Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯТА ПОСТАВЯ АВИОКОМПАНИИТЕ НИ НА КОЛЕНЕ

Съдбата на националния авиационен бранш е на кантар още от приватизацията на Балкан през 1999 година. 2004-а обаче може да се окаже съдбовна за този сектор. От една страна, авиокомпаниите ще трябва да инвестират няколко милиона евро, за да изпълнят все по-високите нови изисквания за безопасност и сигурност на самолетите. За тази цел през последните две години фирмите от авиоационния сектор са похарчили между 12 и 15 млн. евро, заяви в сряда (14 януари) транспортният министър Николай Василев след среща с представители на бранша. На нея бяха обсъдени мерките, които трябва да бъдат взети за повишаване на сигурността и безопасността на летищата и самолетите. Стана ясно, че с министерско разпореждане на държавната авиокомпания България Ер ще бъде препоръчано самолетите, които ще взема на лизинг или ще купува, да са в най-лошия случай до десетгодишни. Мярката обаче няма да бъде задължителна за частните авиопревозвачи. Заявено бе още, че ползваните от нашенските компании самолети отговарят на всички международни изисквания за безопасност.По-сериозният проблем пред авиокомпаниите обаче е предстоящата либерализация на сектора. Най-късно до 2005 г. България ще подпише многостранната спогодба за Единно европейско авиационно пространство, заяви за в.БАНКЕРЪ транспортният министър. След ратификацията на документа всяка авиокомпания от ЕС и от страните по спогодбата ще може да лети до и от България по всяко време без специално разрешение. В момента достъпът на чуждестранни авиокомпании е лимитиран в двустранните междуправителствени спогодби. В дефинираните в тях търговски права се гарантира пропорционално разпределение на трафика между определени авиокомпании от двете страни, като честотата на полетите и броят на дестинациите се разпределят по равно. Превозвачите се договарят за всяка линия поотделно. Договарят се дори приблизителните цени на билетите по тези маршрути. След ратификацията на многостранната спогодба Открито небе защитните механизми за нашите компании ще отпаднат. И големите международни авиопревозвачи могат много лесно да откраднат пътниците на по-малките български компании. А у нас все още няма авиокомпания, която да е в достатъчно добро финансово състояние и с добър самолетен парк за подобно съревнование. Макар и все още да успяват да предлагат по-атрактивни цени на билетите, българските фирми не се славят със завидно качество и комфорт на самолетите (средната възраст на които е около 20 години).Консултации за многостранното споразумение ще бъдат проведени с Румъния, Хърватска, а вероятно и с други страни от Западните Балкани, научи още в. БАНКЕРЪ. Това ще постави българските компании в конкуренция и с превозвачите от съседните страни. Предишното искане на Европейската комисия България да подпише многостранната спогодба беше в началото на миналата година. Тогавашният транспортен министър Пламен Петров обаче настоя документът да бъде ратифициран едва след пълноправното ни членство в Европейския съюз. Опитите на ЕК за създаване на общо европейско авиационно пространство бяха отклонени и от Румъния, която заяви, че спогодбата противоречи на конституцията й. Правителството на Унгария също отговори, че ще подпише споразумението, след като стане член на ЕС през 2004 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във