Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МАГАЗИНИТЕ НА ДИСНИ ГУБЯТ МАГНЕТИЗМА СИ

Продажбата на магазините на Дисни (Disney) в САЩ и Европа би могла да донесе 495 млн. щ. долара, с които компанията да погаси част от 13-те си млрд. щ. долара дълг и да спре по-нататъшното понижение на кредитния си рейтинг. Тази своя прогноза анализаторът на Пруденшъл сикюритис (Prudential Securities) Катрин Стайпониас базира на обстоятелството, че изпадналите в затруднение търговски вериги обикновено се оценяват наполовина от оборота им, който в случая с Дисни е около 1 млрд. щ. долара.Своите планове да продаде боледуващата се верига Дисни оповести официално в края на май. През последните години броят на нейните търговски обекти по света е намалял от 740 на 548, а от края на 2001 г. магазините й в САЩ са редуцирани от 522 на 387.Според Стайпониас, магазините на Дисни ще осигурят през 2003 г. едва 3.6% от общите приходи на компанията. За първите три месеца на тази година оперативната печалба от тяхната дейност е паднала с 38% (от 86 млн. до 53 млн. долара). Освен от веригата си за продажби на дребно отделът на Дисни за потребителски стоки формира приходи и от преотстъпването на лицензионни права. В този смисъл продажбата на магазините не е единственият, а може би не е и най-добрият вариант за решаване на проблемите. Ръководството на компанията загатна, че не би имало нищо против да повтори схемата на лицензионното споразумение, сключено с Ориентал Ланд (Oriental Land) в Япония. Преди две години Дисни преотстъпи своите 46 магазина в Страната на изгряващото слънце на тази фирма, която управлява Дисниленд и тематичния ДисниСий Парк в Токио и сега получава процент от приходите. Но според експертите в търговията на дребно, Дисни трудно ще успее да сключи подобна сделка и за останалите си магазини, макар да не липсват чуждестранни дружества, опитващи се да стъпят на пазара в САЩ.Притисната от загубите, Дисни е преместила своя фокус към директна работа с големите търговски вериги като Уол-Март (Wal-Mart), Тарджет (Target), Кмарт (Kmart) и Тойс Ар Ю Ес (Toys 'R' Us). Следвайки новата си стратегия, компанията разработва съвместно с тях цяла гама от продукти, специално предназначени за клиентите им. Преработени са лицензионните договори и с други фирми - за съвместно производство на сокове с Кока-Кола и на тестени закуски с Келогс (Kellogg's). Дисни навлезе, партнирайки си с Моторола и в бизнеса с потребителска електроника - портативни радиоприемници и телефони, а заедно с Мемокорп произвежда DVD плейъри, телевизори и радиоапарати.В крайна сметка, при днешните трудни условия на пазара големият въпрос за Дисни си остава дали ще успее да продаде губещите си търговски обекти. (Ей Оу Ел Тайм Уорнърс Брос закри своята верига от магазини през 2001 г., след като не успя да намери купувач за тях.) Парите от една такава сделка са особено необходими на компанията сега, когато Федералната комисия по комуникациите на САЩ трябва да вземе решение дали да разхлаби правилата и да позволи на гигантите в медийната индустрия да притежават по-голяма собственост в тази сфера.Ако има такива намерения, със сегашните си дългове Дисни няма да е достатъчно гъвкава, отбелязват анализаторите. Но и да няма, за нея би било далеч по-изгодно да сключи лицензионна сделка за магазините си и да получава един постоянен паричен поток с висока печалба, казва Катрин Стайпониас. Дисни не е съобщила публично каква част от своя дълг възнамерява да изплати, но очевидно предприема усилия в тази насока. На 15 май тя продаде своя бейзболен отбор Анахайм Ейнджълс, спечелил шампионската купа от Световните серии през есента на 2002 г., на магната Артуро Морено за 184 млн. щ. долара. Компанията прави опити да се отърве и от хокейния си тим Майти Дакс. На 11 юни 2003 г., няколко седмици след като обяви, че може да продаде магазините си в Северна Америка и Европа, агенция Ройтерс съобщи, че Дисни планира да съкрати около 20% от служителите в централния офис на търговската верига в Глендейл, Калифорния.

Facebook logo
Бъдете с нас и във