Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛЕТИЩНАТА КОНЦЕСИЯ - ЗАКОННА ДАЛАВЕРА

Поредната редакция на промените и допълненията в Закона за гражданското въздухоплаване, изглежда, отново ще предизвика напрежение сред управляващото мнозинство. И раздорът пак ще е около станалото вече прословуто концесиониране на летищата. За по-малко от седмица транспортното министерство направи нови корекции по проекта и още във вторник (23 септември) организира и публична дискусия по тях в столичния хотел Радисън. В нея участваха специалисти от бранша, депутати, представители на летищата в София, Варна и Бургас.Отдавна е ясно, че ремонтът на нормативния акт се налага от предстоящото отдаване на летищата на концесия. Доколко обаче това е необходимо - се питат не само повечето експерти, но и хора от парламентарното мнозинство. Според тях, идеята да се отдават държавните дейности в ръцете на частниците по принцип не е лоша, но до ден днешен почти няма такава сделка, която да е довела до положителни резултати. Един от най-големите спорове при подготовката на новите текстове бе кой трябва да събира летищните такси - държавата или концесионерът? Бившият заместник транспортен министър, а сега председател на Българския авиационен форум Милчо Миланов заяви по време на дискусията, че намерението на правителството по-бързо да отдаде на концесия летищата се обяснява с липсата на средства за тяхното поддържане. Аеропортовете обаче генерират около 20 млн. щ. долара от държавни такси, които на практика биха могли да се използват за подобряване на инфраструктурата, ако не отиваха в бюджета. Новите предложения изцяло променят тази ситуация. Намеренията са концесионерът да събира в своя полза всички такси или поне определена част от тях. Делът ще бъде определен в зависимост от инвестициите, които предвижда да направи той, обясни заместник-министърът на транспорта Красимира Мартинова. Друг въпрос е кой ще ще контролира изпълнението на дадените обещания? Предшественикът й Миланов например подхвърли да се създаде национална авиационна компания (изцяло държавна, като структура към министерството), която да разпределя парите от таксите и да следи за спазването на договорите. От ведомството на Николай Василев обаче бяха категорични, че за нова бюджетна структура не може и да се говори. Проблем е и липсата на гаранции за държавата при бъдещото концесиониране, смятат експертите. По думите на Красимира Мартинова всичко подробно щяло да бъде описано при сключването на контрактите. Но пък ангажиментите по международните договори, касаещи сигурността и безопасността на полетите, няма как да се прехвърлят другиму. При катастрофа поради неизправност на пистата за кацане например вината ще падне изцяло върху държавата като страна по международните договори, а не на концесионера, изтъкна Милчо Миланов. По негово мнение, освен това, е необходимо преди отдаването на концесия да бъдат изработени генерални планове на летищата, за да е ясно какви пари и къде ще се влагат - в пистата или в терминала.Изредените опасения се засилват още повече от новите правомощия на конкурсната комисия. Предвижда се ни повече, ни по-малко тя да може: да извършва промени в одобрените конкурсни книжа, както и в условията и реда за провеждането на конкурса.... Простичко казано, в процеса на избор на концесионер комисията ще има възможност да прави всякакви размествания в класиранията с промяна на конкурсните критерии в полза на този или онзи кандидат.Кой ще спечели от последните предложени промени в Закона за въздухоплаването все още не е ясно. Със сигурност обаче споровете по тях ще продължат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във