Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛИЗИНГОВИТЕ ТРОШКИ ПРИЗЕМИХА БЪЛГАРИЯ ЕР

Пълни трошки се оказаха два от новите петнадесетгодишни самолети, които националният авопревозвач България Ер взе на лизинг преди около три месеца от американската компания Дженеръл Електрик Кепитъл Авиейшън Сървисис (General Electric Capital Aviation Servicesсе). Чупят се повече от двадесетгодишна Лада, възмутиха се пред БАНКЕРЪ запознати с кухнята на държавното предприятие. Според тях технически проблеми с новите машини е имало през целия активен туристически сезон (юли и август), но през последните десетина дни те направо сдали багажа. Факт, който накара ръководството на предприятието да събира вода от двеста кладенеца само и само да смекчи гнева на недоволните пасажери, прекарали часове по нашите летища, и на туроператорите, заканили се догодина да си търсят друг превозвач. Като черната събота определят 28 август хората от авиокомпанията, защото тогава три от осемте самолета на България Ер излезли от строя. Първи изгърмял Боинг-ът от американската лизингова фирма с инициали BTL (наричан Браво Танго Лима), който е трябвало да лети от Варна до датските летища Билунд и Ал Борк и обратно. Малко след като литнала от морската ни столица обаче, металната птица направила красив завой и се приземила на родна земя по технически причини. Оказало се, че три от навигационните й системи са излезли извън строя, угаснал бил и т.нар. маршрутизатор (компютърът, в който е информацията за трасето на полета). Повече от четири часа пасажерите за Билунд и Ал Борк прекарали на Летище Варна в условия, близки до живописната картина - 500 индийци пътуват в един вагон: прави, без вода, без храна и без някой да им обясни какво става. Официално записаната версия за аварията звучи повече от смехотворно: предишният ден валял проливен дъжд и кабелите на навигационната система се навлажнили. Чудно какво би и се случило например, ако въпросният самолет прекоси дъждовен облак и прокапе на 7000-8000 м височина? Дали на злощастните хорица в него ще раздадат чадър или пък ръководството на България Ер ще тегли кредит, за да изплати обезщетенията на опечалените им близки?Но авиационните драми на пасажерите на България Ер не спират дотук. Същия ден, само че на софийското летище, се разиграва още по-вълнуваща история, защото полетът за Франкфурт се забавил с цели осем часа. Всички пътници - около 120 души, били настанени в уютната зала Заминаващи, разполагаща с не повече от 20-тина седящи места и климатик, който започва да топли, ако край него задишат повече от десет човека. За храна, вода и тоалетна никой не смеел и да помисли, тъй като всички здраво стискали куфарите си в ръце - в терминала няма багажно отделение. Този път кабелите на Боинг 737-300 BOH (Браво - Оскар - Хотел) били сухи, но двигателите отказали. Самолетът е взет на лизинг от Луфтханза преди година и половина и с него България Ер ознаменува създаването си. Намирането на друг самолет се оказало проблем - всички били във въздуха. Пръв се освободил вторият самолет, взет от американците с инициали BOK (Браво - Оскар - Кило), който дошъл от Варна, за да изпълни полета до Германия. За нещастие обаче при кацането му на софийска земя хидравличната помпа издала предсмъртен хрип и предала Богу дух. За да закърпят положението, техниците свалили хидравликата от безмоторния Хотел, монтирали я на Кило и в 23:45 ч. българско време 120-те пътници литнали за Франкфурт с мисълта как ще се приземят. Екшънът, наречен България Ер, продължил два дена по-късно. В понеделник (30 август) шест човека от полет за Франкфурт останали на земята, защото седалките в самолета не стигали: Кило-то, който заместил разваления Хотел, бил с по-малко места, но нямало кой да съобрази това. Хората, които останали на сухо, са премаршрутирани през Будапеща, което им струвало четиричасово закъснение и няколко милиона мъртви нервни клетки. В събота изпратих дъщеря си за Франкфурт с България Ер и седяхме без вода и храна осем часа. Два дни по-късно и на мен ми се случи същото, каза една от свалените пътнички, която от години живее в Германия. Пред в. 'БАНКЕРЪ от авиокомпанията потвърдиха само за перипетиите около т.нар. Хотел. Имаше технически проблеми със самолета, който отдавна сме взели от Луфтханза, но те вече са отстранени, уточни пресаташето на България Ер Мария Арсова. Тя обаче бе категорична, че нито един от взетите преди около три месеца машини не се е разваляла досега. През май авиокомпанията нае на лизинг два петнадесетгодишни Боинг-а 737-300 от Дженеръл Електрик Кепитъл за 110 хил. евро на месец и два седемгодишни самолета от Дойче стръкчър файнанс (Deutsche Structure Finance) срещу месечна вноска от 150 хил. евро. Още тогава писахме, че петнадесетгодишните, взети от американците, трябва сериозно да се кърпят. Специалисти в бранша коментираха по онова време, че двигателите на двете машини са стари и се нуждаят от основен ремонт (т.нар. check D). По техни изчисления той щял да струва минимум по 500 хил. евро на самолет и ще е за сметка на българската авиокомпания. Предупрежденията бяха тъкмо за проблемните сега Кило (BTK) и Лима (BTL), но вместо да вникнат в съдържанието на публикацията ни, от Министерството на транспорта скочиха до тавана и започнаха да убеждават обществеността, че машините са в перфектно техническо състояние. Чудно как ще реагират сега? Още повече че въпросът вече не опира само до пари, а и до сигурността на полетите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във