Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛУКС ПО ВРЕМЕ НА ТЕРОРИЗЪМ

Петзвездният хотел на канадската верига Четири сезона (Four Seasons Hotels Inc.) в Истанбул е смятан за един от най-добрите в цяла Европа още след откриването му през 1996 година. Сградата, която в миналото повече от един век е била използвана за затвор, се намира в близост до две от най-големите атракции на турския град - Синята джамия и църквата Света София. А недалеч от нея е модният квартал Бейоглу, чиито барове и ресторанти привличат като магнит гостите на града.След вълната от терористични атаки в края на миналата година обаче Истанбул е на път да изгуби притегателната си сила за туристите от цял свят - след четири атентата само за седмица в града са загинали повече от петдесет души. Трагедията се разигра една година след терористичните акции на остров Бали, където Четири сезона също има хотел, и страховито показа предизвикателствата, които канадската верига тепърва ще среща по пътя си.През последните две години глобалният тероризъм, войните и болестите нанесоха на хотелиерите удар, невиждан от половин век. Въпреки трудните времена обаче Четири сезона си остава групировката, която управлява най-луксозните хотели в света. Тя продължава да печели, и то като запази цените си с 35% по-високи от тези на най-сериозните си конкуренти. Неуморният Исадор Шарп - неин основател, председател на директорския й борд и главен изпълнителен директор, не спира да строи нови хотели въпреки вече съществуващите 59, които веригата управлява в 28 държави. Много от новите обекти скоро ще отворят врати в Северна и Южна Америка, в Европа и най-вече в Азия. Но докато всички на Запад се страхуват от тероризма, Шарп обръща поглед и към Близкия изток - там, където няма нито една луксозна хотелска верига, способна да прибира парите на приказно богатия арабски елит. Затова до две години 11% от хотелите на Четири сезона трябва да се намират в страни от този регион - толкова ще бъдат и в Европа. След време Близкият изток може да се окаже районът с най-голямо значение за нас - допуска Шарп. - Причината е, че там няма нито една компания, която поне малко да се доближава до това, което правим ние.Не за първи път Исадор Шарп решава да обърне гръб на здравия разум - по същия начин той реагира и след 11 септември 2001 година. Няколко дни след атаките срещу САЩ, като повечето хотелиери по света, той събрал своите мениджъри на спешно съвещание. Но докато останалите компании чертаели планове за драстични съкращения на персонала и намаления на цените, Шарп призовал към спокойствие. Погледнете историята на Четири сезона, приканил той мениджърите и припомнил как няколко жестоки рецесии не успели да сломят компанията през последните три десетилетия. Преди двайсет години например твърде високите лихви подложили на изпитание нейните финанси и в крайна сметка я принудили да направи съдбоносна крачка - хотелите, които компанията притежавала, били разпродадени и фирмата се концентрирала само върху управлението им. Но дори след периода на преход Четири сезона успяла да запази нивото на обслужване и цените си. Преодоляхме трудностите, въпреки че бяхме много по-млада компания и нямахме дълбоките знания и финансовата стабилност, които имаме днес, заявил Шарп след 11 септември и отказал да последва примера на конкурентите, които побързали да намалят цените в хотелите си. Искат се доста пари, за да построиш един хотел Четири сезона - обяснил той. - И едва ли човек ще си позволи да направи нещо, което би му попречило да си ги върне. Няма смисъл да спестиш няколко долара, ако ще загубиш марката, която вече си създал.Въпреки че цените в неговите хотели си останали непроменени, компанията решила, че няма да допусне клиентите й да си отидат. И тъй като Четири сезона отдава огромно значение на отличното обслужване, да бъдат запазени клиентите зависело най-вече от съхраняването на персонала. В действителност лоялността на хората, работещи в Четири сезона, винаги е била неизменна част от фирмената култура още на веригата от създаването й през 1961 година. По това време 25-годишният Исадор привлякъл малка група инвеститори и построил двуетажен мотел в позападнал район в центъра на Торонто. Десет години по-късно той вече бил един от големите в хотелиерската индустрия във Великобритания и притежавал хотела Лондон Ин (London Inn), който днес е част от веригата Четири сезона. През целия си път до върха Шарп проповядвал едно златно правило, което се превърнало в основен принцип на компанията му: Отнасяй се с другите така, както искаш те да се отнасят с теб.Следването на този девиз е една от причините Четири сезона да се нарежда сред стоте най-желани работодатели в САЩ. За да избегнат масовото съкращаване на персонал, шефовете на веригата поискали от мениджърите на хотелите да предложат свои мерки за намаляване на разходите. Така се стигнало например до идеята, че функциите на напускащите служители биха могли да се поемат от оставащия персонал. В Истанбул пък управителите на местния хотел от веригата предпочели да работят по една седмица в месеца без заплата, вместо да съкращават броя на хората си. Така от близо 30 000 служители в хотелите на канадската верига работата си са напуснали едва петстотин. В резултат на тази политика, твърди Шарп, служителите й полагат още по-големи старания да правят клиентите си щастливи.Явно аргументите, с които Исадор Шарп привлича инвеститори, вършат добра работа. Днес Четири сезона не може да се оплаче от липсата на богати и инициативни хора, готови да започнат строителство на хотели. И, както се оказва, някои от тях искат да строят именно в Близкия изток. Най-известният партньор на канадската верига в строителството на хотели и нейният втори по големина акционер е саудитският принц Алуалид бин Талал. Според американското списание Форбс арабинът е петият по богатство човек в света. Тази позиция се дължи както на петролните активи на семейството му, така и на неговия собствен инвеститорски нюх. През 1992 г. принцът купи дял от нюйоркската банка Ситикорп (Citicorp) - предшественичка на финансовия гигант Ситигруп (Citigroup), на стойност 590 млн. щ. долара. Днес тези акции струват близо 10 милиарда. Две години по-късно той направи още една мъдра инвестиция, като придоби една четвърт от акциите на веригата Четири сезона. Оттогава тяхната стойност е нараснала три пъти. Впоследствие принцът и Исадор Шарп работят заедно в няколко хотела - Алуалид като собственик, а канадецът - като мениджър. Успехите им вдъхновяват други заможни инвеститори да отправят предложения към Шарп, и то дългосрочни. Някои от тях предпочитат да сключват договори дори за 80 години. Собствениците на хотели постигат годишна възвръщаемост между 15 и 25% в зависимост от мястото, на което се намира обектът. Хотели с името Четири сезона ще продължат да се появяват във всички краища на света - в Хонконг, Будапеща, Коста Рика. Повечето от деветте нови обекта, които трябва да отворят врати през 2004 г., попадат под зоркото наблюдение на Антоан Коринтиос - президент на веригата за Европа, Средния изток и Африка. Коринтиос, който говори четири езика, е израснал в Кайро и постъпва като мениджър в хотелската верига в Торонто. След 27-годишна кариера в Четири сезона той е един от хората, които напълно споделят оптимизма на своя шеф по отношение на Близкия изток. Днес в този регион не е много спокойно, но човек трябва да се адаптира и да продължава да прави сделки, смята Коринтиос. Естествено, все по-логично звучи въпросът кой ще наследи 72-годишния Шарп след неговото оттегляне от бизнеса и дали неговият наследник ще продължи да планира разширяване в Близкия изток. Според Шарп, сегашният екип от мениджъри (всеки от които е работил средно по 22 години за компанията) е готов да поеме нещата в свои ръце. Но докато настъпи този момент, той ще продължи да изпълнява главната роля и да прекарва по 200 дни в годината на път. Исадор е на 72 години, но физически изглежда на 50, а душевно - на 25, казва финансовият директор на компанията Дъг Лудвиг. Аз съм в този бизнес от 40 години и съм преживял много неща - на свой ред споделя Шарп. - А от един хотел ние очакваме да функционира 100 години, през които ще има войни, рецесии и кризи. Ние ще преодолеем всичко.

Facebook logo
Бъдете с нас и във