Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МАГИСТРАЛА ЛЮЛИН ДОЧАКА РЕДА СИ

След повече от четири години съдебни разправии, административни спънки, граждански и екопротести най-накрая като че ли светна зелена светлина и за магистрала Люлин. През седмицата от Министерството на регионалното развитие и благоустройството дойде дългоочакваната вест, че Европейската комисия е одобрила тръжната документация за изграждането на аутобана. На практика с това отпадна и последната пречка пред обявяването на търга за избор на изпълнител, който се очаква да привлече едни от най-големите строителни фирми. Въпреки че е с дължина едва 19 км, стойността на трасето е внушителна - 148.4 млн. евро. Затова и километър от него ще излезе около 7.8 млн. евро, или три пъти повече, отколкото при Хемус и Тракия. Причината за оскъпяването са множеството еко- и шумоизолационни изисквания, на които трябва да отговаря магистралата заради преминаването й през някои столични квартали. Плановете са градежът да продължи близо година и половина, като 111.3 млн. евро от необходимите средства ще дойдат по програмата ИСПА на ЕС, а остатъкът - от бюджета.Строителството на магистралата е изключително важно за облекчаването на трафика по Паневропейския транспортен коридор №4 - Видин - София - Кулата. Тя ще свърже Околовръстното шосе на София с пътен възел Даскалово при Перник, където пък ще е връзката с бъдещата магистрала Струма. Всеки шофьор, имал възможността да изпита удоволствието от километричните задръствания на западния изход на София при квартал Владая, с две ръце би гласувал за аутобана. Независимо от това до края на 2004-а екологични и граждански организации протестираха с аргумента, че той ще унищожи околната среда в районите, през които ще минава. Настояваше се и за изготвянето на алтернативен вариант на трасето, което да минава през Владая, но да не стига до околовръстното, а да се свързва с него чрез първокласно шосе. Точка на всички спорове сякаш сложи трагичният инцидент в столичния квартал Княжево през ноември миналата година. Тогава 30-тонен камион уби на място пешеходец, смачка три леки коли, заби микробус в стена на къща и рани още шест души, един от който почина по-късно в болницата. Нещастието убеди всички, че магистралата трябва да бъде изградена, и то в най-кратки срокове. На 16 януари 2005-а документите за Люлин бяха внесени за одобрение в Европейската комисия. Сега остава да се надяваме, че при строителството й няма да се повтори случаят с концесията за магистрала Тракия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във