗЗД "АМ СТРУМА 3.1", той е съставен от доста интересни фирми. Водещият съдружник "Агромах" ЕООД е една от фирмите, които през последните години спечелиха куп големи държавни поръчки. Компанията взе почти 50 млн. лв. за отводняването на отсечка от магистрала "Марица", а други над 100 млн. лв. получи за ремонти на общински пътища в Западна и Южна България. При все това соченият за бос на "Агромах" Методи Бачев сътвори истински скандал през миналото лято, замесвайки премиера Бойко Борисов и кмета на Симитли Апостол Апостолов в сексафера. Случайно или не, в края на май тази година срещу строителната фирма бе проведена акция на прокуратурата и на цялото ръководство бяха повдигнати обвинения за участие в престъпна група за данъчни престъпления. Комичното е, че всички призовани, за да им бъдат предявени обвиненията, изпратиха уведомления, че са болни. Оттогава няма нова информация по случая.

Сред другите партньори в консорциума се откроява "Хидрострой" АД. Това е дружеството, което преди време погълна сочената за близка до Делян Пеевски "Водстрой 98" и така се превърна в най-голямото в строителния бранш у нас. Останалите участници са "Пътища Пловдив" АД, "Пътища Пловдив Груп" ЕООД, "АБ" АД и "Алве Консулт" ЕООД.

Всъщност дори и строителството на този участък от аутобана за Гърция да приключи навреме, за шофьорите едва ли ще е от голяма ползва - пътят буквално ще свършва при подхода за бъдещия тунел "Железница". А поръчката за най-дългото и скъпо (300 млн. лв) съоръжение по цялото трасе на "Струма" бе спряна през април, след като се установиха липси на документи в офертите на двама от кандидатите за неговото строителство. Обещанията за повторното й пускане досега не са изпълнени и няма никаква яснота какво ще става по-нататък. Нелепото е, че без 2.6-километровия тунел на практика няма как да се направи връзка с другия участък до Крупник, който ще строи воденият от "Агромах" консорциум. 

На 11 септември пък предстои общественото обсъждане на петте варианта за най-сложното трасе от магистралата - през Кресненското дефиле. Прогнозната цена за изграждането на 24-километровия път между Крупник и Кресна и близо 5.5 км обход на Кресна е около 730 млн. лв. без ДДС и строителството ще отнеме най-малко четири години. След избора на новата отсечка предстои да бъде направен доклад за оценка на въздействието на околната среда, да се изработи техническият проект и да се обяви търгът за избор на строител или строители. Което прави времето за градежа изключително дефицитно - ако магистрала "Струма" не бъде завършена до 2022-ра, ще се наложи държавата да върне над 1.5 млрд. лв. на Европейската комисия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във