Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛОШИ ВЕСТИ ЗА БРОЯЧИТЕ НА ТИРАЖИ

ЕДВА СЕДЕМ МЕДИИ СЕ ПОЯВИХА В ПЪРВИЯ БЮЛЕТИН НА БЪЛГАРСКОТО ОДИТНО БЮРОБез настроение си тръгнаха членовете на управителния съвет на Одит бюрото по тиражите - България (ОБТБ) от организираното от самите тях представяне на първия бюлетин с данни за тиражите на родни вестници и списания. В списъка се появиха имената на едва седем списания (пет платени и две безплатни), собственост на три от 18-те издателски фирми, членуващи в бюрото. В бюлетина бяха публикувани данни за тиражите на четирите списания на дружество Санома Блясък-България, на списание Ева, издавано от Агенция Ева, и на двете безплатни издания, собственост на фирма Програмата Медия Груп. Липсваха справки за тиражите на повече от 20 медии на 15 други фирми, членуващи в организацията. Нямаше информация и за единствения всекидневник - член на ОБТБ - вестник Монитор.Целта на днешната среща е да дадем знак, че бюрото все пак съществува и че в изпълнение на поставените от общото му събрание задачи е издало бюлетин с тиражите и Бяла книга за проблемите на печатните медии при тяхното одитиране, заяви председателят на управителния му съвет Станко Йорданов. Той допълни, че през октомври или ноември съветът ще предложи на членовете си имена на международни фирми, които да одитират тиражите на техните вестници и списания. В момента в ОБТБ освен споменатите 18 издателства членуват 11 рекламодатели, 19 рекламни агенции и две разпространителски фирми. Сдружението съществува от около четири години, като през последната в състава му са се включили само три нови фирми, всички от квотата на рекламодателите и агенциите.От него обаче продължава да отсъства най-голямото сдружение на собственици на преса - Съюзът на издателите в България (СИБ). През 2004 година от ръководството на съюза поясниха, че първо членовете му ще се запознаят с одитните правила на бюрото, които тогава все още бяха проект, и тогава ще се решава дали съюзът ще влезе в структурата. През седмицата членът на СИБ и собственик на списанията Егоист и Плейбой Мартин Захариев (той е и член на ОБТБ от издателската квота) поясни, че ръководството на СИБ обмисля възможностите за създаване на собствено одитно дружество. Той коментира, че сега действащото няма авторитет в гилдията. Одит бюрото запозна СИБ с приетите от общото му събрание правила за начина, по който ще се броят тиражите - поясни председателят на управителния съвет на ОБТБ Станко Йорданов. - Все още не сме получили обратно официално становище. Преговорите обаче продължават и те се водят както с членовете на управителния съвет на СИБ, така и поотделно със собственици на издания. Вратите на бюрото са отворени за всички. Надяваме се в крайна сметка да се стигне до положителна развръзка, тъй като отсъствието на най-големия издателски съюз в страната със сигурност поставя под съмнение представителността на ОБТБ. До края на годината всички членове на сдружението трябва да обявят името на поне едно свое издание, което от следващата година ще подлежи на преброяване, обяви още Йорданов. Независим одитор ще се намесва само ако някой член се усъмни в данните на свой колега. От бюрото поясниха и че проверките ще се правят по международно установените правила - броене по фактури, засичане на постъпили в брой и по банкови сметки суми и т.н. Резултатите ще са достъпни за членовете на бюрото, но се обмисля и вариант те периодично да се публикуват на ИНТЕРНЕТ страницата на сдружението. По всичко личи, че след като дълги години вестниците и списанията в страната живяха без никакъв одиторски надзор, една прекрасна и може би не толкова далечна утрин те може да се събудят с цели два. Издателите вероятно трудно ще се съгласят да влязат в съществуващия, където нямат думата при изработването на най-важните организационни документи. Ако одиторските центрове наистина станат повече от един, би било нормално страничният наблюдател да си зададе въпроса кой е истинският и кой - ментето. Този, в който участват хората, предлагащи своите издания на читателската аудитория, или другият, в който почти половината членове (включително и в ръководните му органи) са посредници, имащи общо с издаването на вестници и списания точно толкова, колкото разхождащият се по улиците пощальон - с писмата, които носи в чантата. Вероятно поради това дълго чаканата Бяла книга за проблемите на издателския пазар в страната в крайна сметка се е получила повече като бюлетин за разпространителския пазар и като горещ апел да се ползват услугите на рекламни агенции. Вместо да бъде сериозен анализ за процесите в издателския сектор и да посочи пътища за преодоляване на многобройните конфликти там. КАРЕОсновните инвестиции в реклама в България се правят от около 50 рекламодатели, преди всичко международни компании, се казва в първата Бяла книга по проблемите на печатните медии в процеса на тяхното одитиране. Има рекламодатели, които рекламират спонтанно, без предварително планиране, е записано още в нея. Много от рекламодателите не използват агенции, които да извършват медия планирането, а използват единствено такава за медия купуване. В редица случаи са налице директни взаимоотношения рекламодател - медия, като липсата на посредник се търси целенасочено. Съществуват агенции, които са повече търговци на рекламна площ и поради ниските маржове на печалба, продиктувани от ценовата чувствителност на пазара, не извършват анализи на ефективността на медиите. Често се появяват аномални резултати - високи рейтинги на неизлизащи издания, само защото някога са били популярни. Драстично се разминават данните за някои издания в различните агенции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във